loadingMat som blir över från restaurangerna kan hamna i soporna, fast den är ätbar. Det sammanlagda matsvinnet från svenska restauranger uppgick 2014 till 21 000 ton. (Bild: Pixabay)
Mat som blir över från restaurangerna kan hamna i soporna, fast den är ätbar. Det sammanlagda matsvinnet från svenska restauranger uppgick 2014 till 21 000 ton. (Bild: Pixabay)
Miljö

Restaurangernas matsvinn kan mätta många

Eva Sagerfors - Epoch Times

Restaurangernas matsvinn 2014 motsvarade miljontals portioner ätbar mat. Men det finns lösningar för att bli bättre på att ta tillvara på maten som blir över, både i restaurangerna och i hemmen. En av lösningarna är en ny-utvecklad app. Dessutom har en del restauranger egna knep för att minska matsvinnet.

Under 2014 slängde våra svenska restauranger totalt 21 000 ton ätbar mat, enligt Naturvårdsverkets rapport Matavfall i Sverige (2016). Det motsvarar 70 miljoner portioner på 300 gram. Med tanke på vad som krävs för att producera mat, så är det en belastning för miljön om vi inte tar vara på maten.

Dags att minska vårt avfall

Men det finns lösningar. En av dem är en ny app där restaurangerna kan lägga upp bilder på sin överskottsmat. Kunderna väljer mat i mobilen, hämtar ut i restaurangen och får på så vis billig take away-mat. Appen lanserades i Stockholmsområdet i oktober, och sedan starten har kunder och restauranger räddat 2 000 måltider från att bli avfall.

– En restaurang som finns med i appen kan minska sitt matsvinn med femtio till hundra procent, beroende på vilket svinn man har från början och hur duktig man är på att ladda upp sitt svinn, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare till appen Karma.

”En förhoppning är att de som köper mat genom appen kan ta till sig mentaliteten av att minska matsvinnet, och kan ta bättre vara på maten de har hemma i sitt kylskåp.”

Vill öka medvetenheten om matsvinnet

Hjalmar berättar om bakgrunden till att produkten kom till.

– Matsvinnet är ett jättestort globalt problem. Lika mycket som vi vill minska svinnet genom att sälja det som annars skulle ha slängts, så vill vi också uppmärksamma frågan.

Maten räcker inte till alla på jorden. Ändå vet vi att en tredjedel av all mat som produceras inte äts upp utan försvinner, antingen i produktionsled eller i konsumtionsled. Produktion och konsumtion är inte i fas, säger han.

En förhoppning är att de som köper mat genom appen kan ta till sig mentaliteten av att minska matsvinnet, och kan ta bättre vara på maten de har hemma i sitt kylskåp.

Matsvinnet i hemmen är betydligt större än restaurangernas. Om man slår ut restaurangernas matsvinn från 2014 på hela den svenska befolkningen, och jämför det med hur mycket ätbart vi själva slängde i soporna, så blir de två kilona en betydligt mindre del än de nitton kilo vi slängde per person i hemmet. I genomsnitt en tredjedel av innehållet i våra soppåsar är ätbar mat, enligt statistiska centralbyrån.

Matsvinnet är en stor miljöbov

Grundarna av appen Karma. Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Vd; Ludvig Berling, produktchef; Elsa Bernadotte, ekonomichef och Mattis Larsson, teknikchef. (Foto: Karma)

Grundarna av appen Karma. Vd Hjalmar Ståhlberg Nordegren, produktchef Ludvig Berling, ekonomichef Elsa Bernadotte och teknikchef Mattis Larsson. (Foto: Karma)

Nöjda restauranger

Fredrik Krook, hovmästare på restaurang Nybrogatan 38 i Stockholm, är nöjd med appen. Det är en vinst att inte behöva slänga något. Restaurangen säljer överskottet av lunchmaten till kunder som vill ha billig, färdiglagad middag med sig hem.

– Det gör att vi vågar laga lite mer på dagen, och riskerar inte att maten tar slut under lunchen.

Tidigare slängde de en del mat som blivit över, men det de lägger ut på appen brukar gå åt. Och kunderna har dykt upp utan att de har behövt göra reklam.

Om hållbarhet: Kan vi vända klimatutvecklingen?

Knep hos restaurangerna minskar resterna från julbordet

I december serverar många restauranger julbord, med risk för ett ökat matsvinn. Men enligt Konsumentföreningen Stockholms undersökning av restauranger i Stockholm, har medvetenheten om svinnet blivit större bland både gäster och personal.

