Under finanskrisen blev inte bara Volvo och Saab drabbat, utan deras underleverantörer fick plötsligt kämpa hårt för sin överlevnad. Nedgången blev djup och snabb och många leverantörer tvingades till tuffa nedskärningar och många har gått i konkurs.
Då det fortfarande tillverkas bilar i Sverige, om än till dramatiskt lägre volymer, har underleverantörerna varit tvungna att lägga massvarsel. SvenÅke Berglie, vd för branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, FKG, säger till Dagens Industri, DI, den 2 november, att nästan 21 000 personer har varslats sedan oktober förra året.
– Det motsvarar nästan en tredjedel av de drygt 67 000 som är anställda hos de 500 största underleverantörerna till fordonsindustrin.
Leverantörer med hyfsad likviditet kan nu köpa intressanta företag till reapris från konkursförvaltare runt om i Sverige. Andra skjuter till nytt kapital för att klara sitt företag ur krisen. Flera av underleverantörerna till Saab Automobile, som blev tvingade av General Motors att flytta produktionen utomlands, tar nu hem den igen till Sverige, uppger DI.
Martin Larsson, inköpsdirektör på Saab Automobile, arbetar med förutsättningen att företaget blir självständigt, utanför GM. Hans uppgift i nuläget är att sänka inköpskostnaderna och enligt DI menar han att det finns stora möjligheter för innovativa och kostnadseffektiva leverantörer att få nya uppdrag.
Saab Automobile ligger i startgropen som självständigt företag, efter att Koenigsegg Group hittat en medfinansiär, Kinas femte största billtillverkare Baic och lånet hos Europeiska Investeringsbanken gick igenom. Christer Karlsson, professor vid Copenhagen Business School och bilindustrianalytiker, pekade på risken att svenska jobb kan hamna i Kina.