Det är fel att tro att fyrtiotalisterna är konsumtionsglada – de håller hårt i plånboken, visar Konsumtionsrapporten 2009.
Begreppet fyrtiotalister myntades av Ludvig Rasmusson som skrev boken Fyrtiotalisterna. Det var den generation som föddes på 1940-talet och de kom att bli de första tonåringarna och de första som kom att växa upp i ett konsumtionssamhälle.
85 procent av dagens fyrtiotalister ser livet efter 65 år som något positivt. Då är de fria från barn och jobb och har tid att förverkliga sina drömmar. Media har målat upp den här generationen som den mest köpstarka gruppen i Sverige.
Konsumtionsrapporten 2009 undersökte personer födda 1939-1948. Det är den grupp som känner sig mest nöjd med livet. De toppar också statistiken över disponibel inkomst per konsumtionsenhet. Men de verkar inte vara speciellt konsumtionsglada.
De tycker om att resa, precis som de yngre. Efter att de har varit ute på en långresa vill de hem igen och många av dem tycker att de redan har sett allt, så sommarstugan lockar mest.
Den som vill starta en affär för seniorer bör veta att deras intresse för kläder, kroppsvård, heminredning, hemelektronik, shopping etc, snarare ligger under konsumtionsnivån än över genomsnittet. Och de verkar hålla hårt i sina pengar, kan man läsa i rapporten.
Medias syn på 40-talisterna
Mediebilden över fyrtiotalisterna tar för liten hänsyn till det kulturella bagaget, såsom den sparsamhet och resurshushållning som personer födda runt andra världskriget bär med sig. De här människorna sopsorterar, köper ekologiskt, näringsberäknar och ser till sin hälsa, de är rejäla och rekorderliga.
De kan nog tänka sig att odla rovor och kålrötter i trädgårdslandet istället för gurka och tomat och de lär inte blir svårövertalade att handla närproducerat om de ges möjligheter och om det visar sig vara ett klimatsmart alternativ.
Ser man istället på gruppen födda 1944-1958 blir bilden mer splittrad. De växte upp i ett konsumtionssamhälle som slagit ut i full blom. I ett samhälle med mottot: slit och släng. Det är här vi finner den stora konsumtionsgruppen.
Männen i denna grupp spenderar mest pengar av alla kategorier på fritid och kultur och kvinnorna lägger ned mest pengar av alla, på kläder, tobak och hälso- och sjukvård. Här kan vi skönja den boom för sjukvården som kommer att följa. Rapporten drar slutsatsen att femtiotalisterna och de efterföljande generationerna, kommer att bli skröpligare på grund av välfärdsrelaterade sjukdomar.
Hur ska det gå?
Fyrtiotalisterna visar lite intresse för guldkantad konsumtion. Ändå har de pengar, kraft, hälsa och engagemang. Det är kanske mer som föregångare i framtidens klimatsmarta samhälle, än som storshoppare som de kommer att sätt spår. Både fyrtiotalisterna och femtiotalisterna blir intressanta att följa, står det i Konsumtionsrapporten.
Konsumtionsrapporten 2009, från Centrum för konsumtionsvetenskap, CFK, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. 2009, specialgranskade fyrtiotalisterna som en del i den större rapporten. Rapporten sammanställer statistik och analyser över privatkonsumtion till och med 2008.