Publiken var uppenbarligen berörda av artisteriet uppvisat av Divine Performing Arts premiärföreställning på fredagskvällen den 29 februari i Paris.
Martin Serge, journalist för Le Monde som är en av Frankrikes största publikationer, uppskattade dansnumren i Chinese Spectacular, speciellt de mongoliska och tibetanska.
– De var väldigt traditionella och mycket väl utförda, mycket poetiska.
Herr och fru Gautier hade liknande känslor .
– Vi såg en stor del av den traditionella kinesiska kulturen, vi har varit i Kina. Vi såg dansshower där men de var annorlunda. Vi upplevde ett annat sceneri [vid kvällens föreställning].
Attraherad av de två dans numren som illustrerar den kinesiska meditationsdisciplinen Falun Gong säger fru Gautier:
– Vi kommer att gå hem och informera oss om Falun Gong …. jag gillar idén. Den talar om vänlighet och tolerans.
– Det fanns en politisk aspekt [som förmedlade] att det behövs större frihet i landet. Vi var i Kina för ett år sedan. Jag tyckte om landet men jag märkte att det fanns mycket lidande. Jag skulle hemskt gärna åka tillbaka till Kina, det fascinerar mig men jag tror inte jag kommer att göra det eftersom jag upplevde allt för mycket lidande. Folket är fullständigt försummat, tillade herr Gautier
Andra i publiken hakade också på detta tema. Adil sade:
– Den kinesiska kulturen är baserad på tolerans.
Françoise Forzan, som också varit i Kina tyckte om prakten och variationen under kvällens föreställning jämfört med vad han sett utomlands.
– Det var annorlunda mot cirkusen jag såg i Peking. Denna föreställning förmedlade tolerans. Jag läste en artikel om denna föreställning i ett magasin och just denna karaktär var med rätta nämnd. Jag valde denna föreställning just på grund av detta innehåll. Den förmedlar tolerans och [behovet av] demokrati. Det fanns stark kritik mot det moderna Kina och det tilltalade mig.
Översatt från: http://en.epochtimes.com/news/8-3-1/66846.html