loading
I januari 2015 rullade de första XC90 ner från produktionslinan i Göteborg. Nu har modellen bidragit till Volvos rekordförsäljning, en halv miljon bilar totalt 2015. (Foto: Björn Larsson Rosvall / TT-arkivbild)
I januari 2015 rullade de första XC90 ner från produktionslinan i Göteborg. Nu har modellen bidragit till Volvos rekordförsäljning, en halv miljon bilar totalt 2015. (Foto: Björn Larsson Rosvall / TT-arkivbild)
Inrikes

Rekord för Volvo - över drömgräns

TT

Volvo Cars satte försäljningsrekord i fjol och nådde över ”drömgränsen” en halv miljon bilar. På den nya hemmamarknaden i Kina låg försäljningen däremot stilla. Men resultatet bådar gott inför framtiden, tror analytiker.

I Europa och USA lockade Volvo betydligt fler bilköpare under 2015 än året före. Där finns grunden till företagets nya rekordsiffra, 503 127 sålda bilar.

Bland modellerna säljer XC60 fortfarande bäst globalt sett, nästan 160 000 bilar ifjol. Men bakom uppsvinget finns framförallt nya XC90, som började levereras i maj.
– Den har inte slagit igenom under ett helt år ännu, så vi ser fortsatt stor tillväxt tack vare XC90 under 2016 och framåt, säger Stefan Elfström, presstalesman på Volvo Cars.

I Sverige slog man rekord med 71 221 bilar, och i USA såldes 70 000 Volvobilar under 2015.

Träffsäker satsning

Försäljningsframgångarna visar att bolaget varit träffsäkert i sina satsningar, säger Martin Sköld, docent på Handelshögskolan i Stockholm som studerar fordonsindustri.

– De har nya modeller inom segment som är viktiga för marknaden och där volymerna är stora. Den nya XC90 har blivit en försäljningsframgång. Och med nya modeller under året talar mycket för att Volvo kanske får ett ännu starkare 2016.

Det kinesiska ägarskapet Geely Holding, som tog över Volvo efter Ford, kan ha förbättrat möjligheterna för bolaget att hävda sig på marknaden, tror Martin Sköld.

– Man har kunnat lägga större fokus på sitt varumärke och göra mindre avvägningar med andra varumärken som krävdes inom Fordgruppen. Volvo har kunnat öka strävan mot att bli ett premiumvarumärke och skördar nu frukterna.

Kina störst

I Kina ligger däremot försäljningen stilla vid nästan 81 600 bilar, med en ökning på bara 14 exemplar från 2014. Säkert inte vad företaget hoppats på, särskilt med tanke på att Kina numera är hemmamarknad.

– Men under fjärde kvartalet växte vi med ungefär elva procent i Kina, tack vare nya modeller. Och vi ser en stark potential för ytterligare tillväxt. Det handlar även om att nätet av återförsäljare behöver expandera. Där finns mycket kvar att göra, säger Stefan Elfström.

FAKTA: Volvo Cars
Ägs sedan 2010 av Geely Holding och två kinesiska investeringsfonder. Ägdes tidigare av Ford, som i sin tur köpte verksamheten från AB Volvo 1999.
Antal anställda: drygt 26 000.
Huvudkontoret finns i Göteborg.
De stora fabrikerna ligger i Göteborg, Gent (Belgien) och Chengdu (Kina). Dessutom finns en motorfabrik i Skövde och en i Kina, och en karossfabrik i Olofström. En ny fabrik byggs i Charleston, South Carolina, USA och ska tas i drift 2018.
Gjorde 2014 en vinst på nästan 2,3 miljarder kronor.
Satte säljrekord även 2014, då med 465 866 bilar (+8,9 procent från 2013).
Källa: Volvo Cars

Kina behåller dock positionen som det land där flest köper en ny Volvo. Detta trots att den kinesiska bilmarknaden den senaste tiden bland annat lidit av överkapacitet, konstaterar Kinabedömaren Fredéric Cho.

– Väldigt många andra utländska bolag har gått sämre i Kina. Volvos siffror är ett styrkebesked på en kinesisk bilmarknad som vart lite svajig, säger han.

Locka medelklass

Volvos ambition är att sälja 800 000 bilar årligen. Man har tidigare sagt att detta ska uppnås 2020, och inkludera 200 000 bilar i Kina.

Även om målet är högt satt tror Fredéric Cho att Volvo kan ha en chans att locka en växande kinesisk medelklass som ställer nya krav.
– Utländska bolag som etablerat sig i Kina, och dit kan man väl nu räkna Volvo, har all anledning att fortsätta gynnas av kinesiska krav på hållbarhet och kvalitet, säger han.

Målet är att Volvo Cars ska bli ”ett verkligen globalt premiumbilbolag”, säger företagets vd Håkan Samuelsson enligt ett pressmeddelande.

