loadingSOS: En av Li Jinyus målningar porträtterar en västerlänning som åkt till Kina för att säga sin mening om den kinesiska kommunistregimens förföljelse av Falun Gong (Foto: Evan Mantyk/Epoch Times)
SOS: En av Li Jinyus målningar porträtterar en västerlänning som åkt till Kina för att säga sin mening om den kinesiska kommunistregimens förföljelse av Falun Gong (Foto: Evan Mantyk/Epoch Times)
Hälsa & Livsstil

Li Jinyu målar i New York för frihet i Kina

Evan Mantyk, Epoch Times New York

Bakom en metalldörr täckt med rost och uppför en mörk spiraltrappa, leder Li Jinyu oss till sin lägenhet, bestående av ett sovrum och en ateljé i grannskapet Flashbush, Brooklyn. Bland de inte helt smickrande bostäderna finns ingen antydning till det vackra och djupa budskap som återfinns inne i lägenheten, i Lis målningar. 

Li växte upp och studerade konst i Shanghai och bor numera i New York där hon vigt sitt liv åt att skapa målningar för att ge röst åt dem i Kina som inte får sin röst hörd under den Kinesiska kommunistregimens styre.

– Konst för sanningen till människor, säger Li, en kortvuxen kvinna med gladlynta ögon och ett kvickt anspråkslöst leende.

En tavla i hennes rum porträtterar en liten flicka, till synes inlåst i ett av Kinas beryktade arbetsläger. Flickan sträcker ut sin hand i vånda och i den andra handen greppar hon tag i ett smycke med en Falun Gong-symbol på.

Falun Gong, en fridfull andlig utövningsmetod, förbjöds i Kina 1999. Sedan dess har hundratusentals utövare av metoden – inklusive Lis make och bror – enligt utsagor blivit trakasserade, fängslade, torterade och dödade för att ha vägrat ge upp utövningen eller för att ha vädjat till regeringen. Nyligen avslöjades genom en undersökning av två oberoende kanadensiska människorättsförespråkare, skörd och försäljning av organ från levande (och ovilliga) utövare, som inte hade givit medgivande till det.

– Jag vill att folk ska veta som sker i Kina, säger Li sansat.

Dag ut och dag in har Li bemödat sig med att måla i två år i sin lägenhet, förbättrat sina målningar för en utställning som troligtvis kommer att hållas nästa vår. Hon fortsätter att förbättra och omarbeta målningarna år efter att hon påbörjat dem.

– Konstnärer i dag är alltför upptagna med att tjäna pengar; de har inte tillräckligt med tid för att måla, säger hon.

Resultatet är häpnadsväckande, med realistiska och ibland grafiska porträtt som tar oss till skräcken och sorgen i moderna Kina.

Ett andligt budskap

En stor tavla av en Buddha som sitter med korslagda ben lutar mot en vägg i hennes rum med traditionell frukt och rökelse under den. Lika mycket som Lis målningar handlar om att höja medvetenheten om kränkningar av mänskliga rättigheter, verkar de också handla om att höja andlig medvetenhet.

Bilder av brutalitet i hennes målningar kontrasteras med porträtt av himmelska scener där det förekommer keruber och moln som hämtat från den europeiska renässansen, vilket för oss till en plats bortom allt lidande.

– Jag vet att alla människor lider även om dem inte vet om det själva, säger Li.

– Jag tror att folk inom sig naturligt vill veta meningen med livet. Så om folk utifrån målningarna kan dra viktiga lärdomar och om mina målningar gör att dem tänker på vad som är viktigt i livet, så är det vad jag vill göra.

När hon erinrar sig sin egen andliga resa för ett tiotal år sedan, säger hon:

– Jag reste till bergen och reste till Tibet och till andra länder i södra Asien… Om en konstnär vill bli mycket bra på att måla, bör hon veta sanningen om livet.

Hennes sökande efter sanningen förde henne till Nordamerika på 1980-talet. 1997, medan hon studerade konst vid ett kanadensiskt universitet, blev Li allvarligt sjuk.

– Jag trodde att jag skulle dö. Jag kunde inte ta mig ur sängen. Jag var deprimerad, erinrar hon sig.

Hon besökte många läkare, men ingen kom fram till någon effektiv diagnos eller behandling. Då introducerade hennes konstvänner från Kina henne till Falun Gong. Den urgamla utövningsmetoden, vilken introducerades till allmänheten i Kina i början av 1990-talet, består av långsamma rörelser, meditation och en bok i form av en lära baserad på de tre principerna sanning, godhet och tålamod. Li säger att han hon läste boken, som är på över 300 sidor, tre gånger på en vecka.

