loadingNedrivna kontaktledningar runt om i Sverige ska bli en mer sällsynt syn framöver, hoppas regeringen och Vänstern som vill höja anslagen för järnvägsunderhåll. (Foto: Anders Wiklund/TT-arkivbild)
Nedrivna kontaktledningar runt om i Sverige ska bli en mer sällsynt syn framöver, hoppas regeringen och Vänstern som vill höja anslagen för järnvägsunderhåll. (Foto: Anders Wiklund/TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Rödgröna vill öka järnvägsunderhåll

Epoch Times

Regeringen vill höja anslagen för järnvägsunderhåll kraftigt perioden 2018-2029. Förslaget finns med i den infrastrukturproposition som läggs fram senare i dag, enligt uppgift till TT.

Propositionen är ett resultat av förhandlingar med budgetpartnern Vänsterpartiet.

Jämfört med nuvarande planperiod för åren 2014-2025, som Alliansregeringen rådde över, höjs anslagen för drift och underhåll för järnvägen med 47 procent, enligt infrastrukturminister Anna Johansson (S).

– Vi har haft ambitionen att kraftigt öka underhållet, det är viktigt för att få de befintliga anläggningarna att fungera, säger Johansson till TT.

Staten återta

Vänsterpartiledaren Jonas Sjöstedt säger att V hade velat gå längre, men är ändå relativt nöjd.

– Dels behövs ökningen av underhållsutgifterna, dels måste vi genomföra det som vi lovat, att det ska utföras i statlig regi. Det är för uppsplittrat och det saknas helhetsbild idag. Görs det här har vi förutsättningar att få ordning på den svenska järnvägen, säger Sjöstedt.

M svänger

Anna Johansson vill inte, före pressträffen senare i dag, säga något om vad regeringen planerar vad gäller höghastighetståg. Så sent som i går meddelade Moderaterna att de har svängt sedan valet och nu säger nej. Motiveringen: Det blir för dyrt, är samhällsekonomiskt olönsamt och tar för lång tid att bygga.

– Vi har noterat det, säger finansminister Magdalena Andersson (S) på en pressträff om oppositionens budgetförslag.

Hon säger att regeringen ”ser poänger” med att bygga nya stambanor eftersom det är trångt på spåren och pendling och gods måste få bättre förutsättningar. Men takt, ramar, enskilda projekt, hastigheter och sträckor återkommer regeringen med senare när ramar spikats och Trafikverket gjort utredningar.

– Vi skriver i budgetpropositionen att vi ser fördelar med att bygga höghastighetsbanor, men att vi självklart också måste titta på kostnadsutvecklingen och se om den kan begränsas, säger finansmarknadsminister Per Bolund (MP) på samma pressträff som finansministern.

Tidigare har Liberalerna svängt till nej och Sverigedemokraterna motsätter sig också höghastighetståg. Kristdemokraterna och Centern har inte bestämt sig ännu.

Regeringen har under sensommaren och hösten aviserat ökat järnvägsunderhåll för perioden efter 2018. I samband med budgetpresentationen bedömde regeringen att det behövs 5,9 miljarder kronor till järnvägsunderhåll 2019-2020.

(TT)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingNedrivna kontaktledningar runt om i Sverige ska bli en mer sällsynt syn framöver, hoppas regeringen och Vänstern som vill höja anslagen för järnvägsunderhåll. (Foto: Anders Wiklund/TT-arkivbild)
Nedrivna kontaktledningar runt om i Sverige ska bli en mer sällsynt syn framöver, hoppas regeringen och Vänstern som vill höja anslagen för järnvägsunderhåll. (Foto: Anders Wiklund/TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Rödgröna vill öka järnvägsunderhåll

Epoch Times

Regeringen vill höja anslagen för järnvägsunderhåll kraftigt perioden 2018-2029. Förslaget finns med i den infrastrukturproposition som läggs fram senare i dag, enligt uppgift till TT.

Propositionen är ett resultat av förhandlingar med budgetpartnern Vänsterpartiet.

Jämfört med nuvarande planperiod för åren 2014-2025, som Alliansregeringen rådde över, höjs anslagen för drift och underhåll för järnvägen med 47 procent, enligt infrastrukturminister Anna Johansson (S).

– Vi har haft ambitionen att kraftigt öka underhållet, det är viktigt för att få de befintliga anläggningarna att fungera, säger Johansson till TT.

Staten återta

Vänsterpartiledaren Jonas Sjöstedt säger att V hade velat gå längre, men är ändå relativt nöjd.

– Dels behövs ökningen av underhållsutgifterna, dels måste vi genomföra det som vi lovat, att det ska utföras i statlig regi. Det är för uppsplittrat och det saknas helhetsbild idag. Görs det här har vi förutsättningar att få ordning på den svenska järnvägen, säger Sjöstedt.

M svänger

Anna Johansson vill inte, före pressträffen senare i dag, säga något om vad regeringen planerar vad gäller höghastighetståg. Så sent som i går meddelade Moderaterna att de har svängt sedan valet och nu säger nej. Motiveringen: Det blir för dyrt, är samhällsekonomiskt olönsamt och tar för lång tid att bygga.

– Vi har noterat det, säger finansminister Magdalena Andersson (S) på en pressträff om oppositionens budgetförslag.

Hon säger att regeringen ”ser poänger” med att bygga nya stambanor eftersom det är trångt på spåren och pendling och gods måste få bättre förutsättningar. Men takt, ramar, enskilda projekt, hastigheter och sträckor återkommer regeringen med senare när ramar spikats och Trafikverket gjort utredningar.

– Vi skriver i budgetpropositionen att vi ser fördelar med att bygga höghastighetsbanor, men att vi självklart också måste titta på kostnadsutvecklingen och se om den kan begränsas, säger finansmarknadsminister Per Bolund (MP) på samma pressträff som finansministern.

Tidigare har Liberalerna svängt till nej och Sverigedemokraterna motsätter sig också höghastighetståg. Kristdemokraterna och Centern har inte bestämt sig ännu.

Regeringen har under sensommaren och hösten aviserat ökat järnvägsunderhåll för perioden efter 2018. I samband med budgetpresentationen bedömde regeringen att det behövs 5,9 miljarder kronor till järnvägsunderhåll 2019-2020.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024