loadingMinst 24 fordon krossades när en vägbro rasade ihop i staden Zhouzhou i Kina. (Foto: Epoch Times)
Minst 24 fordon krossades när en vägbro rasade ihop i staden Zhouzhou i Kina. (Foto: Epoch Times)
Utrikes

Misstänkt korruption bakom katastrof med sammanrasande vägbro

Epoch Times

Den 17 maj rasade en vägbro på Hongqi-vägen i staden Zhuzhou i Hunanprovinsen samman och dödade officiellt nio människor och skadade 16. Enligt ögonvittnen var det betydligt fler dödsoffer än den officiella rapporten. Källor misstänker även att tjänstemän har förskingrat en stor del av de pengar som tilldelats för att ta bort vägbron. 

Vägbron har använts sedan 1995 och skulle rivits den 20 maj enligt de kommunala utvecklingsplanerna. Bron var 2750 meter lång och 17 meter bred. Den bars upp 8 meter i luften av över 100 pelare.

På morgonen den 15 maj utfördes en testrivning av pelare 66 och 67. Invånare rapporterade att de redan sett sprickor i bron efter explosionen. Den 17 maj borrade man i pelare och fortsatte med testrivningar. Man bedömde förfarandet som säkert och lät trafiken fortsätta löpa över bron.

Zhang, en renhållningsarbetare som bevittnade kollapsen, sade att bron rasade ”sektion för sektion”. Sammanlagt föll åtta pelare och nio brosegment. Enligt Zhang var bron full av fordon när den rasade.

På flera internetforum har anklagelser framkommit om att myndigheterna döljer sanningen om olyckan. Ögonvittnen har talat om allt mellan 30 till 80 döda. Ett vittne sade:
– Vad som visades på nyheterna var bara det yttre körfältet på bron. Inre körfältet var full med fordon. Ingen som var på insidan kan ha överlevt raset. Jag grät när jag såg de krossade kropparna.

Enligt vissa källor på internet hade rivningsprojektet en budget på över 200 miljoner yuan, som fördelades mellan åtta rivningslag. Bara omkring en femtedel av pengarna kunde dock spåras. Invånare uttryckte även tveksamhet gällande säkerheten kring testsprängningarna och ville ha namnen på de ämbetsmän som var ansvariga för dem.

Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/17128/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMinst 24 fordon krossades när en vägbro rasade ihop i staden Zhouzhou i Kina. (Foto: Epoch Times)
Minst 24 fordon krossades när en vägbro rasade ihop i staden Zhouzhou i Kina. (Foto: Epoch Times)
Utrikes

Misstänkt korruption bakom katastrof med sammanrasande vägbro

Epoch Times

Den 17 maj rasade en vägbro på Hongqi-vägen i staden Zhuzhou i Hunanprovinsen samman och dödade officiellt nio människor och skadade 16. Enligt ögonvittnen var det betydligt fler dödsoffer än den officiella rapporten. Källor misstänker även att tjänstemän har förskingrat en stor del av de pengar som tilldelats för att ta bort vägbron. 

Vägbron har använts sedan 1995 och skulle rivits den 20 maj enligt de kommunala utvecklingsplanerna. Bron var 2750 meter lång och 17 meter bred. Den bars upp 8 meter i luften av över 100 pelare.

På morgonen den 15 maj utfördes en testrivning av pelare 66 och 67. Invånare rapporterade att de redan sett sprickor i bron efter explosionen. Den 17 maj borrade man i pelare och fortsatte med testrivningar. Man bedömde förfarandet som säkert och lät trafiken fortsätta löpa över bron.

Zhang, en renhållningsarbetare som bevittnade kollapsen, sade att bron rasade ”sektion för sektion”. Sammanlagt föll åtta pelare och nio brosegment. Enligt Zhang var bron full av fordon när den rasade.

På flera internetforum har anklagelser framkommit om att myndigheterna döljer sanningen om olyckan. Ögonvittnen har talat om allt mellan 30 till 80 döda. Ett vittne sade:
– Vad som visades på nyheterna var bara det yttre körfältet på bron. Inre körfältet var full med fordon. Ingen som var på insidan kan ha överlevt raset. Jag grät när jag såg de krossade kropparna.

Enligt vissa källor på internet hade rivningsprojektet en budget på över 200 miljoner yuan, som fördelades mellan åtta rivningslag. Bara omkring en femtedel av pengarna kunde dock spåras. Invånare uttryckte även tveksamhet gällande säkerheten kring testsprängningarna och ville ha namnen på de ämbetsmän som var ansvariga för dem.

Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/17128/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024