Hon berättare att hon en månad senare fullständigt återfått hälsan. På Falun Gong-webbsidor återfinns liknande personliga berättelser från individer som erfarit mirakulösa hälsoförbättringar och tillfrisknande genom utövningsmetoden.

Kommunistterror

Efter att hon börjat utöva Falun Gong åkte Li tillbaka hem till Kina igen, där miljontals utövade. Städer, parker och torg var fyllda med folk varje morgon då gjorde de långsamma rörelserna. Det var där hon också träffade sin make Lin Shenli.

Två år senare blev Falun Gongs utbredda popularitet i Kina uppenbarligen för mycket för kommunistledaren Jiang Zemin – som var en av tjänstemännen bakom massakern på Himmelska Fridens torg 1989 – och utövningsmetoden förbjöds 1999. Jiang såg tydligen de uppskattningsvis 100 miljoner utövarna, som dykt upp på mindre än ett årtionde, som ett ideologiskt hot mot den Kinesiska kommunistregimen, vilken officiellt stödjer sig på ateism.

Några månader efter att Li och hennes make gift sig 1999, åkte de precis som många andra Falun Gong-utövare till regeringens vädjandekontor i Peking, där de formellt kunde uttrycka sitt missnöje till regeringen. Kort därefter arresterades de. Li frisläpptes och deporterades på grund av att hon hade kanadensiskt medborgarskap. Hennes make fick emellertid stanna kvar.

– Jag skrev många brev. Jag skrev 300 till det kanadensiska parlamentet… folk delade ut broschyrer om min make. Vi fick in 100 000 namnunderskrifter på en petition, säger Li.

Tack vare en hjälpande hand från den kanadensiska regeringen frisläpptes Lis make och fick komma till Kanada 2002.

När Lin Shenli frisläpptes skrev han i ett skriftligt uttalande: ”Jag tvingades att utföra fysiskt arbete och jag misshandlades hela tiden… Jag var omringad av kriminella, bombarderades av alla sorters lögner och propaganda om Falun Gong och hölls isolerad från min familj och mina vänner, och under ett tillstånd av ständiga påtryckningar för att ge upp min tro.”

Lämnar kommunistpartiet

Li ser sig själv numera som en del av en rörelse med kineser som hoppar av det Kinesiska kommunistpartiet och dess underorganisationer och uppmanar till ett slut på kommunistregimens kontroll över Kina. Hon säger att hon aldrig varit medlem i partiet, eftersom det var tabu inom hennes konstnärskrets. Men hon minns hur hon växte upp bland lidandet som regimen orsakat.

– De hjärntvättade oss. Alla fick lära sig att sjunga en sång som sade att kommunism är viktigare än ens föräldrar. All vara tvungna att sjunga den sången. Varje morgon sjöng alla den sången framför kommunistpartiets ordförande Mao Zedongs foto, berättar hon.

Li växte upp under den kinesiska kulturrevolutionen på 1960- och 1970-talen. Revolutionen är känd som en tid när den traditionella sociala strukturen omstörtades och omkastades i kommunistpartiets namn. Akademiker skickades ut för att utföra arbete på landsbygden och lärare attackerades av studenter – Lis mor var en sådan lärare.

– Barnen följde efter henne och misshandlade henne på grund av att hon var utexaminerad från ett universitet. Misshandel av lärare var vanligt förekommande på dem tiden, sade hon.

– Varje dag var min mor så upprörd. Hon utstod så mycket påtryckningar att hon inte ville leva. Hon tog livet av sig.

Li ser makterna som dödade hennes mor och makterna som förföljer Falun Gong-utövare i dag som en och samma makt. I ett brev till den kanadensiska regeringen 2001 skrev hon: ”De senaste 50 åren i Kina, under kommuniststyret, har folks sinnen blivit förvrängda så mycket på grund av järnhandspolicyn som dirigerats av den totalitära regimen.”

“Varför behandlar Jiang Zemin Falun Gong med sådant vansinne? Orsaken är att Falun Gong är en spegel som visar alla demoners sanna ansikten.”

http://www.theepochtimes.com/tools/printer.asp?id=45247


PÅ ETT UPPDRAG: Li Jinyu i sin lägenhet i Brooklyn. (Evan Mantyk/Epoch Times)

PÅ ETT UPPDRAG: Li Jinyu i sin lägenhet i Brooklyn. (Evan Mantyk/Epoch Times)


ARBETSLÄGER: I en av Li Jinyus målningar porträtteras ett barn inspärrad i ett arbetsläger för sin utövning av Falun Gong. (Evan Mantyk/Epoch Times)

