loadingOm bilen har ett högre lufttryck rekommenderat, ämnat för tung last eller av miljöskäl, kan man välja att köra med det hela tiden. Men två tredjedelar av bilisterna har ingen koll på sitt däcktryck. (Foto: Claudio Bresciani / TT-arkivbild)
Om bilen har ett högre lufttryck rekommenderat, ämnat för tung last eller av miljöskäl, kan man välja att köra med det hela tiden. Men två tredjedelar av bilisterna har ingen koll på sitt däcktryck. (Foto: Claudio Bresciani / TT-arkivbild)
Inrikes

Razzia ska ge bättre tryck i däcken

Epoch Times

Allt färre bilister kör på slitna däck med dåligt mönsterdjup. Men lufttrycket är det ganska få som bryr sig om, trots att rätt tryck i däcken både sparar pengar och gör färden säkrare.

Denna vecka görs den årliga ”däckrazzian” på olika håll i Sverige. Polisen gör ordinarie trafikkontroller, och direkt efteråt finns utsända från trafiksäkerhetsorganisationen NTF på plats för en frivillig kontroll av däcken.

Andelen däck med för dåligt mönsterdjup har sjunkit sedan razziorna startade för drygt tio år sedan. Däremot har det blivit fler som kör på vinterdäck sommartid, i fjol så många som fem procent, trots att det ger sämre grepp och bromssträcka.
Och när det gäller att ha koll på lufttrycket syns ingen förbättring.

– Ungefär två tredjedelar av bilisterna vet inte när de kollade lufttrycket senast, eller har inte gjort det den senaste månaden, säger Pontus Grönvall på Däckbranschens informationsråd.

– Med för dåligt tryck slits däcken mycket fortare. Det kostar pengar, är dåligt för miljön eftersom nya däck måste tillverkas, och gör bränsleförbrukningen högre. Dessutom kan man få problem att manövrera i ett kritiskt läge om trycket är för dåligt, eller det skiljer för mycket mellan däcken på samma axel, säger Grönvall.

(TT)

Däck och tryck
Ett däck räknas som slitet om mönsterdjupet är tre millimeter eller mindre. Om mönsterdjupet är 1,6 millimeter eller lägre är det olagligt att köra på däcket.
För lågt lufttryck i däcken ger mer slitage, högre bränsleförbrukning och sämre väggrepp.
Bilens rekommenderade däcktryck finns ofta angivet vid tanklocket, eller på stolpen bakom förarsätet. Det finns också i instruktionsboken.
Om rekommendationen ger två alternativ, kan man välja det högre lufttrycket som standard.
På moderna däck syns det ibland inte om lufttrycket är klent. Inte förrän det blir mycket dåligt.
Enligt lagen ska ett däck vara tillförlitligt ur säkerhetssynpunkt. Det innebär att dåligt lufttryck i extrema fall kan vara olagligt.
Däckrazzian är ett samarbete mellan bland andra polisen, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), NTF och däckbranschen.
Källa: Däckbranschens informationsråd, Polisen.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingOm bilen har ett högre lufttryck rekommenderat, ämnat för tung last eller av miljöskäl, kan man välja att köra med det hela tiden. Men två tredjedelar av bilisterna har ingen koll på sitt däcktryck. (Foto: Claudio Bresciani / TT-arkivbild)
Om bilen har ett högre lufttryck rekommenderat, ämnat för tung last eller av miljöskäl, kan man välja att köra med det hela tiden. Men två tredjedelar av bilisterna har ingen koll på sitt däcktryck. (Foto: Claudio Bresciani / TT-arkivbild)
Inrikes

Razzia ska ge bättre tryck i däcken

Epoch Times

Allt färre bilister kör på slitna däck med dåligt mönsterdjup. Men lufttrycket är det ganska få som bryr sig om, trots att rätt tryck i däcken både sparar pengar och gör färden säkrare.

Denna vecka görs den årliga ”däckrazzian” på olika håll i Sverige. Polisen gör ordinarie trafikkontroller, och direkt efteråt finns utsända från trafiksäkerhetsorganisationen NTF på plats för en frivillig kontroll av däcken.

Andelen däck med för dåligt mönsterdjup har sjunkit sedan razziorna startade för drygt tio år sedan. Däremot har det blivit fler som kör på vinterdäck sommartid, i fjol så många som fem procent, trots att det ger sämre grepp och bromssträcka.
Och när det gäller att ha koll på lufttrycket syns ingen förbättring.

– Ungefär två tredjedelar av bilisterna vet inte när de kollade lufttrycket senast, eller har inte gjort det den senaste månaden, säger Pontus Grönvall på Däckbranschens informationsråd.

– Med för dåligt tryck slits däcken mycket fortare. Det kostar pengar, är dåligt för miljön eftersom nya däck måste tillverkas, och gör bränsleförbrukningen högre. Dessutom kan man få problem att manövrera i ett kritiskt läge om trycket är för dåligt, eller det skiljer för mycket mellan däcken på samma axel, säger Grönvall.

(TT)

Däck och tryck
Ett däck räknas som slitet om mönsterdjupet är tre millimeter eller mindre. Om mönsterdjupet är 1,6 millimeter eller lägre är det olagligt att köra på däcket.
För lågt lufttryck i däcken ger mer slitage, högre bränsleförbrukning och sämre väggrepp.
Bilens rekommenderade däcktryck finns ofta angivet vid tanklocket, eller på stolpen bakom förarsätet. Det finns också i instruktionsboken.
Om rekommendationen ger två alternativ, kan man välja det högre lufttrycket som standard.
På moderna däck syns det ibland inte om lufttrycket är klent. Inte förrän det blir mycket dåligt.
Enligt lagen ska ett däck vara tillförlitligt ur säkerhetssynpunkt. Det innebär att dåligt lufttryck i extrema fall kan vara olagligt.
Däckrazzian är ett samarbete mellan bland andra polisen, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), NTF och däckbranschen.
Källa: Däckbranschens informationsråd, Polisen.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024