loadingI fortsättningen kan flygbiljetter säljas helt utan plats för bagage. Då får du betala extra. Arkivbild. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
I fortsättningen kan flygbiljetter säljas helt utan plats för bagage. Då får du betala extra. Arkivbild. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Inrikes

Res billigare - helt utan bagage

Epoch Times

Kan du tänka dig att bara ta med så mycket bagage att det får plats under flygstolen? Grattis. Sannolikt lär du hitta ännu billigare flygresor i fortsättningen.

Efter en period där små resväskor blivit allt hårdare för att enkelt kunna få plats i bagageutrymmet på flyget, är nu frågan om mjukare väskor, som går att trycka ihop under en flygstol, kommer att bli den nya storsäljaren.

Det amerikanska flygbolaget United Airlines tar ännu ett steg för att få ner priset på flygbiljetter genom att erbjuda en biljett där man bara får ta med så mycket bagage att det ryms under stolen.

I ett pressmeddelande säger bolagets vice vd att biljetten ger resenärerna fler valmöjligheter. ”Kunder har sagt till oss att de vill ha ett större utbud och Basic Economy levererar just det”.

– Ja man kan ju pröva allt och se vad som händer. Det är priset som lockar de flesta så det kan säkert intressera en del, säger Mats Hyttinge, flygkonsult, till TT.

Hårt trängd bransch

Det gäller att fylla planen så mycket som möjligt, och en marginell ökning av antalet resenärer kan göra stor skillnad för bolaget.

Branschen är sedan länge hårt trängd med låga vinstmarginaler, sammanslagningar och konkurser. Det troliga är att fler bolag följer efter, menar analytikerna.

– Vi går mot ett allt plattare och lägre grundpris. Till det får man sedan lägga det man vill ha som placering, mat, bagage och så vidare, säger han.

För några år sedan gick ett flygbolag ut med att man skulle ta betalt även för toalettbesöken. Det stannade vid ett skämt, men ett skämt som ändå pekade mot bolagens ansträngningar att hitta än fler tjänster som kan skalas av från priset och erbjudas separat.

Ger fler sökträffar

Men pressen ner mot ett lägsta flygpris drivs också fram av hur vi i dag köper biljetter genom sökmotorer på nätet.

-Det som är rätt framför dig som konsument när du väljer flygbolag är enbart priset. I din mobil finns bara en lång lista med priser och du ser inte vad som är inkluderat. Om flygbolaget då kan sänka priset får det många fler träffar i sökmotorerna. Det tror jag är en starkt drivande kraft, säger Jacob Pedersen, chef för analysenheten på danska Sydbank.

TT: Betyder det här att alla nu kommer att börja köpa mjuka resväskor?
– Ha ha! Jag tror att vi kommer att få se många nya fantasifulla sätt att fylla upp utrymmet under ett flygplanssäte.

(TT)

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingI fortsättningen kan flygbiljetter säljas helt utan plats för bagage. Då får du betala extra. Arkivbild. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
I fortsättningen kan flygbiljetter säljas helt utan plats för bagage. Då får du betala extra. Arkivbild. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Inrikes

Res billigare - helt utan bagage

Epoch Times

Kan du tänka dig att bara ta med så mycket bagage att det får plats under flygstolen? Grattis. Sannolikt lär du hitta ännu billigare flygresor i fortsättningen.

Efter en period där små resväskor blivit allt hårdare för att enkelt kunna få plats i bagageutrymmet på flyget, är nu frågan om mjukare väskor, som går att trycka ihop under en flygstol, kommer att bli den nya storsäljaren.

Det amerikanska flygbolaget United Airlines tar ännu ett steg för att få ner priset på flygbiljetter genom att erbjuda en biljett där man bara får ta med så mycket bagage att det ryms under stolen.

I ett pressmeddelande säger bolagets vice vd att biljetten ger resenärerna fler valmöjligheter. ”Kunder har sagt till oss att de vill ha ett större utbud och Basic Economy levererar just det”.

– Ja man kan ju pröva allt och se vad som händer. Det är priset som lockar de flesta så det kan säkert intressera en del, säger Mats Hyttinge, flygkonsult, till TT.

Hårt trängd bransch

Det gäller att fylla planen så mycket som möjligt, och en marginell ökning av antalet resenärer kan göra stor skillnad för bolaget.

Branschen är sedan länge hårt trängd med låga vinstmarginaler, sammanslagningar och konkurser. Det troliga är att fler bolag följer efter, menar analytikerna.

– Vi går mot ett allt plattare och lägre grundpris. Till det får man sedan lägga det man vill ha som placering, mat, bagage och så vidare, säger han.

För några år sedan gick ett flygbolag ut med att man skulle ta betalt även för toalettbesöken. Det stannade vid ett skämt, men ett skämt som ändå pekade mot bolagens ansträngningar att hitta än fler tjänster som kan skalas av från priset och erbjudas separat.

Ger fler sökträffar

Men pressen ner mot ett lägsta flygpris drivs också fram av hur vi i dag köper biljetter genom sökmotorer på nätet.

-Det som är rätt framför dig som konsument när du väljer flygbolag är enbart priset. I din mobil finns bara en lång lista med priser och du ser inte vad som är inkluderat. Om flygbolaget då kan sänka priset får det många fler träffar i sökmotorerna. Det tror jag är en starkt drivande kraft, säger Jacob Pedersen, chef för analysenheten på danska Sydbank.

TT: Betyder det här att alla nu kommer att börja köpa mjuka resväskor?
– Ha ha! Jag tror att vi kommer att få se många nya fantasifulla sätt att fylla upp utrymmet under ett flygplanssäte.

(TT)

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024