loadingSvensk musikexport, konserter med världsartister i Sverige och digitala plattformar bidrar till ökad vinst för svensk musikindustri.(Foto: Anders Wiklund / TT)
Svensk musikexport, konserter med världsartister i Sverige och digitala plattformar bidrar till ökad vinst för svensk musikindustri.(Foto: Anders Wiklund / TT)
Inrikes

Miljardvinst i svensk musikindustri

Epoch Times

Det går bra nu, pengar rullar in till svensk musikindustri.

Hela 9,2 miljarder kronor drog den svenska musikbranschen i och utanför Sverige in under 2015, vilket är en ökning med 13 procent från föregående år, uppger intresseorganisationen Musiksverige i ett pressmeddelande.

Ökningen förklaras genom tre faktorer: svenskars stora intresse för konserter med världsartister, ökad musikexport och den strömmade musikens utbredning. Dessutom har den fysiska försäljningen ökat för första gången sedan 2009.

Men pengarna fördelas ojämnt, uppger Linda Portnoff, vd för Musiksverige.

”En utmaning är att intäkterna är distribuerade på ett sådant sätt att majoriteten av pengarna som vi talar om här hamnar hos ett fåtal, stora aktörer medan den resterande delen fördelas på många, mindre aktörer”.

Allra mest pengar kommer från konsertintäkter – hela 53 procent, medan 25 procent kommer från upphovsrättsliga intäkter.

(TT)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSvensk musikexport, konserter med världsartister i Sverige och digitala plattformar bidrar till ökad vinst för svensk musikindustri.(Foto: Anders Wiklund / TT)
Svensk musikexport, konserter med världsartister i Sverige och digitala plattformar bidrar till ökad vinst för svensk musikindustri.(Foto: Anders Wiklund / TT)
Inrikes

Miljardvinst i svensk musikindustri

Epoch Times

Det går bra nu, pengar rullar in till svensk musikindustri.

Hela 9,2 miljarder kronor drog den svenska musikbranschen i och utanför Sverige in under 2015, vilket är en ökning med 13 procent från föregående år, uppger intresseorganisationen Musiksverige i ett pressmeddelande.

Ökningen förklaras genom tre faktorer: svenskars stora intresse för konserter med världsartister, ökad musikexport och den strömmade musikens utbredning. Dessutom har den fysiska försäljningen ökat för första gången sedan 2009.

Men pengarna fördelas ojämnt, uppger Linda Portnoff, vd för Musiksverige.

”En utmaning är att intäkterna är distribuerade på ett sådant sätt att majoriteten av pengarna som vi talar om här hamnar hos ett fåtal, stora aktörer medan den resterande delen fördelas på många, mindre aktörer”.

Allra mest pengar kommer från konsertintäkter – hela 53 procent, medan 25 procent kommer från upphovsrättsliga intäkter.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024