loadingÖresundsbron mellan Malmö och Köpenhamn. (Foto: Pierre Mens/ Öresundsbron)
Öresundsbron mellan Malmö och Köpenhamn. (Foto: Pierre Mens/ Öresundsbron)
Inrikes

Öresundsbrons nya farthinder effektiva

TestFirst TestLast

De nyinstallerade farthinder på Öresundsbron har blivit en succé och har minskat  fortkörningen drastiskt.

I maj installerades selektiva farthinder på fyra banor vid betalstationen vid Öresundsbron, för att av säkerhetsskäl få fler att sänka farten. Öresundsbrokonsortiet skrev i ett pressmeddelande att det är omkring 200 000 bilar som kör fortare än 30 km/h varje år, som är den tillåtna hastigheten. Idag, än så länge, finns farthinder enbart vid bizzfilerna, något som kan komma att utvecklas.

Det nya farthindret heter Actibump och är ett smarthinder, då det fälls upp och utgör ett gupp när någon med för hög hastighet närmar sig. 

Actibump verkar ha gett effekt, 2013 var det i augusti månad 16 816 stycken som körde för fort medan 2014 i augusti enbart 2 637 stycken, skriver Öresundsbron.com på sin hemsida. 

– Vi har fått många positiva reaktioner från kunder, som tyckt att det är bra att hastigheterna gått ner och säkerheten ökat. Personalen upplever också att deras arbetsmiljö har blivit mycket bättre och säkrare. Det är ett mycket glädjande resultat och precis vad vi ville uppnå, säger Håkan Kiendl chef på Betalstation i Öresundsbrokonsortiet, i ett pressmeddelande.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingÖresundsbron mellan Malmö och Köpenhamn. (Foto: Pierre Mens/ Öresundsbron)
Öresundsbron mellan Malmö och Köpenhamn. (Foto: Pierre Mens/ Öresundsbron)
Inrikes

Öresundsbrons nya farthinder effektiva

TestFirst TestLast

De nyinstallerade farthinder på Öresundsbron har blivit en succé och har minskat  fortkörningen drastiskt.

I maj installerades selektiva farthinder på fyra banor vid betalstationen vid Öresundsbron, för att av säkerhetsskäl få fler att sänka farten. Öresundsbrokonsortiet skrev i ett pressmeddelande att det är omkring 200 000 bilar som kör fortare än 30 km/h varje år, som är den tillåtna hastigheten. Idag, än så länge, finns farthinder enbart vid bizzfilerna, något som kan komma att utvecklas.

Det nya farthindret heter Actibump och är ett smarthinder, då det fälls upp och utgör ett gupp när någon med för hög hastighet närmar sig. 

Actibump verkar ha gett effekt, 2013 var det i augusti månad 16 816 stycken som körde för fort medan 2014 i augusti enbart 2 637 stycken, skriver Öresundsbron.com på sin hemsida. 

– Vi har fått många positiva reaktioner från kunder, som tyckt att det är bra att hastigheterna gått ner och säkerheten ökat. Personalen upplever också att deras arbetsmiljö har blivit mycket bättre och säkrare. Det är ett mycket glädjande resultat och precis vad vi ville uppnå, säger Håkan Kiendl chef på Betalstation i Öresundsbrokonsortiet, i ett pressmeddelande.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024