loadingDen amerikanske affärsmannen och vd:n för Microsoft, Steve Ballmer (till vänster) och Khaled Bichara, chefsstrateg för Internet på Orascom Telecom, närvarar på en presskonferens i Skhirat. (Foto: Abdelhak Senna/AFP/Getty Images)
Den amerikanske affärsmannen och vd:n för Microsoft, Steve Ballmer (till vänster) och Khaled Bichara, chefsstrateg för Internet på Orascom Telecom, närvarar på en presskonferens i Skhirat. (Foto: Abdelhak Senna/AFP/Getty Images)
Vetenskap

Microsoft drog tillbaka sitt bud på Yahoo

Suman Srinivasan, Epoch Times New York

Microsoft tillkännagav i lördags att man drar tillbaka sitt bud om att köpa Yahoo. Orsaken är att man inte kunnat komma överens om priset.

I ett brev till Yahoos VD Jerry Yang drog Microsofts Steve Ballmer formellt tillbaka erbjudandet. Han menade att det pris på 53 miljarder dollar som Yahoo satt – närmare 36 dollar per aktie – var orimligt: ”…det pris som Yahoo kräver är inte rimligt för oss, och det är för Microsofts aktieägares, anställdas och andra intressenters bästa som vi drar tillbaka vårt bud.”

Microsoft har varit berett att gå upp till 47,5 miljarder dollar (33 dollar per aktie). Tidigare låg erbjudandet på 44,6 miljarder dollar.

Ballmers brev indikerade också att Microsoft har släppt sina tankar på ett fientligt bud. Det anses att detta tillvägagångssätt övergavs på grund av Yahoos hot om att använda ”den brända jordens taktik” – en affärsstrategi som innebär att man offrar sin kärnkompetens för att bli oattraktiv för en fientlig uppköpare.

Microsoft tycktes speciellt irriterat över Yahoos ovillighet att använda Googles program AdSense istället för sina egna annonseringsprogram efter att Microsoft tillkännagav sitt erbjudande.

I Ballmers brev angavs att planen skulle ”underminera Yahoos egen strategi och långsiktiga livskraft genom att uppmuntra annonsörer att använda Google istället för ert söksystem Panama. Detta skulle också splittra era strategier för sökannonsering och skärmannonsering och det ekosystem som omger dem.”

Yahoos bolagsstyrelse avvisade Microsofts senaste höjning av budet och meddelade att priset var alldeles för lågt.

Yahoos aktiekurs föll till omkring 19 dollar per aktie i början av februari men steg till närmare 30 dollar efter Microsofts första bud.

Industrianalytiker förutspår att Yahoos aktie kommer att falla till den nivå den låg på innan Microsofts tillkännagivande, och vissa menar att aktieägare kan komma att stämma Yahoo för att de inte accepterade Microsofts bud.

Den tekniska tidskriften The Register förutspådde att Microsofts aktiekurs skulle gå upp men att den trots företagets påståenden om talang och teknologi skulle fortsätta att halka efter sökmotorgiganten Google och att man misslyckats med att få inflytande i den glödheta sociala nätverksmarknaden där mindre sajter som Facebook och MySpace dominerat.

Samtal mellan Yahoo och Time Warner & AOL möttes med cynism eftersom båda företagen, som tidigare var stora i onlinevärlden, på sistone har halkat efter beträffande användare, teknik och aktiekurs.

Översatt från: http://en.epochtimes.com/news/8-5-4/70165.html

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDen amerikanske affärsmannen och vd:n för Microsoft, Steve Ballmer (till vänster) och Khaled Bichara, chefsstrateg för Internet på Orascom Telecom, närvarar på en presskonferens i Skhirat. (Foto: Abdelhak Senna/AFP/Getty Images)
Den amerikanske affärsmannen och vd:n för Microsoft, Steve Ballmer (till vänster) och Khaled Bichara, chefsstrateg för Internet på Orascom Telecom, närvarar på en presskonferens i Skhirat. (Foto: Abdelhak Senna/AFP/Getty Images)
Vetenskap

Microsoft drog tillbaka sitt bud på Yahoo

Suman Srinivasan, Epoch Times New York

Microsoft tillkännagav i lördags att man drar tillbaka sitt bud om att köpa Yahoo. Orsaken är att man inte kunnat komma överens om priset.

I ett brev till Yahoos VD Jerry Yang drog Microsofts Steve Ballmer formellt tillbaka erbjudandet. Han menade att det pris på 53 miljarder dollar som Yahoo satt – närmare 36 dollar per aktie – var orimligt: ”…det pris som Yahoo kräver är inte rimligt för oss, och det är för Microsofts aktieägares, anställdas och andra intressenters bästa som vi drar tillbaka vårt bud.”

Microsoft har varit berett att gå upp till 47,5 miljarder dollar (33 dollar per aktie). Tidigare låg erbjudandet på 44,6 miljarder dollar.

Ballmers brev indikerade också att Microsoft har släppt sina tankar på ett fientligt bud. Det anses att detta tillvägagångssätt övergavs på grund av Yahoos hot om att använda ”den brända jordens taktik” – en affärsstrategi som innebär att man offrar sin kärnkompetens för att bli oattraktiv för en fientlig uppköpare.

Microsoft tycktes speciellt irriterat över Yahoos ovillighet att använda Googles program AdSense istället för sina egna annonseringsprogram efter att Microsoft tillkännagav sitt erbjudande.

I Ballmers brev angavs att planen skulle ”underminera Yahoos egen strategi och långsiktiga livskraft genom att uppmuntra annonsörer att använda Google istället för ert söksystem Panama. Detta skulle också splittra era strategier för sökannonsering och skärmannonsering och det ekosystem som omger dem.”

Yahoos bolagsstyrelse avvisade Microsofts senaste höjning av budet och meddelade att priset var alldeles för lågt.

Yahoos aktiekurs föll till omkring 19 dollar per aktie i början av februari men steg till närmare 30 dollar efter Microsofts första bud.

Industrianalytiker förutspår att Yahoos aktie kommer att falla till den nivå den låg på innan Microsofts tillkännagivande, och vissa menar att aktieägare kan komma att stämma Yahoo för att de inte accepterade Microsofts bud.

Den tekniska tidskriften The Register förutspådde att Microsofts aktiekurs skulle gå upp men att den trots företagets påståenden om talang och teknologi skulle fortsätta att halka efter sökmotorgiganten Google och att man misslyckats med att få inflytande i den glödheta sociala nätverksmarknaden där mindre sajter som Facebook och MySpace dominerat.

Samtal mellan Yahoo och Time Warner & AOL möttes med cynism eftersom båda företagen, som tidigare var stora i onlinevärlden, på sistone har halkat efter beträffande användare, teknik och aktiekurs.

Översatt från: http://en.epochtimes.com/news/8-5-4/70165.html

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024