En del av restaurangerna i undersökningen har gjort förändringar för att minska mängden överbliven mat på tallrikarna. Några av dessa är att ställa fram mindre tallrikar, att servera viss mat i portionsglas och att göra köttbullarna mindre.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMat som blir över från restaurangerna kan hamna i soporna, fast den är ätbar. Det sammanlagda matsvinnet från svenska restauranger uppgick 2014 till 21 000 ton. (Bild: Pixabay)
Mat som blir över från restaurangerna kan hamna i soporna, fast den är ätbar. Det sammanlagda matsvinnet från svenska restauranger uppgick 2014 till 21 000 ton. (Bild: Pixabay)
Miljö

Restaurangernas matsvinn kan mätta många

Eva Sagerfors - Epoch Times

Restaurangernas matsvinn 2014 motsvarade miljontals portioner ätbar mat. Men det finns lösningar för att bli bättre på att ta tillvara på maten som blir över, både i restaurangerna och i hemmen. En av lösningarna är en ny-utvecklad app. Dessutom har en del restauranger egna knep för att minska matsvinnet.

Under 2014 slängde våra svenska restauranger totalt 21 000 ton ätbar mat, enligt Naturvårdsverkets rapport Matavfall i Sverige (2016). Det motsvarar 70 miljoner portioner på 300 gram. Med tanke på vad som krävs för att producera mat, så är det en belastning för miljön om vi inte tar vara på maten.

Dags att minska vårt avfall

Men det finns lösningar. En av dem är en ny app där restaurangerna kan lägga upp bilder på sin överskottsmat. Kunderna väljer mat i mobilen, hämtar ut i restaurangen och får på så vis billig take away-mat. Appen lanserades i Stockholmsområdet i oktober, och sedan starten har kunder och restauranger räddat 2 000 måltider från att bli avfall.

– En restaurang som finns med i appen kan minska sitt matsvinn med femtio till hundra procent, beroende på vilket svinn man har från början och hur duktig man är på att ladda upp sitt svinn, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare till appen Karma.

”En förhoppning är att de som köper mat genom appen kan ta till sig mentaliteten av att minska matsvinnet, och kan ta bättre vara på maten de har hemma i sitt kylskåp.”

Vill öka medvetenheten om matsvinnet

Hjalmar berättar om bakgrunden till att produkten kom till.

– Matsvinnet är ett jättestort globalt problem. Lika mycket som vi vill minska svinnet genom att sälja det som annars skulle ha slängts, så vill vi också uppmärksamma frågan.

Maten räcker inte till alla på jorden. Ändå vet vi att en tredjedel av all mat som produceras inte äts upp utan försvinner, antingen i produktionsled eller i konsumtionsled. Produktion och konsumtion är inte i fas, säger han.

En förhoppning är att de som köper mat genom appen kan ta till sig mentaliteten av att minska matsvinnet, och kan ta bättre vara på maten de har hemma i sitt kylskåp.

Matsvinnet i hemmen är betydligt större än restaurangernas. Om man slår ut restaurangernas matsvinn från 2014 på hela den svenska befolkningen, och jämför det med hur mycket ätbart vi själva slängde i soporna, så blir de två kilona en betydligt mindre del än de nitton kilo vi slängde per person i hemmet. I genomsnitt en tredjedel av innehållet i våra soppåsar är ätbar mat, enligt statistiska centralbyrån.

Matsvinnet är en stor miljöbov

Grundarna av appen Karma. Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Vd; Ludvig Berling, produktchef; Elsa Bernadotte, ekonomichef och Mattis Larsson, teknikchef. (Foto: Karma)

Grundarna av appen Karma. Vd Hjalmar Ståhlberg Nordegren, produktchef Ludvig Berling, ekonomichef Elsa Bernadotte och teknikchef Mattis Larsson. (Foto: Karma)

Nöjda restauranger

Fredrik Krook, hovmästare på restaurang Nybrogatan 38 i Stockholm, är nöjd med appen. Det är en vinst att inte behöva slänga något. Restaurangen säljer överskottet av lunchmaten till kunder som vill ha billig, färdiglagad middag med sig hem.

– Det gör att vi vågar laga lite mer på dagen, och riskerar inte att maten tar slut under lunchen.

Tidigare slängde de en del mat som blivit över, men det de lägger ut på appen brukar gå åt. Och kunderna har dykt upp utan att de har behövt göra reklam.

Om hållbarhet: Kan vi vända klimatutvecklingen?

Knep hos restaurangerna minskar resterna från julbordet

I december serverar många restauranger julbord, med risk för ett ökat matsvinn. Men enligt Konsumentföreningen Stockholms undersökning av restauranger i Stockholm, har medvetenheten om svinnet blivit större bland både gäster och personal.

En del av restaurangerna i undersökningen har gjort förändringar för att minska mängden överbliven mat på tallrikarna. Några av dessa är att ställa fram mindre tallrikar, att servera viss mat i portionsglas och att göra köttbullarna mindre.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024