loadingNils Nutti är tillbaka i Jukkasjärvi efter förmiddagens aktivitet med turister som fått testa att åka rensläde. Samisk kultur står i centrum för hans turistföretag, som växte när renskötseln hade några extra tuffa år. Samarbetet med närliggande Ishotellet har varit avgörande. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Nils Nutti är tillbaka i Jukkasjärvi efter förmiddagens aktivitet med turister som fått testa att åka rensläde. Samisk kultur står i centrum för hans turistföretag, som växte när renskötseln hade några extra tuffa år. Samarbetet med närliggande Ishotellet har varit avgörande. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Inrikes

Norra Sverige tror på turismen

TT

Turismen växer mest i storstäderna. Men Norrbotten sticker ut i statistiken.

I en del kommuner i norr ses turismen som en framtidsnäring, när andra jobb försvinner.

Två vintrar med extremt lite bete för renarna fick renskötaren Nils Nutti att satsa på turism i slutet av 90-talet.

– Jag fick köpa foder åt renarna för att de skulle överleva, och det är väldigt dyrt. Tanken är att renarna ska ge dig mat, inte tvärtom, säger han.

Nu har det blivit hans huvudsakliga syssla att erbjuda turer med rensläde och andra samiska aktiviteter. En kort promenad från Ishotellet i Jukkasjärvi har han sin bas, och samarbetet med det i dag världskända hotellet har varit avgörande.

Långväga besökare

Generellt är det i storstäderna som turismen har vuxit mest och snabbast de senaste åren. Norrbotten är något av ett undantag, enligt Peter Tepstra, turistanalytiker på Tillväxtverket.

– Man har blivit duktigare på att arrangera aktiviteter. Norrbotten har en hög andel långväga besökare och det är den marknaden som växt snabbast, säger han.

I regionen samarbetar 16 kommuner under det gemensamma varumärket Swedish Lapland.

– Mellan 2010 och 2014 växte omsättningen med 40 procent. Vårt mål är att fördubbla omsättningen från 2010 till 2020, säger Annika Fredriksson vid Swedish Lapland.

Målet hänger ihop med det nationella uppropet att turismen ska växa.

Besöksnäringens tillväxt kan mätas på flera sätt. Statistiska centralbyrån tittar på antal gästnätter. Den statistiken visar också på en ökning för regionen men ger inte hela sanningen, enligt Annika Fredriksson.

– Den tar bara upp en del anläggningar. Vi har många små exklusiva lodger som inte är med.

Ishotellet i Jukkasjärvi har varit centralt för att dra fler turister till regionen. Hotellet byggdes första gången 1989, och har nu mellan 50 000 och 60 000 besökare varje år. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)

Ishotellet i Jukkasjärvi har varit centralt för att dra fler turister till regionen. Hotellet byggdes första gången 1989, och har nu mellan 50 000 och 60 000 besökare varje år. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)

Samarbeta med Finland

I Kiruna kommun, där både Jukkasjärvi och Abisko, som utvecklat Norrskensturism, ligger finns en god arbetsmarknad vid sidan om turismen. Andra kommuner, som Pajala, dras med högre arbetslöshet och krympande befolkning. Pajalas kommunalråd Harry Rantakyrö (S) hoppas att turismen på sikt ska bidra med fler jobb. På den finska sidan gränsen finns stora skidanläggningar.

– De är intresserade av ett samarbete, säger han.

Annika Fredriksson ser i likhet med Peter Terpstra att det har skett en professionalisering i branschen de senaste åren.

– Det är en internationell resedestination och produkterna säljs paketerade i ett återförsäljarled. Det blir en indirekt kvalitetssäkring, säger hon.

Viktigt att synas

Nils Nuttis företag har ett marknadsföringskontor i Berlin, som jobbar mot södra Europa. Syns man inte så finns man inte, säger han. Han ser positivt på att turismen växer, så länge den inte utvecklas på någon annans bekostnad.

Hans egen ambition är att utbilda människor om den samiska kulturen.

– Det måste kännas äkta. Vi sysslar med eko- och kulturturism. Vi satsar inte på kvantitet, säger han.

