Medan mobbning på skolgårdarna är ett gammalt känt problem slår nu en lömskare typ av mobbning igenom bland den kanadensiska ungdomen.
I cybermobbning används kommunikationsmedel som e-mail, textmeddelanden, chatrum/dashboards, webbsajter, direktmeddelanden och omröstningar för att terrorisera och plåga.
Cybermobbning över internet sker ofta anonymt och offret kanske aldrig kommer att träffa mobbaren ansikte mot ansikte. Mobbning kan ske när som helst och för offren som har en dator i sitt sovrum finns det ingen utväg.
En undersökning 2005 om mediemedvetenhet visade att 34 procent av Kanadas studenter hade mobbats i skolan och 27 procent över internet. 59 procent sade att de tog en annan identitet för att kunna ”vara elaka och inte råka ut för problem.”
– Det som man säger på internet kan man inte göra ogjort. När det väl har publicerats kan man inte säga oj, jag är ledsen, säger läraren Bill Belsey från Calgary.
Belsey är grundare och ordförande av Bullying.org i Kanada, som skapades i kölvattnet efter skottlossningarna på Columbine High School i Colorado och W.R Myers High School i Taber, Alberta 1999.
Han började senare märka att en ny typ av mobbning bredde ut sig och skapade därför webbplatsen cyberbullying.ca, som är helt ägnad åt cybermobbning, en term skapad av Belsey.
Även om cybermobbning är ”annorlunda och ny” liknar den traditionell mobbning eftersom den fokuserar på makt och kontroll, säger Belsey. Cybermobbning fortsätter där hoten på skolan tar slut. Tidigare hade de drabbade åtminstone en trygg fristad hemma men med cybermobbning finns ingen flyktväg om offret använder dator.
Många studenter är online. Undersökningen visade att kanadensiska ungdomars tillgång till internet nästan är total, 94 procent jämfört med 79 procent 2005. 61 procent rapporterade att de hade bredbandsuppkoppling.
Vuxna använder mest internet som en resurs säger Belsey, medan unga personer mer ser webben som en ”normal och naturlig” del i livsföringen och ett medel att vara social och att kommunicera.
– Mobbning rapporteras för lite på grund av att ungdomarna är motvilliga att rapportera mobbning till föräldrar eller lärare, på grund av risken att mobbningen blir värre. Målgrupperna för trakasserier online tiger ofta av rädsla att oroa sina föräldrar eller att få sin datormöjlighet indragen, säger Belsey.
Belsey säger att det ofta händer att tonåringar postar ett hatiskt meddelande på internet när de är arga och som de senare ångrar, men det finns inget sätt att radera bort det.
Nancy Willard från Responsible Netizen Institute i Oregon har konstaterat att när människor använder teknik medför bristen på ”konkret feedback” angående konsekvenserna av deras handlingar att känslan av ånger eller empati för andra minimeras. På internet tenderar personer att säga saker som de inte skulle säga öga mot öga, på grund av att de känner sig distanserade från den skada som kan orsakas och det finns ”fördelen” av anonymitet.
– Internet är som en spegel. Det reflekterar det bästa och det sämsta hos oss, säger Belsey.
Enligt Belsey har både arbetsgivare och utbildare allt mer börjat titta närmare på människors tillvägagångssätt online och i några fall har studenter förlorat sina arbeten för att de postat nedsättande kommentarer.
Cyberbullying.ca konstaterar att vissa former av mobbning kan anses vara kriminella handlingar, som till exempel ”att man upprepade gånger kommunicerar med någon och meddelandena får dem att frukta för sin egen eller andras säkerhet.” Publicering av ”ärekränkande förtal” som till exempel skriverier vars avsikt är att kränka någon eller förstöra deras rykte är också ett brott.
Översatt från engelsk version.