loading
Inrikes

Morakniven motar ut Kinakopior

Anja Johansson

Företaget Mora of Sweden, tillverkare av den äkta Morakniven, reagerar och agerar nu mot att importerade billiga knivar, från bland annat Kina, säljs som äkta Moraknivar.

Sedan en tid tillbaka har Morakniven som i närmare 100 år producerats i Mora fått konkurrens av kopior från Asien. Stora butiker köper in kopiorna och marknadsför dem som äkta Moraknivar. Detta är oacceptabelt menar Mora of Sweden som hävdar sin rätt till Morakniven och den rätt som konsumenterna har. Den som köper en Morakniv ska, enligt företagets bestämda uppfattning, veta att produkten verkligen är tillverkad i Mora.

Mora of Sweden har kontaktat stora inköpscentraler för järnhandlare, vilket har medfört att de slutat köpa de billiga kopiorna och även gått med på ekonomisk gottgörelse. Företagets konkurrent Hultafors har accepterat att sluta använda samma färgkoder på knivskaften, färger som är typiska kännetecken för en äkta Morakniv.

Mora of Sweden för även samtal med andra större aktörer inom byggbranschen där de hävdar sin rätt till varumärket Morakniv. Till nu har de berörda bolagen frivilligt gått med på önskade överenskommelser och det har hittills inte behövts någon rättslig prövning.

Fortfarande säljs det ändå cirka 200 000 exakta plagiat av Morakniven i Sverige, enligt Mora of Sweden. Morakniven är inte mönsterskyddad men företaget hävdar att det inarbetade produktnamnet ger ett lika starkt skydd.

På marknaden finns även en annan produkt från samma företag, nämligen isborrar och även av dessa finns det billiga kopior från Asien.

– Nu är det i första hand varumärket Morakniven vi slåss för och det har hittills varit tämligen lätt att finna förståelse för våra krav bland dem vi varit i kontakt med. Är det seriösa företag så vill de inte synas i rätten, summerar Carin Nises på Mora of Sweden till Mora Tidning.

På företaget i Mora produceras drygt två miljoner knivar per år.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Morakniven motar ut Kinakopior

Anja Johansson

Företaget Mora of Sweden, tillverkare av den äkta Morakniven, reagerar och agerar nu mot att importerade billiga knivar, från bland annat Kina, säljs som äkta Moraknivar.

Sedan en tid tillbaka har Morakniven som i närmare 100 år producerats i Mora fått konkurrens av kopior från Asien. Stora butiker köper in kopiorna och marknadsför dem som äkta Moraknivar. Detta är oacceptabelt menar Mora of Sweden som hävdar sin rätt till Morakniven och den rätt som konsumenterna har. Den som köper en Morakniv ska, enligt företagets bestämda uppfattning, veta att produkten verkligen är tillverkad i Mora.

Mora of Sweden har kontaktat stora inköpscentraler för järnhandlare, vilket har medfört att de slutat köpa de billiga kopiorna och även gått med på ekonomisk gottgörelse. Företagets konkurrent Hultafors har accepterat att sluta använda samma färgkoder på knivskaften, färger som är typiska kännetecken för en äkta Morakniv.

Mora of Sweden för även samtal med andra större aktörer inom byggbranschen där de hävdar sin rätt till varumärket Morakniv. Till nu har de berörda bolagen frivilligt gått med på önskade överenskommelser och det har hittills inte behövts någon rättslig prövning.

Fortfarande säljs det ändå cirka 200 000 exakta plagiat av Morakniven i Sverige, enligt Mora of Sweden. Morakniven är inte mönsterskyddad men företaget hävdar att det inarbetade produktnamnet ger ett lika starkt skydd.

På marknaden finns även en annan produkt från samma företag, nämligen isborrar och även av dessa finns det billiga kopior från Asien.

– Nu är det i första hand varumärket Morakniven vi slåss för och det har hittills varit tämligen lätt att finna förståelse för våra krav bland dem vi varit i kontakt med. Är det seriösa företag så vill de inte synas i rätten, summerar Carin Nises på Mora of Sweden till Mora Tidning.

På företaget i Mora produceras drygt två miljoner knivar per år.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024