Turismen
9,2 procent steg antalet gästnätter med i Norrbotten mellan 2010 och 2014. I riket steg antalet gästnätter under samma tid med 7,6 procent. Exkluderar man storstadsområdena var ökningen 5,0 procent.
2014 hade besöksnäringen inom samarbetsregionen Swedish Lapland 3 693 helårssysselsatta. Det är 30 procent fler än 2014 då det var 2 826 helårssysselsatta.
Källa: SCB/Tillväxtverket, Swedish Lapland

Mest lästa

Rekommenderat

loadingNils Nutti är tillbaka i Jukkasjärvi efter förmiddagens aktivitet med turister som fått testa att åka rensläde. Samisk kultur står i centrum för hans turistföretag, som växte när renskötseln hade några extra tuffa år. Samarbetet med närliggande Ishotellet har varit avgörande. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Nils Nutti är tillbaka i Jukkasjärvi efter förmiddagens aktivitet med turister som fått testa att åka rensläde. Samisk kultur står i centrum för hans turistföretag, som växte när renskötseln hade några extra tuffa år. Samarbetet med närliggande Ishotellet har varit avgörande. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Inrikes

Norra Sverige tror på turismen

TT

Turismen växer mest i storstäderna. Men Norrbotten sticker ut i statistiken.

I en del kommuner i norr ses turismen som en framtidsnäring, när andra jobb försvinner.

Två vintrar med extremt lite bete för renarna fick renskötaren Nils Nutti att satsa på turism i slutet av 90-talet.

– Jag fick köpa foder åt renarna för att de skulle överleva, och det är väldigt dyrt. Tanken är att renarna ska ge dig mat, inte tvärtom, säger han.

Nu har det blivit hans huvudsakliga syssla att erbjuda turer med rensläde och andra samiska aktiviteter. En kort promenad från Ishotellet i Jukkasjärvi har han sin bas, och samarbetet med det i dag världskända hotellet har varit avgörande.

Långväga besökare

Generellt är det i storstäderna som turismen har vuxit mest och snabbast de senaste åren. Norrbotten är något av ett undantag, enligt Peter Tepstra, turistanalytiker på Tillväxtverket.

– Man har blivit duktigare på att arrangera aktiviteter. Norrbotten har en hög andel långväga besökare och det är den marknaden som växt snabbast, säger han.

I regionen samarbetar 16 kommuner under det gemensamma varumärket Swedish Lapland.

– Mellan 2010 och 2014 växte omsättningen med 40 procent. Vårt mål är att fördubbla omsättningen från 2010 till 2020, säger Annika Fredriksson vid Swedish Lapland.

Målet hänger ihop med det nationella uppropet att turismen ska växa.

Besöksnäringens tillväxt kan mätas på flera sätt. Statistiska centralbyrån tittar på antal gästnätter. Den statistiken visar också på en ökning för regionen men ger inte hela sanningen, enligt Annika Fredriksson.

– Den tar bara upp en del anläggningar. Vi har många små exklusiva lodger som inte är med.

Ishotellet i Jukkasjärvi har varit centralt för att dra fler turister till regionen. Hotellet byggdes första gången 1989, och har nu mellan 50 000 och 60 000 besökare varje år. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)

Ishotellet i Jukkasjärvi har varit centralt för att dra fler turister till regionen. Hotellet byggdes första gången 1989, och har nu mellan 50 000 och 60 000 besökare varje år. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)

Samarbeta med Finland

I Kiruna kommun, där både Jukkasjärvi och Abisko, som utvecklat Norrskensturism, ligger finns en god arbetsmarknad vid sidan om turismen. Andra kommuner, som Pajala, dras med högre arbetslöshet och krympande befolkning. Pajalas kommunalråd Harry Rantakyrö (S) hoppas att turismen på sikt ska bidra med fler jobb. På den finska sidan gränsen finns stora skidanläggningar.

– De är intresserade av ett samarbete, säger han.

Annika Fredriksson ser i likhet med Peter Terpstra att det har skett en professionalisering i branschen de senaste åren.

– Det är en internationell resedestination och produkterna säljs paketerade i ett återförsäljarled. Det blir en indirekt kvalitetssäkring, säger hon.

Viktigt att synas

Nils Nuttis företag har ett marknadsföringskontor i Berlin, som jobbar mot södra Europa. Syns man inte så finns man inte, säger han. Han ser positivt på att turismen växer, så länge den inte utvecklas på någon annans bekostnad.

Hans egen ambition är att utbilda människor om den samiska kulturen.

– Det måste kännas äkta. Vi sysslar med eko- och kulturturism. Vi satsar inte på kvantitet, säger han.

Turismen
9,2 procent steg antalet gästnätter med i Norrbotten mellan 2010 och 2014. I riket steg antalet gästnätter under samma tid med 7,6 procent. Exkluderar man storstadsområdena var ökningen 5,0 procent.
2014 hade besöksnäringen inom samarbetsregionen Swedish Lapland 3 693 helårssysselsatta. Det är 30 procent fler än 2014 då det var 2 826 helårssysselsatta.
Källa: SCB/Tillväxtverket, Swedish Lapland

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024