Intresset att köpa Iphone fortsätter att minska i världen. Marknaden är mättad och konkurrensen har hårdnat för Apple, enligt experter.
– Företaget måste komma på något nytt om de ska kunna vända trenden, innovationstakten har avstannat, säger teknikjournalisten Jonas Ryberg.
Ryberg berättar att mobiltelefonmarknaden har mattats av och att den inte växer som den tidigare gjort.
– Många har nu en smartphone av något slag och då är det svårt för marknaden att växa.
Efterfrågan på Apples telefoner avtar framför allt på den kinesiska marknaden, delvis på grund av en ekonomisk osäkerhet där.
Kineser tar andelar
– I Kina har konkurrensen för Apple även blivit allt hårdare. Där finns många inhemska märken som blivit allt starkare och som kan erbjuda liknande kvalitet som Iphone. Det är märken som kan konkurrera med lägre priser, säger Ryberg.
Den kinesiska mobiltillverkaren Huawei är en av Apples kinesiska konkurrenter. Företagets försäljningsintäkter för årets första halva ökade med 41 procent gentemot samma period 2015. Mobilmärkets andel på marknaden för smarta telefoner ökar även i Sverige.
Ny modell
Enligt Jonas Ryberg spekuleras det mycket nu om den nya Iphonemodellen som förmodligen kommer ut i höst.
– Det pratas mycket om vad telefonen kommer att innehålla, men rykten säger att den inte kommer att innehålla något nytt. Jag förstår att det är svårt att varje år komma med något banbrytande, men det måste Apple göra om de ska vända trenden. Jag tror att Apple har kommit på nya saker, som de inte lanserat ännu, säger han.
Apple har på senare tid investerat och satsat mycket pengar på innovation och forskning, berättar han.
– Det spekuleras i att de håller på att ta fram en elbil som är självkörande. Det påstås att de anställt personal med bilkunskaper.
(TT)
Apple och Iphone |
IT-jätten Apple har sagt att de sålt 41 miljoner smarta telefoner under det senaste kvartalet och att omsättningen uppgick till drygt 42 miljarder dollar, motsvarade 364 miljarder kronor, ned 15 procent jämfört med samma period i fjol. Inkomster från mobiltelefonförsäljningen utgör cirka två tredjedelar av företagets intäkter. Försäljningen i Kina minskade 33 procent, jämfört med en ökning på 112 procent under motsvarande kvartal föregående år. Iphone expanderar också på vissa marknader. I Indien ökade försäljningen med 50 procent. Apples företagstjänster, som inkluderar App Store, Apple Pay och Icloud, visar också på ökade försäljningssiffror. Källa: Reuters |