loadingOm shopping trots allt är något för 40-talisterna kommer att visa sig framöver. (Foto: Tim Boyle/Getty Images)
Om shopping trots allt är något för 40-talisterna kommer att visa sig framöver. (Foto: Tim Boyle/Getty Images)
Inrikes

Rejäla och rekorderliga fyrtiotalister

Barbro Plogander - Epoch Times

Det är fel att tro att fyrtiotalisterna är konsumtionsglada – de håller hårt i plånboken, visar Konsumtionsrapporten 2009.

Begreppet fyrtiotalister myntades av Ludvig Rasmusson som skrev boken Fyrtiotalisterna. Det var den generation som föddes på 1940-talet och de kom att bli de första tonåringarna och de första som kom att växa upp i ett konsumtionssamhälle.

85 procent av dagens fyrtiotalister ser  livet efter 65 år som något positivt. Då är de fria från barn och jobb och har tid att förverkliga sina drömmar. Media har målat upp den här generationen som den mest köpstarka gruppen i Sverige.

Konsumtionsrapporten 2009 undersökte personer födda 1939-1948. Det är den grupp som känner sig mest nöjd med livet. De toppar också statistiken över disponibel inkomst per konsumtionsenhet. Men de verkar inte vara speciellt konsumtionsglada.

De tycker om att resa, precis som de yngre. Efter att de har varit ute på en långresa vill de hem igen och många av dem tycker att de redan har sett allt, så sommarstugan lockar mest.

Den som vill starta en affär för seniorer bör veta att deras intresse för kläder, kroppsvård, heminredning, hemelektronik, shopping etc, snarare ligger under konsumtionsnivån än över genomsnittet. Och de verkar hålla hårt i sina pengar, kan man läsa i rapporten.

Medias syn på 40-talisterna

Mediebilden över fyrtiotalisterna tar för liten hänsyn till det kulturella bagaget, såsom den sparsamhet och resurshushållning som personer födda runt andra världskriget bär med sig. De här människorna sopsorterar, köper ekologiskt, näringsberäknar och ser till sin hälsa, de är rejäla och rekorderliga.

De kan nog tänka sig att odla rovor och kålrötter i trädgårdslandet istället för gurka och tomat och de lär inte blir svårövertalade att handla närproducerat om de ges möjligheter och om det visar sig vara ett klimatsmart alternativ.

Ser man istället på gruppen födda 1944-1958 blir bilden mer splittrad. De växte upp i ett konsumtionssamhälle som slagit ut i full blom. I ett samhälle med mottot: slit och släng. Det är här vi finner den stora konsumtionsgruppen.

Männen i denna grupp spenderar mest pengar av alla kategorier på fritid och kultur och kvinnorna lägger ned mest pengar av alla, på kläder, tobak och hälso- och sjukvård. Här kan vi skönja den boom för sjukvården som kommer att följa. Rapporten drar slutsatsen att femtiotalisterna och de efterföljande generationerna, kommer att bli skröpligare på grund av välfärdsrelaterade sjukdomar.

Hur ska det gå?

Fyrtiotalisterna visar lite intresse för guldkantad konsumtion. Ändå har de pengar, kraft, hälsa och engagemang. Det är kanske mer som föregångare i framtidens klimatsmarta samhälle, än som storshoppare som de kommer att sätt spår. Både fyrtiotalisterna och femtiotalisterna blir intressanta att följa, står det i Konsumtionsrapporten.

Konsumtionsrapporten 2009, från Centrum för konsumtionsvetenskap, CFK, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. 2009, specialgranskade fyrtiotalisterna som en del i den större rapporten. Rapporten sammanställer statistik och analyser över privatkonsumtion till och med 2008.

Mer motion gör gott för själen

Mest lästa

Rekommenderat

loadingOm shopping trots allt är något för 40-talisterna kommer att visa sig framöver. (Foto: Tim Boyle/Getty Images)
Om shopping trots allt är något för 40-talisterna kommer att visa sig framöver. (Foto: Tim Boyle/Getty Images)
Inrikes

Rejäla och rekorderliga fyrtiotalister

Barbro Plogander - Epoch Times

Det är fel att tro att fyrtiotalisterna är konsumtionsglada – de håller hårt i plånboken, visar Konsumtionsrapporten 2009.

Begreppet fyrtiotalister myntades av Ludvig Rasmusson som skrev boken Fyrtiotalisterna. Det var den generation som föddes på 1940-talet och de kom att bli de första tonåringarna och de första som kom att växa upp i ett konsumtionssamhälle.

85 procent av dagens fyrtiotalister ser  livet efter 65 år som något positivt. Då är de fria från barn och jobb och har tid att förverkliga sina drömmar. Media har målat upp den här generationen som den mest köpstarka gruppen i Sverige.

Konsumtionsrapporten 2009 undersökte personer födda 1939-1948. Det är den grupp som känner sig mest nöjd med livet. De toppar också statistiken över disponibel inkomst per konsumtionsenhet. Men de verkar inte vara speciellt konsumtionsglada.

De tycker om att resa, precis som de yngre. Efter att de har varit ute på en långresa vill de hem igen och många av dem tycker att de redan har sett allt, så sommarstugan lockar mest.

Den som vill starta en affär för seniorer bör veta att deras intresse för kläder, kroppsvård, heminredning, hemelektronik, shopping etc, snarare ligger under konsumtionsnivån än över genomsnittet. Och de verkar hålla hårt i sina pengar, kan man läsa i rapporten.

Medias syn på 40-talisterna

Mediebilden över fyrtiotalisterna tar för liten hänsyn till det kulturella bagaget, såsom den sparsamhet och resurshushållning som personer födda runt andra världskriget bär med sig. De här människorna sopsorterar, köper ekologiskt, näringsberäknar och ser till sin hälsa, de är rejäla och rekorderliga.

De kan nog tänka sig att odla rovor och kålrötter i trädgårdslandet istället för gurka och tomat och de lär inte blir svårövertalade att handla närproducerat om de ges möjligheter och om det visar sig vara ett klimatsmart alternativ.

Ser man istället på gruppen födda 1944-1958 blir bilden mer splittrad. De växte upp i ett konsumtionssamhälle som slagit ut i full blom. I ett samhälle med mottot: slit och släng. Det är här vi finner den stora konsumtionsgruppen.

Männen i denna grupp spenderar mest pengar av alla kategorier på fritid och kultur och kvinnorna lägger ned mest pengar av alla, på kläder, tobak och hälso- och sjukvård. Här kan vi skönja den boom för sjukvården som kommer att följa. Rapporten drar slutsatsen att femtiotalisterna och de efterföljande generationerna, kommer att bli skröpligare på grund av välfärdsrelaterade sjukdomar.

Hur ska det gå?

Fyrtiotalisterna visar lite intresse för guldkantad konsumtion. Ändå har de pengar, kraft, hälsa och engagemang. Det är kanske mer som föregångare i framtidens klimatsmarta samhälle, än som storshoppare som de kommer att sätt spår. Både fyrtiotalisterna och femtiotalisterna blir intressanta att följa, står det i Konsumtionsrapporten.

Konsumtionsrapporten 2009, från Centrum för konsumtionsvetenskap, CFK, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. 2009, specialgranskade fyrtiotalisterna som en del i den större rapporten. Rapporten sammanställer statistik och analyser över privatkonsumtion till och med 2008.

Mer motion gör gott för själen

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024