loadingPepsiCo köper sina två största buteljföretag för 7,8 miljoner dollar. (Foto: Mario Tama/Getty Images)
PepsiCo köper sina två största buteljföretag för 7,8 miljoner dollar. (Foto: Mario Tama/Getty Images)
Utrikes

Pepsi köper ut egna tappningsföretagen för 7,8 miljarder dollar

Ram Srinivasan, Epoch Times

PepsiCo Inc. meddelade att företaget skulle köpa ut sina två största tappningsföretag för ett kombinerat värde av 7,8 miljarder dollar (55 miljarder kronor). Företaget sade att åtgärden syftade till att minska kostnaderna och eventuellt öka distributionen, som har ökat mycket långsamt under flera år.

Företaget köper upp resterande aktier i Pepsi Bottling Group Inc.och PepsiAmericas Inc. PepsiCo värderade aktiebestånden av de båda företagen på 36.50 dollar för Pepsi Bottling och 28.50 dollar för PepsiAmericas. Affären gjordes upp med hälften genom kontantbetalning och hälften i aktier i företagen.

Priserna representerar ett 22-procentigt premium över vad PepsiCo ursprungligen erbjudit till de båda företagen i april i år. PepsiCo äger redan stora andelar i båda bolagen.

Affären förväntas spara PepsiCo nästan 300 miljoner dollar fram till år 2012, eftersom det sammanslagna bolaget kommer att integrera sina leverantörskedjor för ökad effektivitet och lägre kostnader.

Fusionerna kommer också att sätta ihop de två företagen – Pepsi Bottling startades av ett redan existerande PepsiCo år 1999.

PepsiCos ordförande och verkställande direktör Indra Nooyi sade att medan ‘existerande modell har tjänat systemet mycket bra”, kräver förändringar i dryckesvaruindustrins natur ”att vi skapar ett mer flexibelt, effektivt och konkurrenskraftigt system.”

I och med affären äger PepsiCo nu 80 procent av sin distribution i Nordamerika och får kontroll över sin andel av dryckens marknad genom att äga både tillverknings- och distributionskedjan, som gör det möjligt att bättre konkurrera med dess större konkurrent Coca-Cola Co .

PepsiCo sade förra månaden att under andra kvartalet minskade vinsten eftersom dryckenas volym för den nordamerikanska regionen minskade med 6 procent. Bolagets sportdrycksprodukt – Gatorade – minskade sin försäljning trots en ny marknadsföringskampanj.

Aktierna för alla tre företagen steg efter tillkännagivandet.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/20557/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingPepsiCo köper sina två största buteljföretag för 7,8 miljoner dollar. (Foto: Mario Tama/Getty Images)
PepsiCo köper sina två största buteljföretag för 7,8 miljoner dollar. (Foto: Mario Tama/Getty Images)
Utrikes

Pepsi köper ut egna tappningsföretagen för 7,8 miljarder dollar

Ram Srinivasan, Epoch Times

PepsiCo Inc. meddelade att företaget skulle köpa ut sina två största tappningsföretag för ett kombinerat värde av 7,8 miljarder dollar (55 miljarder kronor). Företaget sade att åtgärden syftade till att minska kostnaderna och eventuellt öka distributionen, som har ökat mycket långsamt under flera år.

Företaget köper upp resterande aktier i Pepsi Bottling Group Inc.och PepsiAmericas Inc. PepsiCo värderade aktiebestånden av de båda företagen på 36.50 dollar för Pepsi Bottling och 28.50 dollar för PepsiAmericas. Affären gjordes upp med hälften genom kontantbetalning och hälften i aktier i företagen.

Priserna representerar ett 22-procentigt premium över vad PepsiCo ursprungligen erbjudit till de båda företagen i april i år. PepsiCo äger redan stora andelar i båda bolagen.

Affären förväntas spara PepsiCo nästan 300 miljoner dollar fram till år 2012, eftersom det sammanslagna bolaget kommer att integrera sina leverantörskedjor för ökad effektivitet och lägre kostnader.

Fusionerna kommer också att sätta ihop de två företagen – Pepsi Bottling startades av ett redan existerande PepsiCo år 1999.

PepsiCos ordförande och verkställande direktör Indra Nooyi sade att medan ‘existerande modell har tjänat systemet mycket bra”, kräver förändringar i dryckesvaruindustrins natur ”att vi skapar ett mer flexibelt, effektivt och konkurrenskraftigt system.”

I och med affären äger PepsiCo nu 80 procent av sin distribution i Nordamerika och får kontroll över sin andel av dryckens marknad genom att äga både tillverknings- och distributionskedjan, som gör det möjligt att bättre konkurrera med dess större konkurrent Coca-Cola Co .

PepsiCo sade förra månaden att under andra kvartalet minskade vinsten eftersom dryckenas volym för den nordamerikanska regionen minskade med 6 procent. Bolagets sportdrycksprodukt – Gatorade – minskade sin försäljning trots en ny marknadsföringskampanj.

Aktierna för alla tre företagen steg efter tillkännagivandet.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/20557/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024