loading
Inrikes

Norsk vädersajt orsakar förändringar hos SMHI

Barbro Plogander - Epoch Times

Om en statlig verksamhet finansieras med statliga medel borde det som produceras också vara gratis, ansåg chefen på Meteorologisk Institutt (DNMI), Anton Eliassen. Vädersajten Yr startades och är så populär att den tvingat SMHI att tänka i nya banor.

Enligt SvD kommer SMHI att öppna en liknande vädersajt, vilket är en följd av att den norska vädersajten Yr.no blivit mycket populär med sitt nytänkande. Varje vecka besöker 2,3 miljoner unika besökare vädersajten, där en fjärdedel av besökarna är svenskar.

Yr.no drivs i samarbete av DNMI och den norska radion (NRK). Den startade för två år sedan efter att den norska chefen Anton Eliassen upptäckt att det var svårt att sälja väder kommersiellt.

Eliassen beslöt att ge ut all information gratis eftersom verksamheten till 99 procent betalades av staten och då borde det som produceras också vara gratis tyckte han, och ingen har protesterar i Norge mot det, skriver SvD.

Nu har 700 000 platser i Norge egen väderlek på webben liksom 6,3 miljoner platser runt om i världen och väderleksprognoserna är mycket detaljerade.

Prognoser tar de meterologiska instituten i Europa betalt för, i USA och Japan är de nästan gratis. Nu kommer SMHI att starta en förändrad sajt inom kort, uppger tidningen SvD. Även Finland och Danmark funderar på at göra förändringar.

Väderprognoser kräver tillgång till andra länders mätvärden och sådan information utväxlas fritt mellan de meteorologiska instituten. På vädersajten Yr kan man därför se prognoser från hela världen, vid olika tidpunkter under dagen, veckan eller under en ännu längre tidsperiod.

En kurva på Yr visar till exempel temperaturen under två dygn, det är bra för dem som odlar och är rädda för att frosten ska ta deras blommor nu när den tiden närmar sig.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Norsk vädersajt orsakar förändringar hos SMHI

Barbro Plogander - Epoch Times

Om en statlig verksamhet finansieras med statliga medel borde det som produceras också vara gratis, ansåg chefen på Meteorologisk Institutt (DNMI), Anton Eliassen. Vädersajten Yr startades och är så populär att den tvingat SMHI att tänka i nya banor.

Enligt SvD kommer SMHI att öppna en liknande vädersajt, vilket är en följd av att den norska vädersajten Yr.no blivit mycket populär med sitt nytänkande. Varje vecka besöker 2,3 miljoner unika besökare vädersajten, där en fjärdedel av besökarna är svenskar.

Yr.no drivs i samarbete av DNMI och den norska radion (NRK). Den startade för två år sedan efter att den norska chefen Anton Eliassen upptäckt att det var svårt att sälja väder kommersiellt.

Eliassen beslöt att ge ut all information gratis eftersom verksamheten till 99 procent betalades av staten och då borde det som produceras också vara gratis tyckte han, och ingen har protesterar i Norge mot det, skriver SvD.

Nu har 700 000 platser i Norge egen väderlek på webben liksom 6,3 miljoner platser runt om i världen och väderleksprognoserna är mycket detaljerade.

Prognoser tar de meterologiska instituten i Europa betalt för, i USA och Japan är de nästan gratis. Nu kommer SMHI att starta en förändrad sajt inom kort, uppger tidningen SvD. Även Finland och Danmark funderar på at göra förändringar.

Väderprognoser kräver tillgång till andra länders mätvärden och sådan information utväxlas fritt mellan de meteorologiska instituten. På vädersajten Yr kan man därför se prognoser från hela världen, vid olika tidpunkter under dagen, veckan eller under en ännu längre tidsperiod.

En kurva på Yr visar till exempel temperaturen under två dygn, det är bra för dem som odlar och är rädda för att frosten ska ta deras blommor nu när den tiden närmar sig.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024