loadingSVERIGE, Malmö: Stormbyar vid havet i Malmö den 14 januari 2007. (Foto:AFP/Johan Nilsson / Scanpix)
SVERIGE, Malmö: Stormbyar vid havet i Malmö den 14 januari 2007. (Foto:AFP/Johan Nilsson / Scanpix)
Inrikes

Ovädret blir en dyr affär

(TT)

Söndagens oväder kan bli en dyr historia. SJ lovar att ge pengarna åter till alla resenärer på inställda tåglinjer och elbolagen tvingas till stora utlägg för att få strömmen tillbaka.

Från klockan fem på morgonen stod tågen i området kring Göteborg stilla på order av Banverket. Senare på dagen beslutade man att all tågtrafik i hela Småland, Blekinge, Västra Götaland och Skåne skulle stå helt stilla fram till klockan sex på kvällen.

För SJ, som lovat att lösa in alla biljetter på de sträckor där tågen inte kunde gå, riskerar ovädret att bli en mycket kostsam historia. Hur kostsam är det ingen som vet i nuläget.

– Ingen aning, svarar Sven Rydell på SJ:s presstjänst.

Inte heller elbolagen kan avgöra vad ovädret kommer att kosta dem i reparationsarbeten och röjning av nedblåsta träd.

Till arbetskostnaderna tillkommer dessutom den nya tolvtimmarsgarantin som infördes efter stormen Gudrun 2005. Elbolagen tvingas nu betala ut minst 800 kronor redan efter tolv timmars avbrott.

– Vi kommer inte att kunna ge strömmen åter inom tolv timmar. Just nu kan vi inte ens ha några reparatörer ute, säger Johan Aspegren, presschef på Eon som tillsammans med Vattenfall var det hårdast drabbade elbolaget på söndagen.

– Men om det är så att vi av arbetsmiljöskäl inte kan ha folk ute så diskuterar vi nu om den tiden ska kunna räknas bort från de tolv timmarna. Det är direkt livsfarligt att vara ute i skogen nu, säger Aspegren.

Att reparationsarbetet kommer att ta tid och kosta stora pengar var det ingen tvekan om på söndagseftermiddagen, trots att skadornas omfattning då ännu inte var undersökta. Det varma och blöta vädret har gjort att träden står löst i marken. Aspegren är säker på att stora mängder elstolpar brutits av och att man har många ledningsbrott.

– Vi har 1 500 man i beredskap som vi hoppas kunna få ut innan mörkret faller och sju helikoptrar som ska upp och undersöka skadorna när vinden avtar. Dessutom har vi avtal med 100-150 skogsmaskiner som står redo att rycka ut och dra undan träd, säger Aspegren.

– I slutet av veckan har vi säkert en bild av kostnaderna, men just nu räknar vi över huvud taget inte i pengar. Vi tar in så mycket folk och material som vi kan och räknar på det i efterhand.

Stormen Gudrun kostade bolaget 1,5 miljarder. De totala samhällskostnaderna för stormen beräknades till 4,2 miljarder.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSVERIGE, Malmö: Stormbyar vid havet i Malmö den 14 januari 2007. (Foto:AFP/Johan Nilsson / Scanpix)
SVERIGE, Malmö: Stormbyar vid havet i Malmö den 14 januari 2007. (Foto:AFP/Johan Nilsson / Scanpix)
Inrikes

Ovädret blir en dyr affär

(TT)

Söndagens oväder kan bli en dyr historia. SJ lovar att ge pengarna åter till alla resenärer på inställda tåglinjer och elbolagen tvingas till stora utlägg för att få strömmen tillbaka.

Från klockan fem på morgonen stod tågen i området kring Göteborg stilla på order av Banverket. Senare på dagen beslutade man att all tågtrafik i hela Småland, Blekinge, Västra Götaland och Skåne skulle stå helt stilla fram till klockan sex på kvällen.

För SJ, som lovat att lösa in alla biljetter på de sträckor där tågen inte kunde gå, riskerar ovädret att bli en mycket kostsam historia. Hur kostsam är det ingen som vet i nuläget.

– Ingen aning, svarar Sven Rydell på SJ:s presstjänst.

Inte heller elbolagen kan avgöra vad ovädret kommer att kosta dem i reparationsarbeten och röjning av nedblåsta träd.

Till arbetskostnaderna tillkommer dessutom den nya tolvtimmarsgarantin som infördes efter stormen Gudrun 2005. Elbolagen tvingas nu betala ut minst 800 kronor redan efter tolv timmars avbrott.

– Vi kommer inte att kunna ge strömmen åter inom tolv timmar. Just nu kan vi inte ens ha några reparatörer ute, säger Johan Aspegren, presschef på Eon som tillsammans med Vattenfall var det hårdast drabbade elbolaget på söndagen.

– Men om det är så att vi av arbetsmiljöskäl inte kan ha folk ute så diskuterar vi nu om den tiden ska kunna räknas bort från de tolv timmarna. Det är direkt livsfarligt att vara ute i skogen nu, säger Aspegren.

Att reparationsarbetet kommer att ta tid och kosta stora pengar var det ingen tvekan om på söndagseftermiddagen, trots att skadornas omfattning då ännu inte var undersökta. Det varma och blöta vädret har gjort att träden står löst i marken. Aspegren är säker på att stora mängder elstolpar brutits av och att man har många ledningsbrott.

– Vi har 1 500 man i beredskap som vi hoppas kunna få ut innan mörkret faller och sju helikoptrar som ska upp och undersöka skadorna när vinden avtar. Dessutom har vi avtal med 100-150 skogsmaskiner som står redo att rycka ut och dra undan träd, säger Aspegren.

– I slutet av veckan har vi säkert en bild av kostnaderna, men just nu räknar vi över huvud taget inte i pengar. Vi tar in så mycket folk och material som vi kan och räknar på det i efterhand.

Stormen Gudrun kostade bolaget 1,5 miljarder. De totala samhällskostnaderna för stormen beräknades till 4,2 miljarder.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024