loadingBesökare i den olympiska parken i Peking. Den överdrivna säkerheten, som kommunistpartiet skrutit med som sin första prioritet, ledde till att reklampaviljongerna i princip helt stängdes för allmänheten. (Foto: Peter Parks/AFP/Getty Images)
Besökare i den olympiska parken i Peking. Den överdrivna säkerheten, som kommunistpartiet skrutit med som sin första prioritet, ledde till att reklampaviljongerna i princip helt stängdes för allmänheten. (Foto: Peter Parks/AFP/Getty Images)
Utrikes

OS-sponsorer klagar över bortkastade investeringar

Neil Campbell, Epoch Times

En delegation av sponsorer, ledd av läkemedelsföretaget Johnson & Johnson, har lämnat in ett klagomål till IOK angående de extrema säkerhetsåtgärder som kommunistregimen vidtagit. Man hävdar att åtgärderna lett till att sponsorinvesteringarna gått till spillo.

Den rigorösa säkerheten, som kommunistpartiet hävdat som sin första prioritet, har lett till att reklampaviljongerna i den olympiska parken blivit otillgängliga för allmänheten.

Efter klagomålet beslutade OS-organisatörerna att skapa ett biljettsystem i syfte att öka antalet besökare i parken från 40 000 per dag till 200 000.

Sponsorer har även mött så kallad ”bakhållsmarknadsföring”. Det innebär att rivaliserande företag satt igång marknadsföringskampanjer för att förknippa sig själva med OS, trots att de inte är officiella sponsorer. Därmed undkommer de de höga avgifterna till IOK och Pekings olympiska kommitté.

Med tanke på att de tio största sponsorerna har betalat i genomsnitt motsvarande 422 miljoner svenska kronor för sin placering sticker bakhållsmarknadsföringen i ögonen.

När Li Ning, guldmedaljör i gymnastik på OS 1984, utsågs att tända den stora OS-facklan under öppningsceremonin hade metoden kommit till sin spets menar somliga. Li äger det största sportklädesmärket i Kina. Lis företag gick upp 5 procent på Hongkongbörsen dagen efter öppningsceremonin. Den officiella sponsorn Adidas har dock inte låtit sig uppröras av händelsen. De tar även det att Li Ning sponsrade TV-kommentatorerna under fackelstafetten, vilket gav massiv publicitet i hela landet, med en klackspark.

På lördagen delade, enligt rapporter, China Daily ut sina tidningar runt OS-parken. I dessa fanns en helsidesannons för Nike, som inte heller är en officiell sponsor.

Ett kraftigt regn förstörde den första dagen för det nya biljettsystemet i parken. De fåtalet besökare som kommit dit fick söka skydd i spelens enda restaurang, McDonalds.

Översatt från: http://en.epochtimes.com/n2/china/olympic-sponsors-complain-investment-2896.html

Mest lästa

Rekommenderat

loadingBesökare i den olympiska parken i Peking. Den överdrivna säkerheten, som kommunistpartiet skrutit med som sin första prioritet, ledde till att reklampaviljongerna i princip helt stängdes för allmänheten. (Foto: Peter Parks/AFP/Getty Images)
Besökare i den olympiska parken i Peking. Den överdrivna säkerheten, som kommunistpartiet skrutit med som sin första prioritet, ledde till att reklampaviljongerna i princip helt stängdes för allmänheten. (Foto: Peter Parks/AFP/Getty Images)
Utrikes

OS-sponsorer klagar över bortkastade investeringar

Neil Campbell, Epoch Times

En delegation av sponsorer, ledd av läkemedelsföretaget Johnson & Johnson, har lämnat in ett klagomål till IOK angående de extrema säkerhetsåtgärder som kommunistregimen vidtagit. Man hävdar att åtgärderna lett till att sponsorinvesteringarna gått till spillo.

Den rigorösa säkerheten, som kommunistpartiet hävdat som sin första prioritet, har lett till att reklampaviljongerna i den olympiska parken blivit otillgängliga för allmänheten.

Efter klagomålet beslutade OS-organisatörerna att skapa ett biljettsystem i syfte att öka antalet besökare i parken från 40 000 per dag till 200 000.

Sponsorer har även mött så kallad ”bakhållsmarknadsföring”. Det innebär att rivaliserande företag satt igång marknadsföringskampanjer för att förknippa sig själva med OS, trots att de inte är officiella sponsorer. Därmed undkommer de de höga avgifterna till IOK och Pekings olympiska kommitté.

Med tanke på att de tio största sponsorerna har betalat i genomsnitt motsvarande 422 miljoner svenska kronor för sin placering sticker bakhållsmarknadsföringen i ögonen.

När Li Ning, guldmedaljör i gymnastik på OS 1984, utsågs att tända den stora OS-facklan under öppningsceremonin hade metoden kommit till sin spets menar somliga. Li äger det största sportklädesmärket i Kina. Lis företag gick upp 5 procent på Hongkongbörsen dagen efter öppningsceremonin. Den officiella sponsorn Adidas har dock inte låtit sig uppröras av händelsen. De tar även det att Li Ning sponsrade TV-kommentatorerna under fackelstafetten, vilket gav massiv publicitet i hela landet, med en klackspark.

På lördagen delade, enligt rapporter, China Daily ut sina tidningar runt OS-parken. I dessa fanns en helsidesannons för Nike, som inte heller är en officiell sponsor.

Ett kraftigt regn förstörde den första dagen för det nya biljettsystemet i parken. De fåtalet besökare som kommit dit fick söka skydd i spelens enda restaurang, McDonalds.

Översatt från: http://en.epochtimes.com/n2/china/olympic-sponsors-complain-investment-2896.html

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024