loading"Under hela din karriär upplever du kanske inte glåpord eller aggression på arbetsplatsen, men ohövlighet har också en negativ effekt på din prestation", säger Trevor Foulk. (Foto:  4774344sean / iStock)
"Under hela din karriär upplever du kanske inte glåpord eller aggression på arbetsplatsen, men ohövlighet har också en negativ effekt på din prestation", säger Trevor Foulk. (Foto: 4774344sean / iStock)
Hälsa & Livsstil

Ohövlighet sprider sig som virus

Alisson Clark, University of Florida

Att handskas med ohövligt beteende på arbetet gör människorna mer benägna att lägga märke till ohövlighet i senare interaktioner, visar en ny studie. Det gör dem mer benägna att själva bete sig ohövligt vilket sprider ohövligheten som ett virus.

”När du upplever ohövlighet, blir den mer märkbar. Du kommer att se mer ohövlighet även om den inte finns där”, säger Trevor Foulk, doktorand i management vid universitet i Floridas Warrington College of Business Administration.

Ta på sig skulden kan rädda företaget

Resultaten, som publicerades i Journal of Applied Psychology, ger det första beviset på att daglig ohövlighet sprids på arbetsplatsen.

”En del av problemet är att vi i allmänhet är toleranta mot sådant beteende men det är faktiskt riktigt skadligt. Ohövlighet har en otroligt stark negativ effekt på arbetsplatsen”, säger Foulk.

Ohövliga ord och riktiga ord

Studien innefattade 90 doktorander som tränade på förhandlingar med klasskamrater. De som skattade sin ursprungliga förhandlingspartner som ohövlig var mer benägna att själv klassas som oförskämda av nästa partner, vilket visade att de förde vidare den första partnerns ohövlighet. Effekten höll i sig även när en vecka förflutit mellan den första och den andra förhandlingen.

Ohövlighet som riktas mot andra kan också stimulera våra hjärnor att upptäcka oartighet. Foulk och hans medförfattare Andrew Woolum och professorn i management Amir Erez, testade hur snabbt 47 studenter kunde identifiera vilka listade ord som var verkliga och vilka som var nonsensord.

Missledande data döljer problem i Kinas ekonomi

Innan övningen började fick deltagarna observera två iscensatta interaktioner mellan en ursäktande deltagare som anlände sent och studieledaren. När ledaren var oförskämd mot eftersläntraren identifierade deltagarna oförskämda ord på listan som riktiga ord betydligt snabbare än deltagare som hade fått observera en neutral interaktion.

Det förs vidare

Effekterna av upplevd andrahandsohövlighet är inte allt, utan precis som de som upplever förstahandsohövlighet, blev människorna som bevittnade det mer benägna att vara otrevliga mot andra.

När studiedeltagare såg en video med en ohövlig interaktion på arbetsplatsen och därefter skulle svara på en fiktiv kunds e-post där tonen var neutral, var de mer benägna att vara fientligare i sina svar än  de som tittade på en artig interaktion.

”Det säger oss att ohövlighet kommer att färga ens tolkning av tvetydiga signaler”, säger Foulk.

Foulk hoppas att studien kommer att uppmuntra arbetsgivare att ta ohövlighet på större allvar.

”Under hela din karriär upplever du kanske inte glåpord eller aggression på arbetsplatsen, men ohövlighet har också en negativ effekt på din prestation. Det är inte bara något som du kan ignorera. Den har betydelse”, säger Trevor Foulk.

Källa: University of Florida. Publicerad från Futurity.org under Creative Commons License 4.0.

 

Mest lästa

Rekommenderat

loading"Under hela din karriär upplever du kanske inte glåpord eller aggression på arbetsplatsen, men ohövlighet har också en negativ effekt på din prestation", säger Trevor Foulk. (Foto:  4774344sean / iStock)
"Under hela din karriär upplever du kanske inte glåpord eller aggression på arbetsplatsen, men ohövlighet har också en negativ effekt på din prestation", säger Trevor Foulk. (Foto: 4774344sean / iStock)
Hälsa & Livsstil

Ohövlighet sprider sig som virus

Alisson Clark, University of Florida

Att handskas med ohövligt beteende på arbetet gör människorna mer benägna att lägga märke till ohövlighet i senare interaktioner, visar en ny studie. Det gör dem mer benägna att själva bete sig ohövligt vilket sprider ohövligheten som ett virus.

”När du upplever ohövlighet, blir den mer märkbar. Du kommer att se mer ohövlighet även om den inte finns där”, säger Trevor Foulk, doktorand i management vid universitet i Floridas Warrington College of Business Administration.

Ta på sig skulden kan rädda företaget

Resultaten, som publicerades i Journal of Applied Psychology, ger det första beviset på att daglig ohövlighet sprids på arbetsplatsen.

”En del av problemet är att vi i allmänhet är toleranta mot sådant beteende men det är faktiskt riktigt skadligt. Ohövlighet har en otroligt stark negativ effekt på arbetsplatsen”, säger Foulk.

Ohövliga ord och riktiga ord

Studien innefattade 90 doktorander som tränade på förhandlingar med klasskamrater. De som skattade sin ursprungliga förhandlingspartner som ohövlig var mer benägna att själv klassas som oförskämda av nästa partner, vilket visade att de förde vidare den första partnerns ohövlighet. Effekten höll i sig även när en vecka förflutit mellan den första och den andra förhandlingen.

Ohövlighet som riktas mot andra kan också stimulera våra hjärnor att upptäcka oartighet. Foulk och hans medförfattare Andrew Woolum och professorn i management Amir Erez, testade hur snabbt 47 studenter kunde identifiera vilka listade ord som var verkliga och vilka som var nonsensord.

Missledande data döljer problem i Kinas ekonomi

Innan övningen började fick deltagarna observera två iscensatta interaktioner mellan en ursäktande deltagare som anlände sent och studieledaren. När ledaren var oförskämd mot eftersläntraren identifierade deltagarna oförskämda ord på listan som riktiga ord betydligt snabbare än deltagare som hade fått observera en neutral interaktion.

Det förs vidare

Effekterna av upplevd andrahandsohövlighet är inte allt, utan precis som de som upplever förstahandsohövlighet, blev människorna som bevittnade det mer benägna att vara otrevliga mot andra.

När studiedeltagare såg en video med en ohövlig interaktion på arbetsplatsen och därefter skulle svara på en fiktiv kunds e-post där tonen var neutral, var de mer benägna att vara fientligare i sina svar än  de som tittade på en artig interaktion.

”Det säger oss att ohövlighet kommer att färga ens tolkning av tvetydiga signaler”, säger Foulk.

Foulk hoppas att studien kommer att uppmuntra arbetsgivare att ta ohövlighet på större allvar.

”Under hela din karriär upplever du kanske inte glåpord eller aggression på arbetsplatsen, men ohövlighet har också en negativ effekt på din prestation. Det är inte bara något som du kan ignorera. Den har betydelse”, säger Trevor Foulk.

Källa: University of Florida. Publicerad från Futurity.org under Creative Commons License 4.0.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024