– Jag kommer oftast i kontakt med Kina när det är tal om dåliga villkor för arbetare i fabriker. Det är textilindustri, leksaksindustri; områden där väldigt mycket av det vi köper kommer från Kina. Så det är kul att se något annat. Något positivt, säger Karin Wallin, Fair trade city-koordinator i Malmö stad.
Karin är positivt överraskad av det innehåll som berör dagens frågor i Kina, bland annat den pågående förföljelsen av Falun Gong (en traditionell kinesisk meditation- och självförbättringsmetod baserad på Sanning-Godhet-Tålamod som utövas fritt runt om i världen).
Gällande föreställningens innehåll tycker hon:
– Att det inte bara är vacker sång och dans, utan att det också finns ett djupare budskap.
Hon menar att trots att det finns en rörelse mot det totalitära styret kan man inte se eller höra mycket om det i Kina. Hon syftade särskilt på numret ”Medvetenhetens kraft” där allmänheten agerar mot förtrycket. Vidare tycker hon att det verkligen är bra att det framförs genom kulturella uttrycksmedel.
De kinesiska instrumenten lockar Karin och hon hade gärna sett hela den levande orkestern, hon uppskattar därför mycket erhu-stycket.
Särskilt mycket gillade hon havsnymferna som gestaltade vatten med solfjädrar. Det manliga numret ”Boskspadrivning på de mongoliska slätterna” fascinerade med fin koordination mellan de många manliga dansarna, föreställande hästar i full fart. Likaså den tibetanska dansen ”Snötäckta berg, Vit lotus”. Hon är svag för de långa tygärmarna de använder i dansen.
– Det såg graciöst ut när de fick banden att flyga. Och så gillade jag att det är rörliga bilder i bakgrunden. Det är häftigt.
Karin önskar att hon själv kunde dansa som de kinesiska dansarna.
– Jag skulle vilja vara med. Man önskar att det funnes en workshop där man kunde ta del av det och testa själv, det skulle vara jätteroligt.