loadingKicki Theander (Foto: Middagsfrid)
Kicki Theander (Foto: Middagsfrid)
Inrikes

Matkassen som har blivit en svensk exportsuccé

Madeleine Almberg, Epoch Times

Vad ska vi äta till middag? Det är en fråga vi ställs inför varje dag, men Kicki Theander tog den tanken ett steg längre och startade företaget Middagsfrid som levererar middagsmat direkt till dörren.

Middagsfrid startades sommaren 2007 av Kicki Theander. Tanken var att förenkla middagsbestyren för barnfamiljer och andra hushåll som vill servera bra mat varje dag. Genom att prenumerera på Middagsfrids matkasse får man råvaror och recept levererade hem till sig.

– Det började med att jag var uttråkad på mitt vanliga jobb. Genom min personliga coach fick jag till hemuppgift att reflektera över drömsituationen utan att tänka på hinder och begränsningar. Jag såg folk runt omkring mig som led av problemet ”Vad skall vi ha till middag” och kände att detta var en uppgift för mig, säger Kicki Theander.

Intresset för matkassarna är stort och i dag omsätter det svenska bolaget 85 miljoner kronor. Middagsfrid har verksamhet i över 70 av Sveriges kommuner samt i Norge, Danmark, Tyskland och Belgien.

Sedan den första oktober finns Middagsfrid även i Schweiz under namnet Salito. Det var då exakt fem år sedan Kicki Theander personligen följde med och levererade de första färdigplanerade matkassarna till kunder i Stockholm.

Att intresset är så stort och snabbt sprids till andra länder visar att det finns ett intresse av att hjälpa familjer att äta en god och varierad kost.

Dessutom har företaget fått många efterföljare både i Sverige och utomlands och i dag finns det flera olika aktörer på marknaden att välja på.

Genom att prenumerera på matkassar gör man även en positiv gärning för miljön. Middagsfrid ser över hela kedjan, allt från de utsläpp som sker vid produktionen av maten, transporten, till svinnet.

Konceptet medför att familjer lär sig äta mer klimatsmart med en vegetarisk måltid i veckan,  minst 25% ekologiskt, inga tillsatser och recepten anpassas så att kunden slänger så lite råvaror som möjligt.

Enligt Naturvårdsverket
motsvarar produktionen av den mängd mat som slängs varje år utsläpp på omkring två ton koldioxid. Det motsvarar cirka tre procent av de totala utsläppen av växthusgaser i Sverige.

Att äta mindre kött är ett vanligt råd som minskar utsläppen, men det är skillnad på kött och kött. Nötkött ger enorma utsläpp medan även om man åt kyckling sju dagar i veckan så skulle utsläppen inte bli lika höga som vid en portion nötkött.

Kicki Theander berättar att hon hade miljön i åtanke redan när hon startade sitt företag, men då var det mest på att maten åkte ”kollektivt” tillsammans med andras mat och att en välplanerad matkasse minskar svinnet.

– Nu vet jag betydligt mer, nämligen att de största miljövinsterna görs genom att välja rätt typ av råvaror. Nötkött genererar till exempel mycket stora utsläpp av CO2 och genom att ha det relativt sällan i kassarna spar vi in på utsläpp av farliga växthusgaser utan att kunden upplever någon uppoffring, säger hon.

Familjen Lundgren består av fyra personer, två vuxna och två barn på åtta och fyra år. De har prenumererat på matkassen i cirka två till tre år och är nöjda med konceptet.

– Jag uppskattar att det är bra råvaror, inga tillsatser och mycket ekologisk mat. Dessutom får jag en chans att prova nya råvaror, som jag kanske inte hade provat annars. Dock har recepten inte alltid fallit barnen i smaken, men nu har det lanserats en ny barnkasse, som vi ska prova i fortsättningen, säger Marie Lundgren.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingKicki Theander (Foto: Middagsfrid)
Kicki Theander (Foto: Middagsfrid)
Inrikes

Matkassen som har blivit en svensk exportsuccé

Madeleine Almberg, Epoch Times

Vad ska vi äta till middag? Det är en fråga vi ställs inför varje dag, men Kicki Theander tog den tanken ett steg längre och startade företaget Middagsfrid som levererar middagsmat direkt till dörren.

Middagsfrid startades sommaren 2007 av Kicki Theander. Tanken var att förenkla middagsbestyren för barnfamiljer och andra hushåll som vill servera bra mat varje dag. Genom att prenumerera på Middagsfrids matkasse får man råvaror och recept levererade hem till sig.

– Det började med att jag var uttråkad på mitt vanliga jobb. Genom min personliga coach fick jag till hemuppgift att reflektera över drömsituationen utan att tänka på hinder och begränsningar. Jag såg folk runt omkring mig som led av problemet ”Vad skall vi ha till middag” och kände att detta var en uppgift för mig, säger Kicki Theander.

Intresset för matkassarna är stort och i dag omsätter det svenska bolaget 85 miljoner kronor. Middagsfrid har verksamhet i över 70 av Sveriges kommuner samt i Norge, Danmark, Tyskland och Belgien.

Sedan den första oktober finns Middagsfrid även i Schweiz under namnet Salito. Det var då exakt fem år sedan Kicki Theander personligen följde med och levererade de första färdigplanerade matkassarna till kunder i Stockholm.

Att intresset är så stort och snabbt sprids till andra länder visar att det finns ett intresse av att hjälpa familjer att äta en god och varierad kost.

Dessutom har företaget fått många efterföljare både i Sverige och utomlands och i dag finns det flera olika aktörer på marknaden att välja på.

Genom att prenumerera på matkassar gör man även en positiv gärning för miljön. Middagsfrid ser över hela kedjan, allt från de utsläpp som sker vid produktionen av maten, transporten, till svinnet.

Konceptet medför att familjer lär sig äta mer klimatsmart med en vegetarisk måltid i veckan,  minst 25% ekologiskt, inga tillsatser och recepten anpassas så att kunden slänger så lite råvaror som möjligt.

Enligt Naturvårdsverket
motsvarar produktionen av den mängd mat som slängs varje år utsläpp på omkring två ton koldioxid. Det motsvarar cirka tre procent av de totala utsläppen av växthusgaser i Sverige.

Att äta mindre kött är ett vanligt råd som minskar utsläppen, men det är skillnad på kött och kött. Nötkött ger enorma utsläpp medan även om man åt kyckling sju dagar i veckan så skulle utsläppen inte bli lika höga som vid en portion nötkött.

Kicki Theander berättar att hon hade miljön i åtanke redan när hon startade sitt företag, men då var det mest på att maten åkte ”kollektivt” tillsammans med andras mat och att en välplanerad matkasse minskar svinnet.

– Nu vet jag betydligt mer, nämligen att de största miljövinsterna görs genom att välja rätt typ av råvaror. Nötkött genererar till exempel mycket stora utsläpp av CO2 och genom att ha det relativt sällan i kassarna spar vi in på utsläpp av farliga växthusgaser utan att kunden upplever någon uppoffring, säger hon.

Familjen Lundgren består av fyra personer, två vuxna och två barn på åtta och fyra år. De har prenumererat på matkassen i cirka två till tre år och är nöjda med konceptet.

– Jag uppskattar att det är bra råvaror, inga tillsatser och mycket ekologisk mat. Dessutom får jag en chans att prova nya råvaror, som jag kanske inte hade provat annars. Dock har recepten inte alltid fallit barnen i smaken, men nu har det lanserats en ny barnkasse, som vi ska prova i fortsättningen, säger Marie Lundgren.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024