loadingFinanskvarteret "La Défense" i Paris vill ta över rollen som dess motsvarighet "The City" i London haft som Europas finanscentrum, när Storbritannien lämnar EU. Både regeringen, Paris stad och en intresseorganisation för La Défense driver kampanj för att locka företag till den franska huvudstaden. (Foto: Remy de la Mauviniere/AP)
Finanskvarteret "La Défense" i Paris vill ta över rollen som dess motsvarighet "The City" i London haft som Europas finanscentrum, när Storbritannien lämnar EU. Både regeringen, Paris stad och en intresseorganisation för La Défense driver kampanj för att locka företag till den franska huvudstaden. (Foto: Remy de la Mauviniere/AP)
Ekonomi & Näringsliv

Paris vill bli nya London efter brexit

Epoch Times

Ett halvår efter att engelsmännen röstat om brexit är Frankrike i full färd med att rulla ut den ”blåa, vita och röda” mattan för företag som överväger att lämna London.

I charmoffensiven utlovas skattesubventioner samt hjälp med visumhantering och bostadsletande.

Dagen efter att det stod klart att Storbritannien ville lämna EU satte maskineriet igång i Paris. Flera satsningar hade sedan länge legat i startgroparna och satte genast i gång med att locka Londonbaserade företag till den franska huvudstaden.

Regeringen annonserade att den siktar på att göra Paris till ”€œframtidens finanshuvudstad”. För att locka eventuella brexitflyktingar började regeringen genast att prata om saftiga skattesubventioner för utlänningar, reducerade privatskoleavgifter och ett utökat antal hemspråkskurser för medföljande barn.

En lista på de mest attraktiva företagen hade tagits fram av lokala politiker och näringslivstoppar och presidenten för Parisregionen, Valèrie Pécresse, postade handsignerade brev till dem direkt.

– Fyratusen brev skickades ut till internationella företag som har filialer i London, men inte i Paris, och där Pécresse underströk fördelarna med Paris, säger Christophe Decloux, internationell marknadsföringsansvarig för regionens affärsutvecklingsorganisation, Paris Region Enterprises.

– Vi hade varit redo en längre tid, men varit noga med att hålla locket på till dess att valresultatet stod klart så att inte folk skulle tro att Parisregionen i själva verket var för en brexit, berättar Decloux och påpekar att många andra europeiska storstäder också vill ta över Londons roll i finansvärlden.

Kampanjen "Välj Parisregionen", som utgörs av representanter från både kommunen och näringslivet, har bara varit igång i några veckor och osäkerheten är stor kring hur brexit kan komma att se ut för Londonföretag. Trots det ska intresse finnas från stora multinationella företag. (Foto: Louise Nordström/TT)

Kampanjen ”Välj Parisregionen”, som utgörs av representanter från både kommunen och näringslivet, har bara varit igång i några veckor och osäkerheten är stor kring hur brexit kan komma att se ut för Londonföretag. Trots det ska intresse finnas från stora multinationella företag. (Foto: Louise Nordström/TT)

”Brexitcell”

I oktober lanserade en intresseorganisation för finanskvarteret La Défense PR-kampanjen ”Tired of the fog? Try the frogs” (Less på dimman? Prova grodorna) och affischer sattes upp i Londons motsvarighet, ”The City”, samt på flygplatsen Heathrow och den engelska Eurostarstationen St. Pancras.

I november bildade Paris stad, Parisregionen, franska handelskammaren och organisationer som representerar regionens näringsliv en grupp som besvarar frågor om en eventuell företagsflytt från London till Paris. Ett sexmannateam, formellt känt som ”Välj Parisregionen”, men informellt som ”Brexitcellen”, jobbar heltid i ett fräscht, men relativt anonymt, kontor i utkanten av nordöstra Paris. Mejlboxarna plingar mer eller mindre konstant.

Jeanne Charbonneau är en av dem som tar emot de inkommande frågorna.

– Det kan handla om alltifrån franska skatteregler och arbetslagar till skolor, visum och eventuella arbetsmöjligheter för personalens medföljande partners och barn, säger hon, men understryker att teamet inte är där för att övertala företagen.

– Vi är här för att underlätta med information och kontakter om de nu överväger en flytt.

Mycket som är hemligt

Kampanjen "Välj Parisregionen", som utgörs av representanter från både kommunen och näringslivet, har bara varit igång i några veckor och osäkerheten är stor kring hur brexit kan komma att se ut för Londonföretag. Trots det ska intresse finnas från stora multinationella företag, säger Mathieu Thomas. (Foto: Louise Nordström/TT)

Kampanjen ”Välj Parisregionen”, som utgörs av representanter från både kommunen och näringslivet, har bara varit igång i några veckor och osäkerheten är stor kring hur brexit kan komma att se ut för Londonföretag. Trots det ska intresse finnas från stora multinationella företag, anser Mathieu Thomas. (Foto: Louise Nordström/TT)

Trots att Välj Parisregionen, som utgörs av representanter från både kommunen och näringslivet, bara varit i gång i några veckor, och osäkerheten är stor kring hur brexit kan komma att se ut för Londonföretag, säger hon att de redan jobbar med ett 20-tal företag. Vissa av dem ska vara stora multinationella organisationer.

