Både den nuvarande och den förre utbildningsministern gläds åt det förbättrade resultatet i Pisa-mätningen. Men de fortsatt växande klyftor grumlar glädjen.
– Det här är skolans tredje styrkebesked på kort tid, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) vid en pressträff.
Han prisar både lärare och elever för att resultaten i stort har förbättrats.
– Bakom detta ligger hårt arbete.
Björklund grattar
Förre utbildningsministern Jan Björkund (L) pekar på att både Timms- och Pisamätningar pekar åt samma håll, vilket ger större säkerhet när det gäller trenden.
– Grattis Sverige och alla lärare och elever. Nu vänder det för den svenska skolan.
– Jag vill tacka alla lärare för det hårda arbete de gjort och det tålamod som skolväsendet visade under de krävande reformåren, fortsätter Björklund.
Han har fått kritik för sitt hårda reformtempo under åren som utbildningsminister i förra regeringen. Nu anser han att reformerna gett resultat.
Men Jan Björklund vill ändå ha mer.
– Det är fortfarande på nivåer som jag menar vi inte kan vara nöjda med. Sverige ska upp till tio i topp i världen när det gäller kunskapsresultat och vi är långt därifrån.
Klyftor oroar
Fridolin pekar dock på att klyftorna samtidigt växer. I Pisa-studien fortsätter fem av sju indikatorer för jämlikhet att försämras. Sverige är nu ett genomsnittligt OECD-land för en jämlik skola. Uppväxtförhållanden påverkar skolresultaten mer i Sverige än i många andra OECD-länder, vilket aldrig kan accepteras, enligt Fridolin.
– Ojämlikhet är slöseri och det slår rakt mot den svenska skolans själ som har varit att ge alla en ärlig chans att nå de högsta kunskaperna. Bland de nordiska länderna är det nu i Sverige som den socioekonomiska bakgrunden har störst betydelse för att lyckas, säger Fridolin.
Han vill nu prioritera mer tid för lärarna, bryta segregationen och ge elever stöd i tid.
– Vi gör nu en rad investeringar för att få en mer jämlik skola. Det är allt från fler lärare till en skolkommission. Vi genomför även ett antal andra reformer, bland annat obligatorisk lovskola och utredning hur man bäst ska möta elever med långvarig frånvaro, och läsa-skriva-räkna-garantin fortsätter.
Inte riva upp
TT: Vad är det för fel i skolan som har åtgärdats, eftersom resultaten vänt?
– Vi måste analysera det här, men en sak är att skolan fått ett större fokus på att ge varje elev den tid som den behöver, säger Fridolin.
TT: Planerar ni att riva upp reformer eller förändringar som den tidigare regeringen genomfört?
– Generellt sett nej. Det har gjorts reformer som jag tycker har varit bra och sådant som jag tycker är mindre bra. Exempelvis har de nationella proven tagit mycket energi och fokus från lärarna, men i det här läget ska vi inte rycka och riva i lärarnas förutsättningar, säger Fridolin.
”Skickliga lärare”
Dagens besked var glädjande, uppger Lärarförbundet som dock anser att Sverige har en lång väg att gå för att hamna i toppen av OECD-länderna.
”Nu har skolan fått några års vila från snabba och omfattande förändringar och vi ser hur det resulterar i att Sveriges skickliga lärare och hårt arbetande elever tillsammans kan åstadkomma bra kunskapsresultat”, säger förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand i ett pressmeddelande.
Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas riksförbund, uppger i ett annat pressmeddelande:
”Utvecklingen visar att statliga satsningar lönar sig. Det är lärarnas förtjänst, men det är staten som bidragit med förutsättningarna. Det statliga ansvarstagandet måste därför öka. Vi får inte slå oss till ro med denna undersökning.”
(TT)