loadingAnthony Lemke var fascinerad av den tvåsträngade erhun. (The Epoch Times)
Anthony Lemke var fascinerad av den tvåsträngade erhun. (The Epoch Times)
Shen Yun

”Lysande är ordet”, säger skådespelare

Madalina Hubert, Epoch Times

Shen Yun Performing Arts välkomnades av en entusiastisk public på Montreals Place des Arts, som var fullsatt på fredagskvällen.

Den kanadensiske skådespelaren Anthony Lemke såg föreställningen med sin fru, Maria Gacesa. Lemke är känd för bland annat flera populära TV-serier såsom Robocop: Prime Detectives, The Listener, Queen of Swords, och TV-filmen The Last Templar.

– Jag tyckte det var färgrikt. Det var lysande, det är ordet. Fridfullt och dessutom bildande, i alla fall för mig. Det kanske beror på att jag är okunnig, men jag märkte att jag inte vet mycket om kinesisk kultur. Aktuella frågor, absolut, det kan man inte undvika att känna till, men inte när det gäller kinesisk kultur och konst, sade Lemke.

En god vän till Anthony Lemke, skådespelaren Danny Blanco-Hall var också där. Han är känd för sin roll i The Last Templar och i filmen The Human Stain.

Danny Blanco-Hall, som växte upp nära Chinatown, kände till mer om kinesisk kultur, men erkänner att det finns mycket att lära.

– Man kan egentligen aldrig lära sig tillräckligt om en kultur som är så gammal och traditionell som [den kinesiska], säger han.

Lemke var särskilt imponerad av koreografin i de kinesiska dansnumren.

– Det var det som berörde mig mest, det var koreografin i sig och dansformen, mer än den specifika koreografin… Det var solfjädrarna, de långa ärmarna, sjalarna, helt enkelt effektfullt och vackert.

Blanco-Hall noterade något som var karakteristiskt för dansen.

– Man fokuserar inte på en individ, det man fokuserar på är hela scenen och på så vis får man verkligen en känsla av rörelse, och särskilt av färgerna, säger han.

Han var också imponerad av solisterna, särskilt sopranen och allra mest av henne som spelade erhu.

– Det var fenomenalt.

Lemke var också fascinerad av den tvåsträngade erhun, ett tvåsträngat kinesiskt instrument som berör själen på ett sätt som få instrument kan göra.

– Jag har egentligen aldrig sett något sådant instrument förut, säger han.

Blanco-Hall kommenterade ett gemensamt tema i showen.

– Det som jag gillar med det är att när allt kommer omkring utkämpar ett folk en kamp. Alla folk för en kamp. De har sina berättelser, de har sina sånger för att uttrycka sin kamp och sin sorg och till slut kommer de att ta sig någonstans.

För Lemke var det Shen Yuns skildring av nutida förhållanden i Kina som märktes särskilt.
– Regimen har funnits länge och förtrycket har det berättats om många gånger… men man kan inte säga nog om det, säger han.

Maria Gacesa lovordade också föreställningen, vilken har turnerat världen runt och visat upp traditionell kinesisk kultur genom klassisk kinesisk dans och musik. Förra året gav de 320 föreställningar i 102 städer.

– På det hela taget tyckte jag den var härlig, speciellt färgerna och dräkterna och helhetskänslan i föreställningen. Jag tyckte den var väldigt vacker.

Det var första gången hon såg klassisk kinesisk dans och hon tyckte det var roligt att få lära sig mer om den.

– Det sades att den inte kommer från gymnastik eller akrobatik eller något sådant, men allt det är absolut med också. Så det är verkligen imponerande på så vis.

Gacesa uppskattade också Shen Yuns orkester, som kombinerar kinesiska och västerländska instrument för att skapa ett unikt melodiskt sound.

– Jag tyckte det fungerade väldigt bra. Instrumenten smälte ihop fint och jag gillade originalkompositionerna, säger hon.

Shen Yuns unika, animerade bakgrund var också något extra för henne.

– Jag tyckte om hur den försökte skildra de olika regionerna i landet. Eftersom jag aldrig har besökt Kina var det fint att se bilder därifrån, säger Gacesa.

– Jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig ikväll, vi var inbjudna. Det var verkligen en överraskning, min man tog med mig ikväll och jag tyckte det var ett vackert och fridfullt budskap.

Skulle hon komma tillbaka för att se Shen Yun?
– Visst, det skulle jag gärna, säger hon.

Epoch Times är stolt mediapartner till Shen Yun Performing Arts. För mer information, se ShenYunPerformingArts.org

Shen Yun kommer till Cirkus i Stockholm 5-6 april och till Konsert & Kongress i Linköping den 8 april.