– Jag kan inte nämna vilka de är, men ja, vi har fått in förfrågningar från större, välkända företag, bekräftar Mathieu Thomas, som också jobbar med Välj Parisregionen.

Han tillägger att frågorna kommer från alla sektorer, inte bara finansbranschen. Men, hävdar han, många är måna om att deras förfrågningar hålls hemliga tills vidare.

– Det råder så klart sekretess kring det vi får in, men det stämmer att vissa förhör sig extra noga om att deras förfrågningar inte kommer ut eftersom det handlar om att kanske fatta väldigt stora och viktiga beslut.

Många i matchen

Utöver Frankfurt och Paris är det minst fyra andra europeiska storstäder – Amsterdam, Madrid, Dublin och Luxemburg – som gett sig in i matchen om att eventuellt agera alternativ till Londons ”The City”.

– Men Paris finns i toppen, hävdar Jeanne Charbonneau bestämt och radar upp stadens fördelar: det geografiska läget, stadens kulturliv, tillgången till bostäder och kontorslokaler, samt Frankrikes satsning på forskning.

Nackdelarna vill hon helst inte gå in på, men enligt internationella experter ligger de relativt höga franska skatterna, de rigida arbetsmarknadslagarna, landets byråkrati och fransmännens rykte om att inte kunna tala särskilt bra engelska Paris i fatet.

(TT)

Flera städer tar upp kampen
En av de stora knäckfrågorna för många Londonbaserade företag är om man efter en förverkligad brexit kommer att kunna handla som förut över EU:s gränser.
Utöver Paris och Frankfurt, tävlar även Amsterdam, Dublin, Madrid och Luxemburg om att eventuellt bli Europas nästa finanscentra
Analytiker pekar på franska arbetsmarknadslagar – som gör att det är relativt svårt för företag att avskeda sina anställda – landets höga företagsskatter samt byråkratin som några av Paris största nackdelar
Till fördelarna räknas bland annat det geografiska läget, tillgången till bostäder och kontorsytor, den stora variationen av industrier samt Frankrikes satsning på forskning
Källa: Franska regeringen, Paris Region Enterprises

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFinanskvarteret "La Défense" i Paris vill ta över rollen som dess motsvarighet "The City" i London haft som Europas finanscentrum, när Storbritannien lämnar EU. Både regeringen, Paris stad och en intresseorganisation för La Défense driver kampanj för att locka företag till den franska huvudstaden. (Foto: Remy de la Mauviniere/AP)
Finanskvarteret "La Défense" i Paris vill ta över rollen som dess motsvarighet "The City" i London haft som Europas finanscentrum, när Storbritannien lämnar EU. Både regeringen, Paris stad och en intresseorganisation för La Défense driver kampanj för att locka företag till den franska huvudstaden. (Foto: Remy de la Mauviniere/AP)
Ekonomi & Näringsliv

Paris vill bli nya London efter brexit

Epoch Times

Ett halvår efter att engelsmännen röstat om brexit är Frankrike i full färd med att rulla ut den ”blåa, vita och röda” mattan för företag som överväger att lämna London.

I charmoffensiven utlovas skattesubventioner samt hjälp med visumhantering och bostadsletande.

Dagen efter att det stod klart att Storbritannien ville lämna EU satte maskineriet igång i Paris. Flera satsningar hade sedan länge legat i startgroparna och satte genast i gång med att locka Londonbaserade företag till den franska huvudstaden.

Regeringen annonserade att den siktar på att göra Paris till ”€œframtidens finanshuvudstad”. För att locka eventuella brexitflyktingar började regeringen genast att prata om saftiga skattesubventioner för utlänningar, reducerade privatskoleavgifter och ett utökat antal hemspråkskurser för medföljande barn.

En lista på de mest attraktiva företagen hade tagits fram av lokala politiker och näringslivstoppar och presidenten för Parisregionen, Valèrie Pécresse, postade handsignerade brev till dem direkt.

– Fyratusen brev skickades ut till internationella företag som har filialer i London, men inte i Paris, och där Pécresse underströk fördelarna med Paris, säger Christophe Decloux, internationell marknadsföringsansvarig för regionens affärsutvecklingsorganisation, Paris Region Enterprises.

– Vi hade varit redo en längre tid, men varit noga med att hålla locket på till dess att valresultatet stod klart så att inte folk skulle tro att Parisregionen i själva verket var för en brexit, berättar Decloux och påpekar att många andra europeiska storstäder också vill ta över Londons roll i finansvärlden.

