Pauline Kamusewu var kvällens stora behållning på Liseberg på fredagkvällen. En ganska stor och entusiastisk publik hade tagit sig till Taubescenen trots det kyliga vädret.
Augustifamiljen, som väl mest är känt för att vara kompband till Håkan Hellström samt husband i TV-succén På spåret, är under sommaren ständigt återkommande med olika gästartiser på Taubescenen på Liseberg. Det är med en viss förundran jag noterar att Lisebergspersonal med sina gröngråa uniformer springer omkring på scenen innan uppträdandet och fixar med ljud och utrustning. Sedan inser jag att de faktiskt kanske är anställda just för den uppgiften. Låt oss hoppas att det är så.
Augustifamiljen är erkända för sin stora kompetens och man får höra dem en del även utan gästartister då de spelar covers av bland annat Roxy Music och Tom Petty. När hjärtekrossaren från Weepeing Willows, Magnus Carlson, tar över sångmicken känns han som en naturlig del av bandet. Det märks att de har musicerat ihop tidigare och de skapar tillsammans en skön vänskaplig stämning på scen. Magnus röst är väldigt själfull och han sjunger både på engelska och svenska under konserten.
Nästa artist som dyker upp på scen är för mig den helt okände ”Infinity” som sjunger någon slags modern soul. Han har en skön avslappnad stil men musiken är inget som direkt berör mig.
När Pauline kommer in blir allt däremot annorlunda och temperaturen stiger på något märkligt sätt. Pauline har synts på TV, bland annat i melodifestivalen 2009 och i Så ska det låta. Hennes scennärvaro och fina röst är kvällens stora behållning. Hon sjunger egna låtar men även några covers, bland annat Sweet Dreams av Eurythmics (tillsammans med Magnus Carlson).
Augustifamiljen är väldigt ösiga rakt igenom hela spelningen och roliga att titta på. Jag skulle dock önska lite bättre ljud, eftersom keyboard och blås försvann för mycket bland gitarr, bas och trummor. Jag ser fram emot fler spelningar på Taubescenen och gärna under lite somrigare väderförhållanden.
Anders Eriksson är sångare och låtskrivare och skriver musikrecensioner för Epoch Times och på sin blogg MusicForFreedom.net.