Den 17 maj rasade en vägbro på Hongqi-vägen i staden Zhuzhou i Hunanprovinsen samman och dödade officiellt nio människor och skadade 16. Enligt ögonvittnen var det betydligt fler dödsoffer än den officiella rapporten. Källor misstänker även att tjänstemän har förskingrat en stor del av de pengar som tilldelats för att ta bort vägbron.
Vägbron har använts sedan 1995 och skulle rivits den 20 maj enligt de kommunala utvecklingsplanerna. Bron var 2750 meter lång och 17 meter bred. Den bars upp 8 meter i luften av över 100 pelare.
På morgonen den 15 maj utfördes en testrivning av pelare 66 och 67. Invånare rapporterade att de redan sett sprickor i bron efter explosionen. Den 17 maj borrade man i pelare och fortsatte med testrivningar. Man bedömde förfarandet som säkert och lät trafiken fortsätta löpa över bron.
Zhang, en renhållningsarbetare som bevittnade kollapsen, sade att bron rasade ”sektion för sektion”. Sammanlagt föll åtta pelare och nio brosegment. Enligt Zhang var bron full av fordon när den rasade.
På flera internetforum har anklagelser framkommit om att myndigheterna döljer sanningen om olyckan. Ögonvittnen har talat om allt mellan 30 till 80 döda. Ett vittne sade:
– Vad som visades på nyheterna var bara det yttre körfältet på bron. Inre körfältet var full med fordon. Ingen som var på insidan kan ha överlevt raset. Jag grät när jag såg de krossade kropparna.
Enligt vissa källor på internet hade rivningsprojektet en budget på över 200 miljoner yuan, som fördelades mellan åtta rivningslag. Bara omkring en femtedel av pengarna kunde dock spåras. Invånare uttryckte även tveksamhet gällande säkerheten kring testsprängningarna och ville ha namnen på de ämbetsmän som var ansvariga för dem.
Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/17128/