En delegation av sponsorer, ledd av läkemedelsföretaget Johnson & Johnson, har lämnat in ett klagomål till IOK angående de extrema säkerhetsåtgärder som kommunistregimen vidtagit. Man hävdar att åtgärderna lett till att sponsorinvesteringarna gått till spillo.
Den rigorösa säkerheten, som kommunistpartiet hävdat som sin första prioritet, har lett till att reklampaviljongerna i den olympiska parken blivit otillgängliga för allmänheten.
Efter klagomålet beslutade OS-organisatörerna att skapa ett biljettsystem i syfte att öka antalet besökare i parken från 40 000 per dag till 200 000.
Sponsorer har även mött så kallad ”bakhållsmarknadsföring”. Det innebär att rivaliserande företag satt igång marknadsföringskampanjer för att förknippa sig själva med OS, trots att de inte är officiella sponsorer. Därmed undkommer de de höga avgifterna till IOK och Pekings olympiska kommitté.
Med tanke på att de tio största sponsorerna har betalat i genomsnitt motsvarande 422 miljoner svenska kronor för sin placering sticker bakhållsmarknadsföringen i ögonen.
När Li Ning, guldmedaljör i gymnastik på OS 1984, utsågs att tända den stora OS-facklan under öppningsceremonin hade metoden kommit till sin spets menar somliga. Li äger det största sportklädesmärket i Kina. Lis företag gick upp 5 procent på Hongkongbörsen dagen efter öppningsceremonin. Den officiella sponsorn Adidas har dock inte låtit sig uppröras av händelsen. De tar även det att Li Ning sponsrade TV-kommentatorerna under fackelstafetten, vilket gav massiv publicitet i hela landet, med en klackspark.
På lördagen delade, enligt rapporter, China Daily ut sina tidningar runt OS-parken. I dessa fanns en helsidesannons för Nike, som inte heller är en officiell sponsor.
Ett kraftigt regn förstörde den första dagen för det nya biljettsystemet i parken. De fåtalet besökare som kommit dit fick söka skydd i spelens enda restaurang, McDonalds.
Översatt från: http://en.epochtimes.com/n2/china/olympic-sponsors-complain-investment-2896.html