loadingEn svensk buss passande för ett fotbollslag presenterades i Schweitz den 28 maj 2008 inför en fotbollstävling. Bussen på bilden har inget samband med undersökningen. (Foto: AFP/Euro 2008/Steffen Schmidt)
En svensk buss passande för ett fotbollslag presenterades i Schweitz den 28 maj 2008 inför en fotbollstävling. Bussen på bilden har inget samband med undersökningen. (Foto: AFP/Euro 2008/Steffen Schmidt)
Inrikes

Med rätt busstyp minskas koldioxidutsläppen rejält

Epoch Times Sverige

Busstrafikens effekter ur miljöperspektivsynpunkt har av Linköpings universitet undersökts på olika avgångar och linjer.

Länstrafikbolagen detaljstyr upphandlingen av busstrafik och trafikmyndigheter på regional nivå specificerar krav på busstorlek med mera. En följd blir att onödigt stora bussar trafikerar långa sträckor på landsbygden.

Enligt en studie från Linköpings universitet skulle en tredjedel av utsläppen av växthusgaser från kollektivtrafiken kunna minskas om upphandlingsreglerna var mer flexibla.

Helene Lidestam vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling och logistik, säger i ett pressmeddelande:
– Vi visar att det går att minska koldioxidutsläppen med upp till 34 procent om bussbolagen får använda fler busstyper.

Bussföretaget Nobina Sverige skriver: ”Resultatet är glasklart: Får trafikföretagen fritt välja rätt busstyp för respektive linje och avgång så kan det ge en rejäl miljövinst.” Företaget anser också att om detaljstyrningen minskar kommer det att ge mer kollektivtrafik för pengarna.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn svensk buss passande för ett fotbollslag presenterades i Schweitz den 28 maj 2008 inför en fotbollstävling. Bussen på bilden har inget samband med undersökningen. (Foto: AFP/Euro 2008/Steffen Schmidt)
En svensk buss passande för ett fotbollslag presenterades i Schweitz den 28 maj 2008 inför en fotbollstävling. Bussen på bilden har inget samband med undersökningen. (Foto: AFP/Euro 2008/Steffen Schmidt)
Inrikes

Med rätt busstyp minskas koldioxidutsläppen rejält

Epoch Times Sverige

Busstrafikens effekter ur miljöperspektivsynpunkt har av Linköpings universitet undersökts på olika avgångar och linjer.

Länstrafikbolagen detaljstyr upphandlingen av busstrafik och trafikmyndigheter på regional nivå specificerar krav på busstorlek med mera. En följd blir att onödigt stora bussar trafikerar långa sträckor på landsbygden.

Enligt en studie från Linköpings universitet skulle en tredjedel av utsläppen av växthusgaser från kollektivtrafiken kunna minskas om upphandlingsreglerna var mer flexibla.

Helene Lidestam vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling och logistik, säger i ett pressmeddelande:
– Vi visar att det går att minska koldioxidutsläppen med upp till 34 procent om bussbolagen får använda fler busstyper.

Bussföretaget Nobina Sverige skriver: ”Resultatet är glasklart: Får trafikföretagen fritt välja rätt busstyp för respektive linje och avgång så kan det ge en rejäl miljövinst.” Företaget anser också att om detaljstyrningen minskar kommer det att ge mer kollektivtrafik för pengarna.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024