 

Mest lästa

Rekommenderat

loading
I januari 2015 rullade de första XC90 ner från produktionslinan i Göteborg. Nu har modellen bidragit till Volvos rekordförsäljning, en halv miljon bilar totalt 2015. (Foto: Björn Larsson Rosvall / TT-arkivbild)
I januari 2015 rullade de första XC90 ner från produktionslinan i Göteborg. Nu har modellen bidragit till Volvos rekordförsäljning, en halv miljon bilar totalt 2015. (Foto: Björn Larsson Rosvall / TT-arkivbild)
Inrikes

Rekord för Volvo - över drömgräns

TT

Volvo Cars satte försäljningsrekord i fjol och nådde över ”drömgränsen” en halv miljon bilar. På den nya hemmamarknaden i Kina låg försäljningen däremot stilla. Men resultatet bådar gott inför framtiden, tror analytiker.

I Europa och USA lockade Volvo betydligt fler bilköpare under 2015 än året före. Där finns grunden till företagets nya rekordsiffra, 503 127 sålda bilar.

Bland modellerna säljer XC60 fortfarande bäst globalt sett, nästan 160 000 bilar ifjol. Men bakom uppsvinget finns framförallt nya XC90, som började levereras i maj.
– Den har inte slagit igenom under ett helt år ännu, så vi ser fortsatt stor tillväxt tack vare XC90 under 2016 och framåt, säger Stefan Elfström, presstalesman på Volvo Cars.

I Sverige slog man rekord med 71 221 bilar, och i USA såldes 70 000 Volvobilar under 2015.

Träffsäker satsning

Försäljningsframgångarna visar att bolaget varit träffsäkert i sina satsningar, säger Martin Sköld, docent på Handelshögskolan i Stockholm som studerar fordonsindustri.

– De har nya modeller inom segment som är viktiga för marknaden och där volymerna är stora. Den nya XC90 har blivit en försäljningsframgång. Och med nya modeller under året talar mycket för att Volvo kanske får ett ännu starkare 2016.

Det kinesiska ägarskapet Geely Holding, som tog över Volvo efter Ford, kan ha förbättrat möjligheterna för bolaget att hävda sig på marknaden, tror Martin Sköld.

– Man har kunnat lägga större fokus på sitt varumärke och göra mindre avvägningar med andra varumärken som krävdes inom Fordgruppen. Volvo har kunnat öka strävan mot att bli ett premiumvarumärke och skördar nu frukterna.

Kina störst

I Kina ligger däremot försäljningen stilla vid nästan 81 600 bilar, med en ökning på bara 14 exemplar från 2014. Säkert inte vad företaget hoppats på, särskilt med tanke på att Kina numera är hemmamarknad.

– Men under fjärde kvartalet växte vi med ungefär elva procent i Kina, tack vare nya modeller. Och vi ser en stark potential för ytterligare tillväxt. Det handlar även om att nätet av återförsäljare behöver expandera. Där finns mycket kvar att göra, säger Stefan Elfström.

FAKTA: Volvo Cars
Ägs sedan 2010 av Geely Holding och två kinesiska investeringsfonder. Ägdes tidigare av Ford, som i sin tur köpte verksamheten från AB Volvo 1999.
Antal anställda: drygt 26 000.
Huvudkontoret finns i Göteborg.
De stora fabrikerna ligger i Göteborg, Gent (Belgien) och Chengdu (Kina). Dessutom finns en motorfabrik i Skövde och en i Kina, och en karossfabrik i Olofström. En ny fabrik byggs i Charleston, South Carolina, USA och ska tas i drift 2018.
Gjorde 2014 en vinst på nästan 2,3 miljarder kronor.
Satte säljrekord även 2014, då med 465 866 bilar (+8,9 procent från 2013).
Källa: Volvo Cars

Kina behåller dock positionen som det land där flest köper en ny Volvo. Detta trots att den kinesiska bilmarknaden den senaste tiden bland annat lidit av överkapacitet, konstaterar Kinabedömaren Fredéric Cho.

– Väldigt många andra utländska bolag har gått sämre i Kina. Volvos siffror är ett styrkebesked på en kinesisk bilmarknad som vart lite svajig, säger han.

Locka medelklass

Volvos ambition är att sälja 800 000 bilar årligen. Man har tidigare sagt att detta ska uppnås 2020, och inkludera 200 000 bilar i Kina.

Även om målet är högt satt tror Fredéric Cho att Volvo kan ha en chans att locka en växande kinesisk medelklass som ställer nya krav.
– Utländska bolag som etablerat sig i Kina, och dit kan man väl nu räkna Volvo, har all anledning att fortsätta gynnas av kinesiska krav på hållbarhet och kvalitet, säger han.

Målet är att Volvo Cars ska bli ”ett verkligen globalt premiumbilbolag”, säger företagets vd Håkan Samuelsson enligt ett pressmeddelande.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024