loadingEtt fraktfartyg får assistans av en isbrytare som suttit fast i Östersjöns is. Omkring 50 fartyg var fångade i isen, en del av dem har suttit fast i flera dagar, men fick hjälp idag. (Foto: Svenska kustbevakningen / AFP)
Ett fraktfartyg får assistans av en isbrytare som suttit fast i Östersjöns is. Omkring 50 fartyg var fångade i isen, en del av dem har suttit fast i flera dagar, men fick hjälp idag. (Foto: Svenska kustbevakningen / AFP)
Inrikes

Rederierna lyssnar inte på Sjöfartsverket

Barbro Plogander - Epoch Times

Många fartyg fastnar i isen och kommer inte loss vilket har föranlett Sjöfartverkets ställföreträdande rederichef Johny Lindvall att fälla följande kommentar till SvD.se:

Rederierna med stora passagerarfärjor verkar ha drabbats av ett Titanic-syndrom och tror att de är odödliga.

Kommentaren kom efter att Sjöfartsverkets isbrytarenhet varnat alla fartyg utanför Kapellskär för isläget. När den första isbrytaren kom fram kunde de bedöma med sin erfarenhet vilken väg fartygen skulle ta, vilket inte var den väg passagerarfärjorna valt.

Rederiernas talesmän säger att varningen kom för sent, vilket ledde till att isen höll passagerarfärjorna i ett skruvstäd och att de inte själva kunde komma loss. Lindvall står på sig och tänker ta kontakt med rederierna för att påpeka vikten av att de lyssnar på Sjöfartsverket.

Konsekvensen blev att Ymer fick lämna Sundsvallsområdet och ett tiotal fartyg för att hjälpa till utanför Kapellskär.

Sveriges starkaste isbrytare Oden befinner sig i Antarktis. Nu, när det råder det tuffaste isläget på decennier är Oden uthyrd för forskning.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEtt fraktfartyg får assistans av en isbrytare som suttit fast i Östersjöns is. Omkring 50 fartyg var fångade i isen, en del av dem har suttit fast i flera dagar, men fick hjälp idag. (Foto: Svenska kustbevakningen / AFP)
Ett fraktfartyg får assistans av en isbrytare som suttit fast i Östersjöns is. Omkring 50 fartyg var fångade i isen, en del av dem har suttit fast i flera dagar, men fick hjälp idag. (Foto: Svenska kustbevakningen / AFP)
Inrikes

Rederierna lyssnar inte på Sjöfartsverket

Barbro Plogander - Epoch Times

Många fartyg fastnar i isen och kommer inte loss vilket har föranlett Sjöfartverkets ställföreträdande rederichef Johny Lindvall att fälla följande kommentar till SvD.se:

Rederierna med stora passagerarfärjor verkar ha drabbats av ett Titanic-syndrom och tror att de är odödliga.

Kommentaren kom efter att Sjöfartsverkets isbrytarenhet varnat alla fartyg utanför Kapellskär för isläget. När den första isbrytaren kom fram kunde de bedöma med sin erfarenhet vilken väg fartygen skulle ta, vilket inte var den väg passagerarfärjorna valt.

Rederiernas talesmän säger att varningen kom för sent, vilket ledde till att isen höll passagerarfärjorna i ett skruvstäd och att de inte själva kunde komma loss. Lindvall står på sig och tänker ta kontakt med rederierna för att påpeka vikten av att de lyssnar på Sjöfartsverket.

Konsekvensen blev att Ymer fick lämna Sundsvallsområdet och ett tiotal fartyg för att hjälpa till utanför Kapellskär.

Sveriges starkaste isbrytare Oden befinner sig i Antarktis. Nu, när det råder det tuffaste isläget på decennier är Oden uthyrd för forskning.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024