loadingEU-kommissionär Margrethe Vestager. (Foto: Darko Vojinovic arkivbild
EU-kommissionär Margrethe Vestager. (Foto: Darko Vojinovic arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Rekordböter för lastbilskartell - miljarder för Volvo

Epoch Times Sverige

Europas största lastbilstillverkare åker på en rekordbot på 28 miljarder kronor för kartellbildning. För AB Volvo blir det en miljardsmäll.

Volvos böter för kartellbildningen hamnar på 670,4 miljoner euro (6,4 miljarder kronor), vilket ligger i linje med förväntningarna.

Volvo-aktien rörde sig inte nämnvärt på börsen efter beskedet.

Volvo och de fyra andra lastbilstillverkarna ska enligt EU-kommissionen under 14 års tid ha samverkat i en kartell som syftat till att rigga priser och skjuta fram krav på ny teknik för avgasrening.

”Daimler, DAF, Iveco, MAN och Volvo/Renault har bildat kartell. Nu måste de böta nästan tre miljarder euro totalt”, twittrar EU:s kommissionär för konkurrensfrågor, Margrethe Vestager.

Vestager förde fram anklagelserna mot lastbilstillverkarna för två år sedan och bolagen har redan satt av stora belopp för att täcka de väntade böterna.

Högst böter får tyska Daimler betala, som åker på drygt 1 miljard euro. För italienska Iveco blir det 495 miljoner euro, medan DAF Trucks får betala 753 miljoner euro.

Tyska MAN, som ingår i VW-koncernen, ingick också i kartellen men slipper böter då det var MAN som avslöjade kartellen för EU-kommissionen.

Utredningen av Södertäljebaserade Scanias eventuella böter till följd av kartellen fortsätter då bolaget inte velat göra upp med EU i frågan, vilket de andra har gjort i utbyte mot bötesreduktioner på 10 procent vardera.

(TT-AFP-Reuters)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEU-kommissionär Margrethe Vestager. (Foto: Darko Vojinovic arkivbild
EU-kommissionär Margrethe Vestager. (Foto: Darko Vojinovic arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Rekordböter för lastbilskartell - miljarder för Volvo

Epoch Times Sverige

Europas största lastbilstillverkare åker på en rekordbot på 28 miljarder kronor för kartellbildning. För AB Volvo blir det en miljardsmäll.

Volvos böter för kartellbildningen hamnar på 670,4 miljoner euro (6,4 miljarder kronor), vilket ligger i linje med förväntningarna.

Volvo-aktien rörde sig inte nämnvärt på börsen efter beskedet.

Volvo och de fyra andra lastbilstillverkarna ska enligt EU-kommissionen under 14 års tid ha samverkat i en kartell som syftat till att rigga priser och skjuta fram krav på ny teknik för avgasrening.

”Daimler, DAF, Iveco, MAN och Volvo/Renault har bildat kartell. Nu måste de böta nästan tre miljarder euro totalt”, twittrar EU:s kommissionär för konkurrensfrågor, Margrethe Vestager.

Vestager förde fram anklagelserna mot lastbilstillverkarna för två år sedan och bolagen har redan satt av stora belopp för att täcka de väntade böterna.

Högst böter får tyska Daimler betala, som åker på drygt 1 miljard euro. För italienska Iveco blir det 495 miljoner euro, medan DAF Trucks får betala 753 miljoner euro.

Tyska MAN, som ingår i VW-koncernen, ingick också i kartellen men slipper böter då det var MAN som avslöjade kartellen för EU-kommissionen.

Utredningen av Södertäljebaserade Scanias eventuella böter till följd av kartellen fortsätter då bolaget inte velat göra upp med EU i frågan, vilket de andra har gjort i utbyte mot bötesreduktioner på 10 procent vardera.

(TT-AFP-Reuters)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024