loadingSAS Boeing 737:or Egil och Kristina Viking parkerade på flygplanskyrkogården vid bana 2 på Arlanda i väntan på att strejken skall ta slut. (Foto: Johan Nilsson/TT)
SAS Boeing 737:or Egil och Kristina Viking parkerade på flygplanskyrkogården vid bana 2 på Arlanda i väntan på att strejken skall ta slut. (Foto: Johan Nilsson/TT)
Ekonomi & Näringsliv

Pilotstrejken avblåst

TT

Pilotstrejken inom SAS är över. Parterna i konflikten har enats om ett nytt avtal, uppger Transportföretagen i ett pressmeddelande. Parterna har enats om ett avtal på märket 2,2 procent.

”Vi är nöjda med att ha kommit överens om ett avtal på märkets 2,2 procent. Däremot tycker vi att det är tråkigt att vi behövt genomleva en kostsam och onödig strejk”, säger Mattias Dahl, vd för Svenska Flygbranschen och Transportföretagen, i ett pressmeddelande.

Flygtrafiken kommer nu successivt att återgå till det normala.

”Det har varit en svår process och vi är nu lättade över att strejken är avblåst och att våra kunder kan komma iväg som planerat. Jag beklagar verkligen att så många kunder har drabbats av den här strejken”, säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef på SAS, i ett pressmeddelande.

Strejken ska fram till i dag ha lett till cirka 1 000 inställda flygningar och 100 000 drabbade resenärer.

Det nya avtalet mellan SAS och SPF gäller från den 1 april 2016 och är giltig i ett år. SAS har även ingått nya avtal med de norska pilotföreningarna och därmed är årets avtalsförhandlingar med piloterna avslutade.

Förhandlingarna mellan Svensk Pilotförening och flygbolaget SAS återupptogs i dag efter att de legat nere sedan i söndags. Under dagen träffade Medlingsinstitutet parterna och ett tredje bud lämnades.

Förhandlingarna mellan Svensk Pilotförening och SAS strandade helt i söndags kväll. Pilotföreningen tackade då nej till medlarnas bud för andra gången.

Skattemedel har räddat SAS
Staten, som med sina drygt 21 procent av aktierna är SAS enskilt största ägare, har flera gånger ryckt in och skjutit till miljarder i skattepengar för att rädda SAS. I tidigare kriser har piloterna fått lönesänkning.
För sju år sedan landade helårsförlusten för bolaget på tre miljarder kronor och 650 tjänster togs bort. SAS gavs möjlighet att låna 3,5 miljarder kronor fram till 2015. Tillsammans med Norge och Danmark har svenska staten sedan 2011 försökt sälja SAS utan att lyckas. År 2012 hamnade bolaget återigen i kris. Som värst fanns det pengar för tio dagar kvar i kassan. Nu kom SAS med en krisplan som innebar en lönesänkning på 15 procent och att över 1 000 anställda försvann.
För att kunna förnya sina banklån genomförde SAS ett sparpaket som för personalen innebar sänkta löner, ändrade regler för semester, höjd pensionsålder och utökade arbetstider. Grundlönen för de anställda sänktes generellt 12 procent. För piloterna sänktes lönen drygt 8 procent, drygt en månadslön per år. Staten hjälpte bolaget med ytterligare 4,7 miljarder kronor och de anställda fick inga lönehöjningar under 2013 och 2014. För ett par år sedan var SAS återigen nära konkurs och sade upp 70 procent av IT-personalen.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSAS Boeing 737:or Egil och Kristina Viking parkerade på flygplanskyrkogården vid bana 2 på Arlanda i väntan på att strejken skall ta slut. (Foto: Johan Nilsson/TT)
SAS Boeing 737:or Egil och Kristina Viking parkerade på flygplanskyrkogården vid bana 2 på Arlanda i väntan på att strejken skall ta slut. (Foto: Johan Nilsson/TT)
Ekonomi & Näringsliv

Pilotstrejken avblåst

TT

Pilotstrejken inom SAS är över. Parterna i konflikten har enats om ett nytt avtal, uppger Transportföretagen i ett pressmeddelande. Parterna har enats om ett avtal på märket 2,2 procent.

”Vi är nöjda med att ha kommit överens om ett avtal på märkets 2,2 procent. Däremot tycker vi att det är tråkigt att vi behövt genomleva en kostsam och onödig strejk”, säger Mattias Dahl, vd för Svenska Flygbranschen och Transportföretagen, i ett pressmeddelande.

Flygtrafiken kommer nu successivt att återgå till det normala.

”Det har varit en svår process och vi är nu lättade över att strejken är avblåst och att våra kunder kan komma iväg som planerat. Jag beklagar verkligen att så många kunder har drabbats av den här strejken”, säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef på SAS, i ett pressmeddelande.

Strejken ska fram till i dag ha lett till cirka 1 000 inställda flygningar och 100 000 drabbade resenärer.

Det nya avtalet mellan SAS och SPF gäller från den 1 april 2016 och är giltig i ett år. SAS har även ingått nya avtal med de norska pilotföreningarna och därmed är årets avtalsförhandlingar med piloterna avslutade.

Förhandlingarna mellan Svensk Pilotförening och flygbolaget SAS återupptogs i dag efter att de legat nere sedan i söndags. Under dagen träffade Medlingsinstitutet parterna och ett tredje bud lämnades.

Förhandlingarna mellan Svensk Pilotförening och SAS strandade helt i söndags kväll. Pilotföreningen tackade då nej till medlarnas bud för andra gången.

Skattemedel har räddat SAS
Staten, som med sina drygt 21 procent av aktierna är SAS enskilt största ägare, har flera gånger ryckt in och skjutit till miljarder i skattepengar för att rädda SAS. I tidigare kriser har piloterna fått lönesänkning.
För sju år sedan landade helårsförlusten för bolaget på tre miljarder kronor och 650 tjänster togs bort. SAS gavs möjlighet att låna 3,5 miljarder kronor fram till 2015. Tillsammans med Norge och Danmark har svenska staten sedan 2011 försökt sälja SAS utan att lyckas. År 2012 hamnade bolaget återigen i kris. Som värst fanns det pengar för tio dagar kvar i kassan. Nu kom SAS med en krisplan som innebar en lönesänkning på 15 procent och att över 1 000 anställda försvann.
För att kunna förnya sina banklån genomförde SAS ett sparpaket som för personalen innebar sänkta löner, ändrade regler för semester, höjd pensionsålder och utökade arbetstider. Grundlönen för de anställda sänktes generellt 12 procent. För piloterna sänktes lönen drygt 8 procent, drygt en månadslön per år. Staten hjälpte bolaget med ytterligare 4,7 miljarder kronor och de anställda fick inga lönehöjningar under 2013 och 2014. För ett par år sedan var SAS återigen nära konkurs och sade upp 70 procent av IT-personalen.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024