ARBETSLÄGER: I en av Li Jinyus målningar porträtteras ett barn inspärrad i ett arbetsläger för sin utövning av Falun Gong. (Evan Mantyk/Epoch Times)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSOS: En av Li Jinyus målningar porträtterar en västerlänning som åkt till Kina för att säga sin mening om den kinesiska kommunistregimens förföljelse av Falun Gong (Foto: Evan Mantyk/Epoch Times)
SOS: En av Li Jinyus målningar porträtterar en västerlänning som åkt till Kina för att säga sin mening om den kinesiska kommunistregimens förföljelse av Falun Gong (Foto: Evan Mantyk/Epoch Times)
Hälsa & Livsstil

Li Jinyu målar i New York för frihet i Kina

Evan Mantyk, Epoch Times New York

Bakom en metalldörr täckt med rost och uppför en mörk spiraltrappa, leder Li Jinyu oss till sin lägenhet, bestående av ett sovrum och en ateljé i grannskapet Flashbush, Brooklyn. Bland de inte helt smickrande bostäderna finns ingen antydning till det vackra och djupa budskap som återfinns inne i lägenheten, i Lis målningar. 

Li växte upp och studerade konst i Shanghai och bor numera i New York där hon vigt sitt liv åt att skapa målningar för att ge röst åt dem i Kina som inte får sin röst hörd under den Kinesiska kommunistregimens styre.

– Konst för sanningen till människor, säger Li, en kortvuxen kvinna med gladlynta ögon och ett kvickt anspråkslöst leende.

En tavla i hennes rum porträtterar en liten flicka, till synes inlåst i ett av Kinas beryktade arbetsläger. Flickan sträcker ut sin hand i vånda och i den andra handen greppar hon tag i ett smycke med en Falun Gong-symbol på.

Falun Gong, en fridfull andlig utövningsmetod, förbjöds i Kina 1999. Sedan dess har hundratusentals utövare av metoden – inklusive Lis make och bror – enligt utsagor blivit trakasserade, fängslade, torterade och dödade för att ha vägrat ge upp utövningen eller för att ha vädjat till regeringen. Nyligen avslöjades genom en undersökning av två oberoende kanadensiska människorättsförespråkare, skörd och försäljning av organ från levande (och ovilliga) utövare, som inte hade givit medgivande till det.

– Jag vill att folk ska veta som sker i Kina, säger Li sansat.

Dag ut och dag in har Li bemödat sig med att måla i två år i sin lägenhet, förbättrat sina målningar för en utställning som troligtvis kommer att hållas nästa vår. Hon fortsätter att förbättra och omarbeta målningarna år efter att hon påbörjat dem.

– Konstnärer i dag är alltför upptagna med att tjäna pengar; de har inte tillräckligt med tid för att måla, säger hon.

Resultatet är häpnadsväckande, med realistiska och ibland grafiska porträtt som tar oss till skräcken och sorgen i moderna Kina.

Ett andligt budskap

En stor tavla av en Buddha som sitter med korslagda ben lutar mot en vägg i hennes rum med traditionell frukt och rökelse under den. Lika mycket som Lis målningar handlar om att höja medvetenheten om kränkningar av mänskliga rättigheter, verkar de också handla om att höja andlig medvetenhet.

Bilder av brutalitet i hennes målningar kontrasteras med porträtt av himmelska scener där det förekommer keruber och moln som hämtat från den europeiska renässansen, vilket för oss till en plats bortom allt lidande.

– Jag vet att alla människor lider även om dem inte vet om det själva, säger Li.

– Jag tror att folk inom sig naturligt vill veta meningen med livet. Så om folk utifrån målningarna kan dra viktiga lärdomar och om mina målningar gör att dem tänker på vad som är viktigt i livet, så är det vad jag vill göra.

När hon erinrar sig sin egen andliga resa för ett tiotal år sedan, säger hon:

– Jag reste till bergen och reste till Tibet och till andra länder i södra Asien… Om en konstnär vill bli mycket bra på att måla, bör hon veta sanningen om livet.

Hennes sökande efter sanningen förde henne till Nordamerika på 1980-talet. 1997, medan hon studerade konst vid ett kanadensiskt universitet, blev Li allvarligt sjuk.

– Jag trodde att jag skulle dö. Jag kunde inte ta mig ur sängen. Jag var deprimerad, erinrar hon sig.

Hon besökte många läkare, men ingen kom fram till någon effektiv diagnos eller behandling. Då introducerade hennes konstvänner från Kina henne till Falun Gong. Den urgamla utövningsmetoden, vilken introducerades till allmänheten i Kina i början av 1990-talet, består av långsamma rörelser, meditation och en bok i form av en lära baserad på de tre principerna sanning, godhet och tålamod. Li säger att han hon läste boken, som är på över 300 sidor, tre gånger på en vecka.

