loadingAutentiska kostymer speglar de olika kinesiska dynastiernas stilar och är en del av tjusningen i Shen Yuns - Divine Performing Arts - kinesiska galaföreställning. (Bild från Amy Lee)
Autentiska kostymer speglar de olika kinesiska dynastiernas stilar och är en del av tjusningen i Shen Yuns - Divine Performing Arts - kinesiska galaföreställning. (Bild från Amy Lee)
Hälsa & Livsstil

Kunskap, hårt arbete och ett rent hjärta

Matthew Little, Epoch Times Kanada

Allt handlar om förberedelserna. Autentiska kostymer, exakt koreografi och häpnadsväckande bakgrunder gör Shen Yun – Divine Performing Arts – kinesiska galaföreställning till en fest för ögat.

Den kinesiska föreställningen är unik i sitt sätt att locka tillbaka det förflutna till nutiden. Danserna för tillbaka Kinas 5 000 år långa historia liksom en mängd folktraditioner från bland annat Tibet, Mongoliet och Yunnan, såväl som till danser från det kejserliga hovet.

Yung Yung Tsuai är en av koreograferna i Divine Performing Arts och även lärare vid Martha Gramahs dansskola. Som koreograf och danslärare hjälper hon showens fler än hundra dansare att förbereda sig för årets uppträdande. Förberedelserna innefattar dagliga repetitioner vilka satte igång direkt efter avslutningen av förra årets turné.

För Tsuai är föreställningens budskap lika viktigt som de skickligheter den framförs med.

– När konst visar människans vackra och goda sida kan den på ett positivt sätt påverka människors sätt att umgås med varandra i sina dagliga liv, säger hon.

Hon betonar att föreställningen är unik i hur den för publiken tillbaka till en tid då människor lade stor vikt vid ädelmod, lojalitet och ärlighet.

– Vi visar inte bara upp den traditionella kinesiska kulturen; vi väcker upp den del i människan som längtar efter skönhet och godhet, säger Tsuai.

Samtidigt som dansarna och koreografins tema bär Kinas forntida kulturella traditioner, visar kostymerna upp denna autenticitet med skimrande färger. Precis som danserna tar det lång tid att skapa dräkterna, och det är en noggrann process.

Amy berättar att kostymerna följer dansernas form. Om dansen kommer från en viss dynasti, måste dräkten stämma med den tiden.

– När jag kom till Amerika såg jag att det var svårt att hitta ett uttryck för traditionell kinesisk kultur. Genom föreställningen ser jag hopp om att kunna bevara min kultur för min dotter och nästa generation, säger Amy.

Designerna har forskat i målningar, väggmålningar och statyer från olika historiska perioder för att få inspiration till sina klänningar, håruppsättningar, skor och accessoarer. De skissar potentiella kläder, medvetna om att de inte bara måste vara tidsenligt korrekta, utan även anpassas till dansarnas flexibilitet och hopp under 80 föreställningar.

Skisserna blir sedan till potentiella kostymer efter att ha lämnats in på dräktverkstaden. Ett mönster görs och ett prov skapas. Det godkänns och provet blir det första av dussintals exemplar. Om dräkten inte godkänns startar processen på nytt.

Lee betonar de djupare karaktärsdragen i dräkterna.

– Kläder är inte bara något att täcka kroppen med. De speglar också en människas tankar, kultur och respekt för himlen, säger hon.

Dansen och de fantastiska dräkterna behöver naturligtvis en miljö, en plats på vilken de kan visa upp sina historiska skådespel. Detta har blivit en högteknologisk blandning av konst, fotoelektricitet och projicerade bakgrunder. Dessa animerade bilder för fram det forna kinesiska landskapet och arkitekturen till teatrar runt om i världen.

Jim Chu, en av New Tang Dynastys experter på digital design säger att processen börjar sju eller åtta månader före föreställningen. Liksom danserna och kostymerna har bakgrunderna ett djupare syfte som kräver omfattande efterforskningar i både böcker och målningar.

– Varje liten detalj måste vara korrekt. Det skulle inte fungera att ha ett Mingdynasti-fönster eller en Qingdynasti-dörr i ett Tangdynasti-hus. Någon expert i publiken skulle förmodligen lägga märke till det, säger han och skrattar.

Alla måste arbeta tillsammans för att få det förflutna att återvända och locka fram den sanna kinesiska kulturen. För perioder som Tangdynastin, då dygd och fromhet betonades i det dagliga livet, för att återskapa det förflutna och föra tillbaka det bästa av mänsklig kultur till livet.

