loadingPiyush Lunia och Pankaj Khabiya framför sin flaggskeppsbutik "Ethik"på Church Street i Bangalore i södra Indien, den 21 december 2013. Butiken säljer skor skapade med annat material än läder. (Foto: Venus Upadhayaya / Epoch Times )
Piyush Lunia och Pankaj Khabiya framför sin flaggskeppsbutik "Ethik"på Church Street i Bangalore i södra Indien, den 21 december 2013. Butiken säljer skor skapade med annat material än läder. (Foto: Venus Upadhayaya / Epoch Times )
Utrikes

Medkänsla är mode: Indiska entreprenörer visar vägen

Venus Upadhayaya, Epoch Times

Ett klädmärke där skaparna inte använder sig av läder i Bangalore i södra Indien har gett människor ett medkännande alternativ för en elegant klädstil.

Ethik, ett av de få märken i Indien för skor gjorda utan läder, med sitt budskap om ”Medkänsla är mode” har lyckats motivera kunderna att välja djurvänliga produkter.

De två vännerna och varumärkets skapare, Piyush Lunia, 27, och Pankaj Khabiya, 26, kom på idén att starta ett varumärke med skor utan läder när de letade efter sådana skor i Bangalore.

– Det var svårt eftersom alla produkter skapade utan läder som vi hittade, inte var av god kvalitet. Några personer försökte lura oss och försökte sälja läderprodukter som icke-läder, sade Khabiya.

Nu när Ethik är ett år gammal når den till människor som tror på mänskligheten.

– Jag kom hit för att jag tror på en icke-vålds-inställning till livet, sade Vivek S.K, en kund från staden Chennai. Sundeep Jain, en annan kund, sade att han köpte Ethik-produkter för att rädda djur.

– Vi tackar våra kunder på varje faktura för att de räddat ett liv. Vi tror att genom att sälja mer av våra produkter och utöka vår verksamhet kommer fler liv räddas, sade Lunia.

Khabiya tror inte heller att läderprodukter är ett klokt modealternativ andligt sett.

– När ett djur dödas och har ont, svettas det och alla ångestenzymer tillsammans med svett ansamlas på huden. När man bär läder och om man går till ett tempel, tillåter lädret inte din kropp att upprätthålla positiv energi.

För att få fram kundernas dolda medkänsla har ägarna dekorerat butikens väggar med moraliska citat som: ”Människor älskar våra produkter, djuren ännu mer… ” och ”Humant: Konsten att vara moraliskt och intellektuellt framskriden”.

Lunia sade att Indien är världens största producent av läder, och trots att produkter av alternativt material blir alltmer tillgängliga är de fortfarande inte så lätta att hitta.

Samtidigt som ungdomar runt om i Indien försöker hitta en harmonisk integration mellan deras personliga liv och arbete, har dessa två ungdomar utan ledarskapsutbildning gjort det till en hederssak att vara etiskt kloka ur deras perspektiv, i deras ödmjuka men ändå lukrativa stil.

Översatt från engelska.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingPiyush Lunia och Pankaj Khabiya framför sin flaggskeppsbutik "Ethik"på Church Street i Bangalore i södra Indien, den 21 december 2013. Butiken säljer skor skapade med annat material än läder. (Foto: Venus Upadhayaya / Epoch Times )
Piyush Lunia och Pankaj Khabiya framför sin flaggskeppsbutik "Ethik"på Church Street i Bangalore i södra Indien, den 21 december 2013. Butiken säljer skor skapade med annat material än läder. (Foto: Venus Upadhayaya / Epoch Times )
Utrikes

Medkänsla är mode: Indiska entreprenörer visar vägen

Venus Upadhayaya, Epoch Times

Ett klädmärke där skaparna inte använder sig av läder i Bangalore i södra Indien har gett människor ett medkännande alternativ för en elegant klädstil.

Ethik, ett av de få märken i Indien för skor gjorda utan läder, med sitt budskap om ”Medkänsla är mode” har lyckats motivera kunderna att välja djurvänliga produkter.

De två vännerna och varumärkets skapare, Piyush Lunia, 27, och Pankaj Khabiya, 26, kom på idén att starta ett varumärke med skor utan läder när de letade efter sådana skor i Bangalore.

– Det var svårt eftersom alla produkter skapade utan läder som vi hittade, inte var av god kvalitet. Några personer försökte lura oss och försökte sälja läderprodukter som icke-läder, sade Khabiya.

Nu när Ethik är ett år gammal når den till människor som tror på mänskligheten.

– Jag kom hit för att jag tror på en icke-vålds-inställning till livet, sade Vivek S.K, en kund från staden Chennai. Sundeep Jain, en annan kund, sade att han köpte Ethik-produkter för att rädda djur.

– Vi tackar våra kunder på varje faktura för att de räddat ett liv. Vi tror att genom att sälja mer av våra produkter och utöka vår verksamhet kommer fler liv räddas, sade Lunia.

Khabiya tror inte heller att läderprodukter är ett klokt modealternativ andligt sett.

– När ett djur dödas och har ont, svettas det och alla ångestenzymer tillsammans med svett ansamlas på huden. När man bär läder och om man går till ett tempel, tillåter lädret inte din kropp att upprätthålla positiv energi.

För att få fram kundernas dolda medkänsla har ägarna dekorerat butikens väggar med moraliska citat som: ”Människor älskar våra produkter, djuren ännu mer… ” och ”Humant: Konsten att vara moraliskt och intellektuellt framskriden”.

Lunia sade att Indien är världens största producent av läder, och trots att produkter av alternativt material blir alltmer tillgängliga är de fortfarande inte så lätta att hitta.

Samtidigt som ungdomar runt om i Indien försöker hitta en harmonisk integration mellan deras personliga liv och arbete, har dessa två ungdomar utan ledarskapsutbildning gjort det till en hederssak att vara etiskt kloka ur deras perspektiv, i deras ödmjuka men ändå lukrativa stil.

Översatt från engelska.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024