Hon berättare att hon en månad senare fullständigt återfått hälsan. På Falun Gong-webbsidor återfinns liknande personliga berättelser från individer som erfarit mirakulösa hälsoförbättringar och tillfrisknande genom utövningsmetoden.

Kommunistterror

Efter att hon börjat utöva Falun Gong åkte Li tillbaka hem till Kina igen, där miljontals utövade. Städer, parker och torg var fyllda med folk varje morgon då gjorde de långsamma rörelserna. Det var där hon också träffade sin make Lin Shenli.

Två år senare blev Falun Gongs utbredda popularitet i Kina uppenbarligen för mycket för kommunistledaren Jiang Zemin – som var en av tjänstemännen bakom massakern på Himmelska Fridens torg 1989 – och utövningsmetoden förbjöds 1999. Jiang såg tydligen de uppskattningsvis 100 miljoner utövarna, som dykt upp på mindre än ett årtionde, som ett ideologiskt hot mot den Kinesiska kommunistregimen, vilken officiellt stödjer sig på ateism.

Några månader efter att Li och hennes make gift sig 1999, åkte de precis som många andra Falun Gong-utövare till regeringens vädjandekontor i Peking, där de formellt kunde uttrycka sitt missnöje till regeringen. Kort därefter arresterades de. Li frisläpptes och deporterades på grund av att hon hade kanadensiskt medborgarskap. Hennes make fick emellertid stanna kvar.

– Jag skrev många brev. Jag skrev 300 till det kanadensiska parlamentet… folk delade ut broschyrer om min make. Vi fick in 100 000 namnunderskrifter på en petition, säger Li.

Tack vare en hjälpande hand från den kanadensiska regeringen frisläpptes Lis make och fick komma till Kanada 2002.

När Lin Shenli frisläpptes skrev han i ett skriftligt uttalande: ”Jag tvingades att utföra fysiskt arbete och jag misshandlades hela tiden… Jag var omringad av kriminella, bombarderades av alla sorters lögner och propaganda om Falun Gong och hölls isolerad från min familj och mina vänner, och under ett tillstånd av ständiga påtryckningar för att ge upp min tro.”

Lämnar kommunistpartiet

Li ser sig själv numera som en del av en rörelse med kineser som hoppar av det Kinesiska kommunistpartiet och dess underorganisationer och uppmanar till ett slut på kommunistregimens kontroll över Kina. Hon säger att hon aldrig varit medlem i partiet, eftersom det var tabu inom hennes konstnärskrets. Men hon minns hur hon växte upp bland lidandet som regimen orsakat.

– De hjärntvättade oss. Alla fick lära sig att sjunga en sång som sade att kommunism är viktigare än ens föräldrar. All vara tvungna att sjunga den sången. Varje morgon sjöng alla den sången framför kommunistpartiets ordförande Mao Zedongs foto, berättar hon.

Li växte upp under den kinesiska kulturrevolutionen på 1960- och 1970-talen. Revolutionen är känd som en tid när den traditionella sociala strukturen omstörtades och omkastades i kommunistpartiets namn. Akademiker skickades ut för att utföra arbete på landsbygden och lärare attackerades av studenter – Lis mor var en sådan lärare.

– Barnen följde efter henne och misshandlade henne på grund av att hon var utexaminerad från ett universitet. Misshandel av lärare var vanligt förekommande på dem tiden, sade hon.

– Varje dag var min mor så upprörd. Hon utstod så mycket påtryckningar att hon inte ville leva. Hon tog livet av sig.

Li ser makterna som dödade hennes mor och makterna som förföljer Falun Gong-utövare i dag som en och samma makt. I ett brev till den kanadensiska regeringen 2001 skrev hon: ”De senaste 50 åren i Kina, under kommuniststyret, har folks sinnen blivit förvrängda så mycket på grund av järnhandspolicyn som dirigerats av den totalitära regimen.”

“Varför behandlar Jiang Zemin Falun Gong med sådant vansinne? Orsaken är att Falun Gong är en spegel som visar alla demoners sanna ansikten.”

http://www.theepochtimes.com/tools/printer.asp?id=45247


PÅ ETT UPPDRAG: Li Jinyu i sin lägenhet i Brooklyn. (Evan Mantyk/Epoch Times)

PÅ ETT UPPDRAG: Li Jinyu i sin lägenhet i Brooklyn. (Evan Mantyk/Epoch Times)


ARBETSLÄGER: I en av Li Jinyus målningar porträtteras ett barn inspärrad i ett arbetsläger för sin utövning av Falun Gong. (Evan Mantyk/Epoch Times)

ARBETSLÄGER: I en av Li Jinyus målningar porträtteras ett barn inspärrad i ett arbetsläger för sin utövning av Falun Gong. (Evan Mantyk/Epoch Times)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024