loadingGenerationen "millennials" kommer att förändra vår ekonomi, tror forskare. (Foto: Pixabay)
Generationen "millennials" kommer att förändra vår ekonomi, tror forskare. (Foto: Pixabay)
Ekonomi & Näringsliv

5 saker du bör veta om millennials för att förstå din framtid

Hanna Kästel - Epoch Times

Det är de unga som ska ta över efter oss. De fick mycket gratis och växte upp med mobiler och datorer i händerna i en tid då världen förändrades snabbt. De kallas millennials, och är som gjorda för att anpassa sig.

På World Economic Forum har världens ledare kommit fram till att det är generationen millennials som kommer att rädda oss från det ekonomiska kaos som råder, med framtidens teknologiska utveckling och en gryende fjärde industriell revolution.

Men vilka är de som kallas millennials, som ska ta med oss in i den nya framtiden?

1. Teknologiskt och digitalt överlägsna

En generation formas av sina föräldrar, vilken teknologi som finns och hur det ekonomiska läget ser ut. Millennials är födda mellan 1980 och 2000. De växte upp i en snabbt föränderlig tid där teknologin utvecklades explosionsartat. De är privilegierade och har haft förmåner som ingen annan generation före dem, skriver Goldman Sachs i sin rapport. 

Eftersom den digitala världen är den här generationens normala omvärld är det där man opererar. Här är det mottagaren som väljer vad den vill se och ha.

Kvinnliga entreprenörer: Partikelfysikern som uppfann fertilitets-app

2. Hälsomedvetna som få

Det här är en mycket hälsomedveten generation. De röker mindre och äter sundare än tidigare generationer. Daglig motion övervakas och förs statistik på i appar. Information samlas digitalt, som till exempel hälsosammaste maten. Och här får det kosta – mat och hälsa spenderas det pengar på.

Det är just den hälso- och wellness-medvetna livsstilen som visar var det uppstår trender inom andra områden, som till exempel mode. Men de är individualister och kan inte buntas ihop, utan delar upp sig i subgrupper.

3. Den riktigt medvetna konsumenten som vill veta varför

Den nya köpkraftsgenerationen ser inte ägande som så viktigt. Man ratar i högre grad det som tidigare generationer ser som måsten, till exempel köp av prylar som bilar, musik och annan lyxkonsumtion, för att man anser att det inte är så viktigt. 

Men när det gäller sådant som man värderar högt jämförs priserna noggrant, och man väljer det varumärke som ger mest fördelar till minst kostnad.  Bara ett starkt varumärke räcker dock inte – det måste vara schysst på riktigt. För den här generationen är det viktigt att den som tillverkade produkten har fått rätt lön och att miljön inte har förstörts. Man måste kunna förklara varför man säljer sin produkt. Allt kommer att granskas, och kravet är att det finns ett äkta engagemang. 

Millennials beteende är det som visar vägen till förändring och övergång mot vad många tror kommer vara framtidens form av ekonomi, nämligen delningsekonomi. Att inte äga men kunna ha tillgång till saker är viktigt. 

Elsa Billgren: Jag gör allt jag kan för att få leva på det jag älskar! 

4. Söker andra saker hos arbetsgivare

Deloittes undersökning visar att millennials inte känner så hög lojalitet till sina arbetsgivare. Man säger att de har ”en fot inne och en fot ute” vilket beskriver en längtan efter ständig frihet. Med starka värdegrunder står människor, samhälle och mening högre i kurs, och mindre vikt läggs på ekonomisk vinst.

När man letar jobb söker man arbetsgivare med samma värdegrund. Fokus ligger på den egna individen, där de personliga värderingarna är viktiga, och det finns en bristande lojalitet mot normer och institutioner. De är den mest utbildade generationen i historien, och värdegrunden är viktigare än karriär och pengar.

Jessica Stark stöttar startups i SUP46 till framgång

5. Kräver autencitet

Henrik Storm Dyrssen skriver i en artikel på World Economic Forum att det är just millennials engagemang, krav på äkthet och autencitet och mening som kommer att visa på vägen framåt. De är inte personer man anställer, utan ambassadörer, kosmopolitiska världsmedborgare som interagerar, samarbetar och för dialog med andra i en snabb uppkopplad värld där förhållningssättet till oss själva och världen runt om oss är baserat på att maximera människans välbefinnande.

