loadingMalmbanans nya snöslunga med en kapacitet på 7 500 ton snö per timme. (Foto: Trafikverket)
Malmbanans nya snöslunga med en kapacitet på 7 500 ton snö per timme. (Foto: Trafikverket)
Inrikes

Maffig snöslunga på Malmbanan

TT

Den är inte precis någon liten snöskyffel, maskinen med det illustra namnet Zaugg ZRR 10 000 M Snow Clering Vehicle.

Snarare är den en av de kraftigaste snöslungorna i världen, väger 70 ton, med en kapacitet på 7 500 000 kilo snö i timmen – och i veckan invigdes den i Abisko för tjänstgöring på Malmbanan.

Malmbanan är världens nordligaste elektrifierade järnväg och ekonomiskt viktig på grund av malmtransporterna.

Den går över kalfjäll och är illa ansatt av kraftiga snöfall och hårda snödrev som kan ge drivor på flera meters höjd.

Då kan en bjässe som Zaugg ZRR 10 000 M Snow Clering Vehicle komma väl till pass.

Den har kostat Trafikverket 78 miljoner kronor, har större kapacitet än den tidigare maskinen och bättre driftsäkerhet och arbetsmiljö.

Den nya maskinen kan vridas på spåret, kommer upp i 20 kilometer i timmen och drivs av två dieselmotorer på sammanlagt 1 260 hästkrafter.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMalmbanans nya snöslunga med en kapacitet på 7 500 ton snö per timme. (Foto: Trafikverket)
Malmbanans nya snöslunga med en kapacitet på 7 500 ton snö per timme. (Foto: Trafikverket)
Inrikes

Maffig snöslunga på Malmbanan

TT

Den är inte precis någon liten snöskyffel, maskinen med det illustra namnet Zaugg ZRR 10 000 M Snow Clering Vehicle.

Snarare är den en av de kraftigaste snöslungorna i världen, väger 70 ton, med en kapacitet på 7 500 000 kilo snö i timmen – och i veckan invigdes den i Abisko för tjänstgöring på Malmbanan.

Malmbanan är världens nordligaste elektrifierade järnväg och ekonomiskt viktig på grund av malmtransporterna.

Den går över kalfjäll och är illa ansatt av kraftiga snöfall och hårda snödrev som kan ge drivor på flera meters höjd.

Då kan en bjässe som Zaugg ZRR 10 000 M Snow Clering Vehicle komma väl till pass.

Den har kostat Trafikverket 78 miljoner kronor, har större kapacitet än den tidigare maskinen och bättre driftsäkerhet och arbetsmiljö.

Den nya maskinen kan vridas på spåret, kommer upp i 20 kilometer i timmen och drivs av två dieselmotorer på sammanlagt 1 260 hästkrafter.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024