Det lönar sig inte att uppmana sina kompisar att anmäla samma bild på Facebook. Och fotbollssupportrar ligger bakom en stor del av anmälningarna.
Nu tar den amerikanska mediejätten bladet från munnen och berättar hur inläggen granskas.
Sverigekontoret i en av Hötorgsskraporna i Stockholm har inte ens en skylt på ytterdörren och journalisterna som bjudits in till frukostmötet får underteckna ett sekretessavtal om att inte föra vidare företagshemligheter. I en mejlinbjudan skriver Facebook att journalisterna inte ska ”citera det som sägs”.
Den amerikanska mediejätten med huvudkontor utanför San Francisco i Kalifornien är mindre intresserat av intervjuer än många andra företag, men det är uppenbart att stormen kring det ikoniska Vietnamfotografiet ”Krigets terror” har fått grundaren Mark Zuckerberg att lätta en aning på locket.
Bilden på den nakna flickan som flyr ett sydvietnamesiskt bombanfall tillåts nu på plattformen efter att Norges statsminister Erna Solberg reagerat – trots att bilden fortfarande bryter mot plattformens regler.
Hemligt antal granskare
En säkerhetsexpert har flugits in från Europakontoret i Dublin för att informera journalisterna om företagets granskningsprocess.
Hon säger att tusentals personer i hela världen jobbar med att kontrollera inläggen som anmäls av användarna – hur många som finns i Sverige är hemligt – och att inlägg granskas i viss utsträckning av personer som talar språket och förstår det kulturella sammanhanget.
Nakenbilder sorteras bort, men även betydligt mer oskyldiga inlägg kan vara känsliga i andra delar av världen, förklarar experten. Till exempel kan en tjej i Indien känna sig kränkt av att någon publicerar en bild på henne där hon sitter fullt påklädd i en säng. Av samma anledning är fotografier på kvinnliga bröstvårtor bannlysta, till skillnad från manliga.
Kampanjande meningslöst
En av de vanligaste anledningarna till att användare väljer att anmäla inlägg är att de helt enkelt ogillar innehållet, till exempel en filmstjärna eller ett fotbollslag. Experten berättar att granskarna översvämmas av anmälningar i samband med större fotbollsmatcher, där det ena lagets supportrar anmäler inlägg som hyllar motståndarna.
Facebooks representanter säger att personalen inte prioriterar granskningar av material som flaggats fler gånger än andra, och att det därför är meningslöst att kampanja för att så många som möjligt ska anmäla samma inlägg.
Det är också kontraproduktivt att anmäla rasistiskt innehåll under kategorin nakenhet med förhoppningen att personalen ska ta ställning till dem snabbare – risken finns då att inlägget granskas av fel person och någon som inte förstår språket. Det är däremot möjligt att ännu en gång anmäla material som granskats men inte plockats bort, och en annan person kommer då att pröva frågan på nytt.
Expert: Konstig strategi
Annika Lidne, internetstrateg och expert på sociala medier, tycker att det är anmärkningsvärt att Facebook inte prioriterar inlägg som anmälts av många användare.
– Det finns alltid rättshaverister eller folk som inte gillar ett fotbollslag eller vad det nu kan vara, däremot är det en kraftig signal om många anmäler. Det är märkligt när Facebook i andra sammanhang verkligen hela tiden för fram att företaget gör det som flest folk tycker är bra, säger hon.
– Det finns också en otrolig förljugenhet i att man silar mygg och sväljer elefanter, när man tillåter djupt rasistiska och trakasserande innehåll samtidigt som man jagar bröstvårtor.
(TT)
Fakta: Stormen kring ”Krigets terror” |
Källa: TT, Reuters |