loadingGrekiska kustbevakningen räddar syriska flyktingar från en gummibåt i Medelhavet, nära den grekiska ön Lesbos. Svenska hjälporganisationer tror att medieuppmärksamheten har varit viktig för svenskarnas ökade givarvilja på sistone. Foto: UNHCR / Andrew McConnell
Grekiska kustbevakningen räddar syriska flyktingar från en gummibåt i Medelhavet, nära den grekiska ön Lesbos. Svenska hjälporganisationer tror att medieuppmärksamheten har varit viktig för svenskarnas ökade givarvilja på sistone. Foto: UNHCR / Andrew McConnell
Inrikes

Medieuppmärksamheten satte fart på svenskarnas givarvilja

Epoch Times Sverige, Veronica Örfelth

Svenska folket har skänkt betydligt mer pengar för att hjälpa flyktingar efter att bilden på den drunknade pojken Aylan Kurdi publicerades. Hjälporganisationer som Epoch Times talat med tror att bilden och den stora mediebevakningen har haft stor betydelse för givarviljan.

Svenska kyrkans internationella arbete fick in ungefär fem miljoner till de syriska flyktingarna i Jordanien från början av 2014 till september 2015. Det var lika mycket som samlades in på bara tre veckor efter jordbävningen i Nepal i våras. Nu har dock givandet till arbetet med flyktingar i Europa kommit upp i samma nivå.

– Ungefär samma belopp har kommit in de tre sista veckorna till arbetet för flyktingar i Europa. Så visst har engagemanget tagit fart, säger Krister Stenberg, som arbetar med Svenska kyrkans internationella arbete.

Han vill inte jämföra katastrofer med varandra, utan menar att givarviljan påverkas mer av hur mycket en akut situation uppmärksammas i media.

– Vår spontana känsla är att bilden [på Aylan Kurdi] har haft betydelse. Men det har hänt mycket. 71 människor kvävdes i en lastbil i Österrike, och bilden av en stor stark pappa som gråtande kliver ur en flyktingbåt med ett barn i famnen kan också ha påverkat givandet, säger Stenberg i ett mejl.

33 miljoner på tio dagar

Röda Korset har också märkt en ökad vilja att hjälpa flyktingarna. Genast efter publiceringen av bilden startade de en insamling. Efter tio dagar hade de fått in 33 miljoner kronor, och tusentals personer anmälde sitt intresse för att bli volontärer.

– När medierna skriver om människor i katastrofer gör det skillnad. Medieintresset har varit massivt och många har engagerat sig och kräver politiska lösningar och medmänsklighet, säger Röda Korsets pressekreterare Karin Tengby.

Även Rädda Barnens pressansvarige, Jakob Andersson, säger att det är ett enormt tryck, och att folk inte bara vill skänka pengar, utan även veta hur de kan hjälpa till.

”Omöjligt att inte agera”

UNHCRs kommunikationschef Anna-Karin Moden upplever även hon att engagemanget blivit enormt under de senaste veckorna, både från privatpersoner och från företagarhåll. De har fått in 45 miljoner kronor sedan den 26 augusti.

– Jag tror att bilden på pojken var som en spark i magen för många, det blev omöjligt att inte agera och hjälpa till efter att man sett den. Han blev symbolen för flyktens fasa och omänsklighet, säger Moden i ett mejl.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingGrekiska kustbevakningen räddar syriska flyktingar från en gummibåt i Medelhavet, nära den grekiska ön Lesbos. Svenska hjälporganisationer tror att medieuppmärksamheten har varit viktig för svenskarnas ökade givarvilja på sistone. Foto: UNHCR / Andrew McConnell
Grekiska kustbevakningen räddar syriska flyktingar från en gummibåt i Medelhavet, nära den grekiska ön Lesbos. Svenska hjälporganisationer tror att medieuppmärksamheten har varit viktig för svenskarnas ökade givarvilja på sistone. Foto: UNHCR / Andrew McConnell
Inrikes

Medieuppmärksamheten satte fart på svenskarnas givarvilja

Epoch Times Sverige, Veronica Örfelth

Svenska folket har skänkt betydligt mer pengar för att hjälpa flyktingar efter att bilden på den drunknade pojken Aylan Kurdi publicerades. Hjälporganisationer som Epoch Times talat med tror att bilden och den stora mediebevakningen har haft stor betydelse för givarviljan.

Svenska kyrkans internationella arbete fick in ungefär fem miljoner till de syriska flyktingarna i Jordanien från början av 2014 till september 2015. Det var lika mycket som samlades in på bara tre veckor efter jordbävningen i Nepal i våras. Nu har dock givandet till arbetet med flyktingar i Europa kommit upp i samma nivå.

– Ungefär samma belopp har kommit in de tre sista veckorna till arbetet för flyktingar i Europa. Så visst har engagemanget tagit fart, säger Krister Stenberg, som arbetar med Svenska kyrkans internationella arbete.

Han vill inte jämföra katastrofer med varandra, utan menar att givarviljan påverkas mer av hur mycket en akut situation uppmärksammas i media.

– Vår spontana känsla är att bilden [på Aylan Kurdi] har haft betydelse. Men det har hänt mycket. 71 människor kvävdes i en lastbil i Österrike, och bilden av en stor stark pappa som gråtande kliver ur en flyktingbåt med ett barn i famnen kan också ha påverkat givandet, säger Stenberg i ett mejl.

33 miljoner på tio dagar

Röda Korset har också märkt en ökad vilja att hjälpa flyktingarna. Genast efter publiceringen av bilden startade de en insamling. Efter tio dagar hade de fått in 33 miljoner kronor, och tusentals personer anmälde sitt intresse för att bli volontärer.

– När medierna skriver om människor i katastrofer gör det skillnad. Medieintresset har varit massivt och många har engagerat sig och kräver politiska lösningar och medmänsklighet, säger Röda Korsets pressekreterare Karin Tengby.

Även Rädda Barnens pressansvarige, Jakob Andersson, säger att det är ett enormt tryck, och att folk inte bara vill skänka pengar, utan även veta hur de kan hjälpa till.

”Omöjligt att inte agera”

UNHCRs kommunikationschef Anna-Karin Moden upplever även hon att engagemanget blivit enormt under de senaste veckorna, både från privatpersoner och från företagarhåll. De har fått in 45 miljoner kronor sedan den 26 augusti.

– Jag tror att bilden på pojken var som en spark i magen för många, det blev omöjligt att inte agera och hjälpa till efter att man sett den. Han blev symbolen för flyktens fasa och omänsklighet, säger Moden i ett mejl.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024