PepsiCo Inc. meddelade att företaget skulle köpa ut sina två största tappningsföretag för ett kombinerat värde av 7,8 miljarder dollar (55 miljarder kronor). Företaget sade att åtgärden syftade till att minska kostnaderna och eventuellt öka distributionen, som har ökat mycket långsamt under flera år.
Företaget köper upp resterande aktier i Pepsi Bottling Group Inc.och PepsiAmericas Inc. PepsiCo värderade aktiebestånden av de båda företagen på 36.50 dollar för Pepsi Bottling och 28.50 dollar för PepsiAmericas. Affären gjordes upp med hälften genom kontantbetalning och hälften i aktier i företagen.
Priserna representerar ett 22-procentigt premium över vad PepsiCo ursprungligen erbjudit till de båda företagen i april i år. PepsiCo äger redan stora andelar i båda bolagen.
Affären förväntas spara PepsiCo nästan 300 miljoner dollar fram till år 2012, eftersom det sammanslagna bolaget kommer att integrera sina leverantörskedjor för ökad effektivitet och lägre kostnader.
Fusionerna kommer också att sätta ihop de två företagen – Pepsi Bottling startades av ett redan existerande PepsiCo år 1999.
PepsiCos ordförande och verkställande direktör Indra Nooyi sade att medan ‘existerande modell har tjänat systemet mycket bra”, kräver förändringar i dryckesvaruindustrins natur ”att vi skapar ett mer flexibelt, effektivt och konkurrenskraftigt system.”
I och med affären äger PepsiCo nu 80 procent av sin distribution i Nordamerika och får kontroll över sin andel av dryckens marknad genom att äga både tillverknings- och distributionskedjan, som gör det möjligt att bättre konkurrera med dess större konkurrent Coca-Cola Co .
PepsiCo sade förra månaden att under andra kvartalet minskade vinsten eftersom dryckenas volym för den nordamerikanska regionen minskade med 6 procent. Bolagets sportdrycksprodukt – Gatorade – minskade sin försäljning trots en ny marknadsföringskampanj.
Aktierna för alla tre företagen steg efter tillkännagivandet.
Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/20557/