Mittuniversitets Magnus Oskarsson, operativ projektledare för Pisa 2015, gläds åt det svenska resultatet:
– Vi ska vara glada allihop och det är ett bevis för att vi gör en massa bra saker i skolan, säger han.
När det gäller förklaringar till det svenska lyftet ser Magnus Oskarsson två stycken, dels en effekt av att Pisa-provet nu genomförs digitalt, dels en kraftigt ökad provmotivation bland deltagande elever.
– En hypotes är att det är en effekt av datorprovet. Forskning visar att pojkar presterar bättre på digitala prov och Pisa-resultatet visar nu att skillnaden mellan pojkar och flickor minskar i läsförståelsen. Det är inte ett sätt att bortförklara resultatet utan ett sätt att förstå trenden, säger Oskarsson och fortsätter:
– Sedan tror vi oss se en kraftig ökad provmotivation. Uppmärksamheten kring Pisa har gjort att eleverna kanske känt att de faktiskt känner sig utvalda.
Mindre bra är då det ökade gapet mellan elever från socioekonomiska svaga och respektive starka hem.
– Det är på sätt och vis den största utmaningen, säger Oskarsson.
(TT)