Kampanjen "Välj Parisregionen", som utgörs av representanter från både kommunen och näringslivet, har bara varit igång i några veckor och osäkerheten är stor kring hur brexit kan komma att se ut för Londonföretag. Trots det ska intresse finnas från stora multinationella företag. (Foto: Louise Nordström/TT)

Kampanjen ”Välj Parisregionen”, som utgörs av representanter från både kommunen och näringslivet, har bara varit igång i några veckor och osäkerheten är stor kring hur brexit kan komma att se ut för Londonföretag. Trots det ska intresse finnas från stora multinationella företag. (Foto: Louise Nordström/TT)

”Brexitcell”

I oktober lanserade en intresseorganisation för finanskvarteret La Défense PR-kampanjen ”Tired of the fog? Try the frogs” (Less på dimman? Prova grodorna) och affischer sattes upp i Londons motsvarighet, ”The City”, samt på flygplatsen Heathrow och den engelska Eurostarstationen St. Pancras.

I november bildade Paris stad, Parisregionen, franska handelskammaren och organisationer som representerar regionens näringsliv en grupp som besvarar frågor om en eventuell företagsflytt från London till Paris. Ett sexmannateam, formellt känt som ”Välj Parisregionen”, men informellt som ”Brexitcellen”, jobbar heltid i ett fräscht, men relativt anonymt, kontor i utkanten av nordöstra Paris. Mejlboxarna plingar mer eller mindre konstant.

Jeanne Charbonneau är en av dem som tar emot de inkommande frågorna.

– Det kan handla om alltifrån franska skatteregler och arbetslagar till skolor, visum och eventuella arbetsmöjligheter för personalens medföljande partners och barn, säger hon, men understryker att teamet inte är där för att övertala företagen.

– Vi är här för att underlätta med information och kontakter om de nu överväger en flytt.

Mycket som är hemligt

Kampanjen "Välj Parisregionen", som utgörs av representanter från både kommunen och näringslivet, har bara varit igång i några veckor och osäkerheten är stor kring hur brexit kan komma att se ut för Londonföretag. Trots det ska intresse finnas från stora multinationella företag, säger Mathieu Thomas. (Foto: Louise Nordström/TT)

Kampanjen ”Välj Parisregionen”, som utgörs av representanter från både kommunen och näringslivet, har bara varit igång i några veckor och osäkerheten är stor kring hur brexit kan komma att se ut för Londonföretag. Trots det ska intresse finnas från stora multinationella företag, anser Mathieu Thomas. (Foto: Louise Nordström/TT)

Trots att Välj Parisregionen, som utgörs av representanter från både kommunen och näringslivet, bara varit i gång i några veckor, och osäkerheten är stor kring hur brexit kan komma att se ut för Londonföretag, säger hon att de redan jobbar med ett 20-tal företag. Vissa av dem ska vara stora multinationella organisationer.

– Jag kan inte nämna vilka de är, men ja, vi har fått in förfrågningar från större, välkända företag, bekräftar Mathieu Thomas, som också jobbar med Välj Parisregionen.

Han tillägger att frågorna kommer från alla sektorer, inte bara finansbranschen. Men, hävdar han, många är måna om att deras förfrågningar hålls hemliga tills vidare.

– Det råder så klart sekretess kring det vi får in, men det stämmer att vissa förhör sig extra noga om att deras förfrågningar inte kommer ut eftersom det handlar om att kanske fatta väldigt stora och viktiga beslut.

Många i matchen

Utöver Frankfurt och Paris är det minst fyra andra europeiska storstäder – Amsterdam, Madrid, Dublin och Luxemburg – som gett sig in i matchen om att eventuellt agera alternativ till Londons ”The City”.

– Men Paris finns i toppen, hävdar Jeanne Charbonneau bestämt och radar upp stadens fördelar: det geografiska läget, stadens kulturliv, tillgången till bostäder och kontorslokaler, samt Frankrikes satsning på forskning.

Nackdelarna vill hon helst inte gå in på, men enligt internationella experter ligger de relativt höga franska skatterna, de rigida arbetsmarknadslagarna, landets byråkrati och fransmännens rykte om att inte kunna tala särskilt bra engelska Paris i fatet.

(TT)

Flera städer tar upp kampen
En av de stora knäckfrågorna för många Londonbaserade företag är om man efter en förverkligad brexit kommer att kunna handla som förut över EU:s gränser.
Utöver Paris och Frankfurt, tävlar även Amsterdam, Dublin, Madrid och Luxemburg om att eventuellt bli Europas nästa finanscentra
Analytiker pekar på franska arbetsmarknadslagar – som gör att det är relativt svårt för företag att avskeda sina anställda – landets höga företagsskatter samt byråkratin som några av Paris största nackdelar
Till fördelarna räknas bland annat det geografiska läget, tillgången till bostäder och kontorsytor, den stora variationen av industrier samt Frankrikes satsning på forskning
Källa: Franska regeringen, Paris Region Enterprises

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024