Totalt 278 flygbolag är bannlysta från europeiskt luftrum på grund av de strikta europeiska flygsäkerhetsreglerna. Den 6 juli lades det senaste flygbolaget till listan med bannlysta bolag samtidigt som det infördes hårdare restriktioner mot Iran Air.
Flygbolag såsom Ariana Afgan Airlines, Siem Reap Airways International från Kambodja och samtliga Filippinska flygbolag är utestängda från det europeiska luftrummet.
– Vi har inte råd att kompromissa om flygsäkerheten där vi har bevis på att flygbolag inte lever upp till har en säker verksamhet eller där man inte uppfyller sina skyldigheter när det gäller att driva igenom säkerhetsstandarder, sade Siim Kallas, vice ordförande för Europakommissionen samt transportansvarig, i ett pressmeddelande på tisdagen.
Europakommissionen, EU:s verkställande organ, tillkännagav den 6 juli att man hade lagt till ytterligare ett flygbolag få de bannlystas lista. Det är ett bolag från det holländsktalande sydamerikanskt landet Surinam mellan Franska Guyana och Guyana.
Blue Wing Airlines från Surinam stoppades efter en rad olyckor och brister som man funnit under inspektioner av deras flygplan, uppger kommissionen.
I maj i år störtade ett flygplan i ett skogsområde i östra Surinam på en inrikesflygning mellan Godo Holo och Paramaribo. Både besättningen och alla sex passagerarna dog i kraschen. Det var det tredje Blue Wing-planet som kraschade.
Ytterligare restriktioner mot Iran Airs verksamhet fick enhälligt stöd av flygsäkerhetsutskottet efter att man besökt Iran tidigare i år. Hela bolagets flotta av Airbus A-320 och Boeing B-727 samt B-747 har utestängts från det europeiska luftrummet.
De iranska flygplan som fortfarande är tillåtna i europeisk luftrum kommer att övervakas noggrant.
Medan nästan samtliga indonesiska flygbolag tidigare varit avstängda från det europeiska luftrummet har två bolag, Metro Batavia and Indonesia Air Asia, nyligen plockats bort från listan. Sju indonesiska bolag ges nu tillträde medan 45 stycken är förbjudna.
Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/38661/