Läs artikeln på engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingAutentiska kostymer speglar de olika kinesiska dynastiernas stilar och är en del av tjusningen i Shen Yuns - Divine Performing Arts - kinesiska galaföreställning. (Bild från Amy Lee)
Autentiska kostymer speglar de olika kinesiska dynastiernas stilar och är en del av tjusningen i Shen Yuns - Divine Performing Arts - kinesiska galaföreställning. (Bild från Amy Lee)
Hälsa & Livsstil

Kunskap, hårt arbete och ett rent hjärta

Matthew Little, Epoch Times Kanada

Allt handlar om förberedelserna. Autentiska kostymer, exakt koreografi och häpnadsväckande bakgrunder gör Shen Yun – Divine Performing Arts – kinesiska galaföreställning till en fest för ögat.

Den kinesiska föreställningen är unik i sitt sätt att locka tillbaka det förflutna till nutiden. Danserna för tillbaka Kinas 5 000 år långa historia liksom en mängd folktraditioner från bland annat Tibet, Mongoliet och Yunnan, såväl som till danser från det kejserliga hovet.

Yung Yung Tsuai är en av koreograferna i Divine Performing Arts och även lärare vid Martha Gramahs dansskola. Som koreograf och danslärare hjälper hon showens fler än hundra dansare att förbereda sig för årets uppträdande. Förberedelserna innefattar dagliga repetitioner vilka satte igång direkt efter avslutningen av förra årets turné.

För Tsuai är föreställningens budskap lika viktigt som de skickligheter den framförs med.

– När konst visar människans vackra och goda sida kan den på ett positivt sätt påverka människors sätt att umgås med varandra i sina dagliga liv, säger hon.

Hon betonar att föreställningen är unik i hur den för publiken tillbaka till en tid då människor lade stor vikt vid ädelmod, lojalitet och ärlighet.

– Vi visar inte bara upp den traditionella kinesiska kulturen; vi väcker upp den del i människan som längtar efter skönhet och godhet, säger Tsuai.

Samtidigt som dansarna och koreografins tema bär Kinas forntida kulturella traditioner, visar kostymerna upp denna autenticitet med skimrande färger. Precis som danserna tar det lång tid att skapa dräkterna, och det är en noggrann process.

Amy berättar att kostymerna följer dansernas form. Om dansen kommer från en viss dynasti, måste dräkten stämma med den tiden.

– När jag kom till Amerika såg jag att det var svårt att hitta ett uttryck för traditionell kinesisk kultur. Genom föreställningen ser jag hopp om att kunna bevara min kultur för min dotter och nästa generation, säger Amy.

Designerna har forskat i målningar, väggmålningar och statyer från olika historiska perioder för att få inspiration till sina klänningar, håruppsättningar, skor och accessoarer. De skissar potentiella kläder, medvetna om att de inte bara måste vara tidsenligt korrekta, utan även anpassas till dansarnas flexibilitet och hopp under 80 föreställningar.

Skisserna blir sedan till potentiella kostymer efter att ha lämnats in på dräktverkstaden. Ett mönster görs och ett prov skapas. Det godkänns och provet blir det första av dussintals exemplar. Om dräkten inte godkänns startar processen på nytt.

Lee betonar de djupare karaktärsdragen i dräkterna.

– Kläder är inte bara något att täcka kroppen med. De speglar också en människas tankar, kultur och respekt för himlen, säger hon.

Dansen och de fantastiska dräkterna behöver naturligtvis en miljö, en plats på vilken de kan visa upp sina historiska skådespel. Detta har blivit en högteknologisk blandning av konst, fotoelektricitet och projicerade bakgrunder. Dessa animerade bilder för fram det forna kinesiska landskapet och arkitekturen till teatrar runt om i världen.

Jim Chu, en av New Tang Dynastys experter på digital design säger att processen börjar sju eller åtta månader före föreställningen. Liksom danserna och kostymerna har bakgrunderna ett djupare syfte som kräver omfattande efterforskningar i både böcker och målningar.

– Varje liten detalj måste vara korrekt. Det skulle inte fungera att ha ett Mingdynasti-fönster eller en Qingdynasti-dörr i ett Tangdynasti-hus. Någon expert i publiken skulle förmodligen lägga märke till det, säger han och skrattar.

Alla måste arbeta tillsammans för att få det förflutna att återvända och locka fram den sanna kinesiska kulturen. För perioder som Tangdynastin, då dygd och fromhet betonades i det dagliga livet, för att återskapa det förflutna och föra tillbaka det bästa av mänsklig kultur till livet.

Läs artikeln på engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024