Det, kombinerat med ett gigantiskt sammankopplat digitalt, fysiskt och biologiskt nätverk där alla är medskapare, kommer med största säkerhet leda till ett annan form av ekonomiskt system.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingGenerationen "millennials" kommer att förändra vår ekonomi, tror forskare. (Foto: Pixabay)
Generationen "millennials" kommer att förändra vår ekonomi, tror forskare. (Foto: Pixabay)
Ekonomi & Näringsliv

5 saker du bör veta om millennials för att förstå din framtid

Hanna Kästel - Epoch Times

Det är de unga som ska ta över efter oss. De fick mycket gratis och växte upp med mobiler och datorer i händerna i en tid då världen förändrades snabbt. De kallas millennials, och är som gjorda för att anpassa sig.

På World Economic Forum har världens ledare kommit fram till att det är generationen millennials som kommer att rädda oss från det ekonomiska kaos som råder, med framtidens teknologiska utveckling och en gryende fjärde industriell revolution.

Men vilka är de som kallas millennials, som ska ta med oss in i den nya framtiden?

1. Teknologiskt och digitalt överlägsna

En generation formas av sina föräldrar, vilken teknologi som finns och hur det ekonomiska läget ser ut. Millennials är födda mellan 1980 och 2000. De växte upp i en snabbt föränderlig tid där teknologin utvecklades explosionsartat. De är privilegierade och har haft förmåner som ingen annan generation före dem, skriver Goldman Sachs i sin rapport. 

Eftersom den digitala världen är den här generationens normala omvärld är det där man opererar. Här är det mottagaren som väljer vad den vill se och ha.

Kvinnliga entreprenörer: Partikelfysikern som uppfann fertilitets-app

2. Hälsomedvetna som få

Det här är en mycket hälsomedveten generation. De röker mindre och äter sundare än tidigare generationer. Daglig motion övervakas och förs statistik på i appar. Information samlas digitalt, som till exempel hälsosammaste maten. Och här får det kosta – mat och hälsa spenderas det pengar på.

Det är just den hälso- och wellness-medvetna livsstilen som visar var det uppstår trender inom andra områden, som till exempel mode. Men de är individualister och kan inte buntas ihop, utan delar upp sig i subgrupper.

3. Den riktigt medvetna konsumenten som vill veta varför

Den nya köpkraftsgenerationen ser inte ägande som så viktigt. Man ratar i högre grad det som tidigare generationer ser som måsten, till exempel köp av prylar som bilar, musik och annan lyxkonsumtion, för att man anser att det inte är så viktigt. 

Men när det gäller sådant som man värderar högt jämförs priserna noggrant, och man väljer det varumärke som ger mest fördelar till minst kostnad.  Bara ett starkt varumärke räcker dock inte – det måste vara schysst på riktigt. För den här generationen är det viktigt att den som tillverkade produkten har fått rätt lön och att miljön inte har förstörts. Man måste kunna förklara varför man säljer sin produkt. Allt kommer att granskas, och kravet är att det finns ett äkta engagemang. 

Millennials beteende är det som visar vägen till förändring och övergång mot vad många tror kommer vara framtidens form av ekonomi, nämligen delningsekonomi. Att inte äga men kunna ha tillgång till saker är viktigt. 

Elsa Billgren: Jag gör allt jag kan för att få leva på det jag älskar! 

4. Söker andra saker hos arbetsgivare

Deloittes undersökning visar att millennials inte känner så hög lojalitet till sina arbetsgivare. Man säger att de har ”en fot inne och en fot ute” vilket beskriver en längtan efter ständig frihet. Med starka värdegrunder står människor, samhälle och mening högre i kurs, och mindre vikt läggs på ekonomisk vinst.

När man letar jobb söker man arbetsgivare med samma värdegrund. Fokus ligger på den egna individen, där de personliga värderingarna är viktiga, och det finns en bristande lojalitet mot normer och institutioner. De är den mest utbildade generationen i historien, och värdegrunden är viktigare än karriär och pengar.

Jessica Stark stöttar startups i SUP46 till framgång

5. Kräver autencitet

Henrik Storm Dyrssen skriver i en artikel på World Economic Forum att det är just millennials engagemang, krav på äkthet och autencitet och mening som kommer att visa på vägen framåt. De är inte personer man anställer, utan ambassadörer, kosmopolitiska världsmedborgare som interagerar, samarbetar och för dialog med andra i en snabb uppkopplad värld där förhållningssättet till oss själva och världen runt om oss är baserat på att maximera människans välbefinnande.

Det, kombinerat med ett gigantiskt sammankopplat digitalt, fysiskt och biologiskt nätverk där alla är medskapare, kommer med största säkerhet leda till ett annan form av ekonomiskt system.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024