Saabs 70-års jubileum fångar den moderna tidens snabba teknikutveckling och beskriver något av varför Sverige är en high tech nation. Samtidigt kritiseras företaget för att producera produkter som leder till mänskligt lidande.
I Sverige var vi isolerade under andra världskriget och Saab startades då för att ta fram en inhemsk flygplansindustri. Det lyckades och Saab blev den dominerande leverantören till det svenska flygvapnet med fabrik i Linköping dit man flyttade 1939.
Efter världskrigets slut kom en naturlig minskning i efterfrågan på militärt flyg och företaget började då utveckla en bil, Saab 92. Bilen presenterades 1947. Den var aerodynamiskt byggd, företaget hade utnyttjat sin kompetens inom flygindustrin. Bilen hade också framhjulsdrift vilket inte var vanligt.
Företaget delades upp 1990 och sedan år 2000 ägs personbilsdelen av General Motors. Märkesnamnet Saab och symbolen med den röda gripen används av både flyg och bil.
Den 1 september 1948 provflögs för första gången Saab 29, Flygande Tunnan, en klassiker. Engelsmannen Robert Moore var testflygaren och han hade bara lovord att säga efter flygturen.
– Det var kärlek vid första ögonkastet. På marken är den en ful ankunge – men i luften är den en svala.
Sin sista flygtur gjorde 29:an den 29 augusti 1976. Medellivslängden för ett tidigt jetplan var cirka sju år men Tunnan satte rekord i livslängd, även vid internationell jämförelse. Det fanns bara två plan vars prestanda marginellt överträffade Tunnans. Det var amerikanarnas J-86 Sabre och ryssarnas MiG-15. Det byggdes över 650 plan, skriver Lennart Berns flygplanets konstruktör i boken Flygande Tunnan.
I boken berättar en av piloterna, Owe Skoghagen, om när han var med om att sätta hastighetsrekord med Tunnan. Det var en rysare för det fanns bara några droppar bränsle kvar när de landade. Planet var tillåtet att flyga i hastigheten Mach 0,86 och den hade han överskridit. Dagen därpå diskuterades hur man skulle kunna öka hastigheten och upp i det blå bar det. Tunnan passerade ljudvallen. Men Owe fick arbeta hårt för att få planet att lyda. Det var svåra vibrationer och det fanns risk att Tunnan skulle brytas sönder.
– Varför gjorde jag då det? Ja, orsaken var förmodligen en blandning av ungdomligt oförstånd, ett generellt ganska dåligt flygsäkerhetstänkande hos oss piloter på den tiden och en utpräglad tävlingsinstinkt.
Annat är det i dagens Saab. Där är säkerhetstänkandet viktigt, vilket avspeglar sig i företagets
tre affärsområden: Försvar och säkerhetslösningar, System och produkter samt Flyg och rymdverksamhet.
Militär flygindustri leder även fram till kommersiell flygplanstillverkning och på 1960-talet hjälpte Saab även till med att skapa företag i närbesläktade områden såsom för dator-, missil- och rymdindustrin. Förra året fick Saab pris för ett ultralätt kamouflagenätsystem. Det gör till exempel ett plan osynligt på marken.
– 70års jubileet fångar den moderna tidens snabba teknikutveckling. Svensk försvarsindustri, där Saab är en viktig del, är en av huvudförklaringarna till att Sverige idag är en high tech industrination, säger försvarsminister Mikael Odenberg till Sveriges Radio.
Naturligtvis har människorättsorganisationerna en del åsikter om företaget. Förr var svenska försvaret Saabs stora kund men nu är företaget ute på den globala marknaden och marknadsför sig och det tycker de inte om.
– Det är ett företag som tillverkar och säljer produkter som drabbar människor runt om i världen som leder till mänskligt lidande, säger Olle Mattson, Svenska Freds generalsekreterare till Sveriges radio.