För mer information om föreställningarna i Sverige:

http://linkoping-show.se/
http://stockholm-show.se/

Översatt från engelska:
http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/28073/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingAnthony Lemke var fascinerad av den tvåsträngade erhun. (The Epoch Times)
Anthony Lemke var fascinerad av den tvåsträngade erhun. (The Epoch Times)
Shen Yun

”Lysande är ordet”, säger skådespelare

Madalina Hubert, Epoch Times

Shen Yun Performing Arts välkomnades av en entusiastisk public på Montreals Place des Arts, som var fullsatt på fredagskvällen.

Den kanadensiske skådespelaren Anthony Lemke såg föreställningen med sin fru, Maria Gacesa. Lemke är känd för bland annat flera populära TV-serier såsom Robocop: Prime Detectives, The Listener, Queen of Swords, och TV-filmen The Last Templar.

– Jag tyckte det var färgrikt. Det var lysande, det är ordet. Fridfullt och dessutom bildande, i alla fall för mig. Det kanske beror på att jag är okunnig, men jag märkte att jag inte vet mycket om kinesisk kultur. Aktuella frågor, absolut, det kan man inte undvika att känna till, men inte när det gäller kinesisk kultur och konst, sade Lemke.

En god vän till Anthony Lemke, skådespelaren Danny Blanco-Hall var också där. Han är känd för sin roll i The Last Templar och i filmen The Human Stain.

Danny Blanco-Hall, som växte upp nära Chinatown, kände till mer om kinesisk kultur, men erkänner att det finns mycket att lära.

– Man kan egentligen aldrig lära sig tillräckligt om en kultur som är så gammal och traditionell som [den kinesiska], säger han.

Lemke var särskilt imponerad av koreografin i de kinesiska dansnumren.

– Det var det som berörde mig mest, det var koreografin i sig och dansformen, mer än den specifika koreografin… Det var solfjädrarna, de långa ärmarna, sjalarna, helt enkelt effektfullt och vackert.

Blanco-Hall noterade något som var karakteristiskt för dansen.

– Man fokuserar inte på en individ, det man fokuserar på är hela scenen och på så vis får man verkligen en känsla av rörelse, och särskilt av färgerna, säger han.

Han var också imponerad av solisterna, särskilt sopranen och allra mest av henne som spelade erhu.

– Det var fenomenalt.

Lemke var också fascinerad av den tvåsträngade erhun, ett tvåsträngat kinesiskt instrument som berör själen på ett sätt som få instrument kan göra.

– Jag har egentligen aldrig sett något sådant instrument förut, säger han.

Blanco-Hall kommenterade ett gemensamt tema i showen.

– Det som jag gillar med det är att när allt kommer omkring utkämpar ett folk en kamp. Alla folk för en kamp. De har sina berättelser, de har sina sånger för att uttrycka sin kamp och sin sorg och till slut kommer de att ta sig någonstans.

För Lemke var det Shen Yuns skildring av nutida förhållanden i Kina som märktes särskilt.
– Regimen har funnits länge och förtrycket har det berättats om många gånger… men man kan inte säga nog om det, säger han.

Maria Gacesa lovordade också föreställningen, vilken har turnerat världen runt och visat upp traditionell kinesisk kultur genom klassisk kinesisk dans och musik. Förra året gav de 320 föreställningar i 102 städer.

– På det hela taget tyckte jag den var härlig, speciellt färgerna och dräkterna och helhetskänslan i föreställningen. Jag tyckte den var väldigt vacker.

Det var första gången hon såg klassisk kinesisk dans och hon tyckte det var roligt att få lära sig mer om den.

– Det sades att den inte kommer från gymnastik eller akrobatik eller något sådant, men allt det är absolut med också. Så det är verkligen imponerande på så vis.

Gacesa uppskattade också Shen Yuns orkester, som kombinerar kinesiska och västerländska instrument för att skapa ett unikt melodiskt sound.

– Jag tyckte det fungerade väldigt bra. Instrumenten smälte ihop fint och jag gillade originalkompositionerna, säger hon.

Shen Yuns unika, animerade bakgrund var också något extra för henne.

– Jag tyckte om hur den försökte skildra de olika regionerna i landet. Eftersom jag aldrig har besökt Kina var det fint att se bilder därifrån, säger Gacesa.

– Jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig ikväll, vi var inbjudna. Det var verkligen en överraskning, min man tog med mig ikväll och jag tyckte det var ett vackert och fridfullt budskap.

Skulle hon komma tillbaka för att se Shen Yun?
– Visst, det skulle jag gärna, säger hon.

Epoch Times är stolt mediapartner till Shen Yun Performing Arts. För mer information, se ShenYunPerformingArts.org

Shen Yun kommer till Cirkus i Stockholm 5-6 april och till Konsert & Kongress i Linköping den 8 april.

För mer information om föreställningarna i Sverige:

http://linkoping-show.se/
http://stockholm-show.se/

Översatt från engelska:
http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/28073/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024