En tidig julklapp för Trollhättan, eller bara ett nytt tomt paket? Alla turer kring Saab och efterföljaren Nevs manar till viss försiktighet trots senaste storordern, enligt bedömare. Samtidigt är mycket fortsatt okänt om den nya kinesiska partnern.
Den amerikanska biljätten General Motors blev aldrig det lyft som Trollhättan hade hoppats på, inte heller Victor Muller och nederländska sportbilstillverkaren Spyker.
Så när även efterföljaren Nevs fick ekonomiska problem, såg det ut att kunna bli det sista kapitlet i berättelsen.
FAKTA: Viktiga årtal och datum |
1937 grundades Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) för tillverkning av militärflygplan. 1946 började Saab tillverka bilar. 1969 gick Saab samman med lastbilstillverkaren Scania Vabis och bildade Saab Scania. 1990 tog storägaren familjen Wallenberg in General Motors (GM) som hälftenägare i det nybildade företaget Saab Automobile. 1999 blev GM ensam ägare till Saab Automobile. Den 18 december 2009 meddelade GM, som då en tid hade försökt sälja Saab, att bolaget skulle läggas ner. Den 23 februari 2010 blev det klart att Saab Automobile köpts av nederländska Spyker Cars. Den 19 december 2011 gick Saab Automobile, med dotterbolagen Saab Tools och Saab Powertrain, i konkurs. Den 13 juni 2012 meddelades att elbilskonsortiet National Electric Vehicle Sweden (Nevs) köpt Saabs konkursbo. Nevs sattes i rekonstruktion i augusti 2014, en process som pågick till april i år. |
Ändå finns anledning till optimism den här gången, tror experterna.
– Nevs är en ny fas. De har en annan tanke med elbilsspåret, säger Mikael Wickelgren, forskare vid högskolan i Skövde.
-Det är rad utmaningar kvar, men det är positiva utmaningar. Nu har man fått en order, nu finns det en kund som har beställt.
FAKTA: Ekobrottshärva efter konkursen |
I november 2012 blev det känt att Ekobrottsmyndigheten utreder misstänkta skattebrott i Saab före konkursen. I september i år kom det första delåtalet, mot tidigare vd:n Jan Åke Jonsson, tidigare chefsjuristen Kristina Geers och ytterligare en tjänsteman. Jonsson är åtalad misstänkt för grovt osant intygande, Geers samt den tidigare tjänstemannen åtalas även för grov urkundsförfalskning. Även tidigare vd:n Victor Muller riskerar åtal, både han och Jan Åke Jonsson har delgivits misstankar om svindleri. Samtidigt pågår fortfarande förvaltarnas arbete med själva konkursen. Tillgångarna i konkursboet beräknades i slutet av förra året till cirka 3,3 miljarder kronor. |
Historiska dagar
Torsdagens besked om den kinesiska storordern – totalt värd motsvarande 100 miljarder kronor – förekom två tunga historiska Saabdagar i rad.
På fredagen var det sex år sedan General Motors meddelade att Saab Automobile skulle läggas ner och på lördagen är det exakt fyra år sedan dåvarande Saab-vd:n, Spykerägaren Victor Muller, till slut lämnade in konkursansökan.
Enligt det nya avtalet ska Nevs fram till och med 2020 leverera 150 000 elbilar till Panda New Energy, som enligt Nevs siktar på att bli ett världsledande leasingbolag för miljöbilar. Fabriken i Trollhättan ska dock bara leverera karosser till Nevsfabriken som är under uppbyggnad i Tianjin.
Oklar partner
– Det kan vara en brygga för att Nevs så småningom startar upp en riktig bilfabrik i Trollhättan. Men målade karosser innebär i stort sett ingenting för leverantörsindustrin, säger Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen FKG.
– Signalvärdet av det här är fantastiskt, men samtidigt skapar det nya frågetecken. Hur blir det sen då?
Även kring den nya samarbetspartnern återstår frågetecken. Enligt Sveriges Radio registrerades ett företag med namnet Panda New Energy i industrizonen Yanqing utanför Peking så sent som i september och blev godkänt först i onsdags. Bakom bolaget står enligt företagsregistret ett konsultföretag och ett investeringsföretag.
– Om ett så litet privat företag som Panda lägger en så stor order inom ny bilenergiteknik, tror jag att är riskerna stora, säger bilanalytikern Tian Yongqiu till Sveriges Radio.