loadingFörsäljningen av Fairtrade-märkta varor ökade även 2015. Rosor är en av de stora produktgrupperna. (Foto: Adam Ihse /TT-arkivbild)
Försäljningen av Fairtrade-märkta varor ökade även 2015. Rosor är en av de stora produktgrupperna. (Foto: Adam Ihse /TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Ökat intresse för rättvisa produkter

TT

Försäljningen av Fairtrade-produkter fortsätter att öka. Nästan varannan ros och var tionde kopp kaffe som säljs i Sverige i dag är Fairtrade-märkt, enligt organisationen.

Under förra året ökade försäljningen av Fairtrade-märkta produkter med 19 procent, till 3,2 miljarder kronor. Dels handlade enskilda konsumenter mer, dels väljer fler företag, kommuner och organisationer Fairtrade, visar nya siffror.

– Hållbarhet var väldigt mycket på tapeten förra året. FN tog nya mål som ska möjliggöra en hållbar värld och bekämpa fattigdom, säger Morgan Zerne, vd för svenska Fairtrade.

Många koppar kaffe

Kaffe är den största produktgruppen sett till värde.

– Utvecklingen drivs på både i dagligvaruhandeln och inom offentlig upphandling, där att aktörer jobbar mer aktivt för att ta med hållbarhet i sina upphandlingar, säger Zerne.

Rosor är en annan stor produktgrupp. Där har flera dagligvarukedjor på senare tid valt att arbeta endast med Fairtrade-märkta rosor, vilket gett försäljningen en rejäl skjuts.

Två tredjedelar av Fairtrade-produkterna är även ekologiska. Det stora intresset för dubbelcertifierade bananer har bitvis skapat en bristsituation.

Vem vinner mest?

Kritiker har pekat på att kontrollen av produktionen inom Fairtrade i vissa fall har varit bristfällig, och att märkningen inte heller ändrar villkoren för den stora massan fattiga bönder i världen.

I en rapport från Göteborgs universitet slogs det i fjol fast att odlarna visserligen får mer för Fairtrade-märkt kaffe, men att priset i butik är högre än motiverat och att handeln och rosterierna tar mellanskillnaden. Morgan Zerne ifrågasätter den slutsatsen, men säger att Fairtrade inte styr över priserna i slutledet.

– Det vi lägger oss i är betalningen i första ledet, till odlarna och de som arbetar.

Han pekar på att det görs många kontroller av villkoren.
– När det inte fungerar får vi ta det till oss och se över våra kriterier. I vårt producentstöd kommer vi de närmaste åren att jobba mer med regionspecifika utmaningar, säger han.

Fairtrade
Fairtrade international utvecklar kriterier för märkning och har kontakt med producenter. Det finns lokala organisationer i ett 20-tal länder, bland dem Sverige.
I Sverige såldes fairtrade-märkta produkter för 3,2 miljarder 2015. De största produktgrupperna sett till försäljningsvärde är kaffe (841 miljoner kronor, 10 procent av marknaden), bananer (672 miljoner kronor, 18 procent av marknaden), vin (457 miljoner kronor, 3 procent), glass och dessert (327 miljoner kronor, 10 procent av marknaden) och blommor (274 miljoner kronor, rosor har 44 procent av marknaden).
66 procent av de fairtrade-märkta produkterna är även ekologiska.
Fakta: Fairtrade

Sverige får sin första ”gröna” livsmedelskedja

Rosor lyfter Etiopiens ekonomi

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFörsäljningen av Fairtrade-märkta varor ökade även 2015. Rosor är en av de stora produktgrupperna. (Foto: Adam Ihse /TT-arkivbild)
Försäljningen av Fairtrade-märkta varor ökade även 2015. Rosor är en av de stora produktgrupperna. (Foto: Adam Ihse /TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Ökat intresse för rättvisa produkter

TT

Försäljningen av Fairtrade-produkter fortsätter att öka. Nästan varannan ros och var tionde kopp kaffe som säljs i Sverige i dag är Fairtrade-märkt, enligt organisationen.

Under förra året ökade försäljningen av Fairtrade-märkta produkter med 19 procent, till 3,2 miljarder kronor. Dels handlade enskilda konsumenter mer, dels väljer fler företag, kommuner och organisationer Fairtrade, visar nya siffror.

– Hållbarhet var väldigt mycket på tapeten förra året. FN tog nya mål som ska möjliggöra en hållbar värld och bekämpa fattigdom, säger Morgan Zerne, vd för svenska Fairtrade.

Många koppar kaffe

Kaffe är den största produktgruppen sett till värde.

– Utvecklingen drivs på både i dagligvaruhandeln och inom offentlig upphandling, där att aktörer jobbar mer aktivt för att ta med hållbarhet i sina upphandlingar, säger Zerne.

Rosor är en annan stor produktgrupp. Där har flera dagligvarukedjor på senare tid valt att arbeta endast med Fairtrade-märkta rosor, vilket gett försäljningen en rejäl skjuts.

Två tredjedelar av Fairtrade-produkterna är även ekologiska. Det stora intresset för dubbelcertifierade bananer har bitvis skapat en bristsituation.

Vem vinner mest?

Kritiker har pekat på att kontrollen av produktionen inom Fairtrade i vissa fall har varit bristfällig, och att märkningen inte heller ändrar villkoren för den stora massan fattiga bönder i världen.

I en rapport från Göteborgs universitet slogs det i fjol fast att odlarna visserligen får mer för Fairtrade-märkt kaffe, men att priset i butik är högre än motiverat och att handeln och rosterierna tar mellanskillnaden. Morgan Zerne ifrågasätter den slutsatsen, men säger att Fairtrade inte styr över priserna i slutledet.

– Det vi lägger oss i är betalningen i första ledet, till odlarna och de som arbetar.

Han pekar på att det görs många kontroller av villkoren.
– När det inte fungerar får vi ta det till oss och se över våra kriterier. I vårt producentstöd kommer vi de närmaste åren att jobba mer med regionspecifika utmaningar, säger han.

Fairtrade
Fairtrade international utvecklar kriterier för märkning och har kontakt med producenter. Det finns lokala organisationer i ett 20-tal länder, bland dem Sverige.
I Sverige såldes fairtrade-märkta produkter för 3,2 miljarder 2015. De största produktgrupperna sett till försäljningsvärde är kaffe (841 miljoner kronor, 10 procent av marknaden), bananer (672 miljoner kronor, 18 procent av marknaden), vin (457 miljoner kronor, 3 procent), glass och dessert (327 miljoner kronor, 10 procent av marknaden) och blommor (274 miljoner kronor, rosor har 44 procent av marknaden).
66 procent av de fairtrade-märkta produkterna är även ekologiska.
Fakta: Fairtrade

Sverige får sin första ”gröna” livsmedelskedja

Rosor lyfter Etiopiens ekonomi

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024