loading Kronprinsessparet på en fem våningar hög reklamskylt i Guangzhou. Fastighetsföretaget säljer lyxlägenheter. (Foto: Kim Rathcke Jensen)
Kronprinsessparet på en fem våningar hög reklamskylt i Guangzhou. Fastighetsföretaget säljer lyxlägenheter. (Foto: Kim Rathcke Jensen)
Utrikes

Kronprinsessparet används för att sälja lyxlägenheter i Guangzhou i Kina

Epoch Times Sverige

På en fem våningar hög reklamskylt i Guangzhou syns svenska kronprinsessan Viktoria och prins Daniel festklädda och leende blickande ut mot betraktaren. I bakgrunden syns ett pulserande Guangzhou ”by night”.

På reklamskylten kan man läsa att det finns 122-200 kvadratmeter stora lyxlägenheter till salu. Avsändaren är Jiayu-gruppen ett företag inom fastighetsbranschen i Guangzhou.

Bilden på affischen togs i Guangzhou av danska Politikens korrespondent i Kina, Kim Rathcke Jensen, som lade upp den på Twitter. Under bilden skrev Rathcke Jensen ”Jag älskar Kinas kärlek för att slumpmässigt använda vita människor i reklam. Dessa ansikten kommer att vara välkända i Skandinavien.”

Att kronprinsessparet figurerade i reklam i Guangzhou var inte bekant för hovet, innan de kontaktades av media. När Epoch Times kontaktar hovet svarar pressekreteraren kort via mejl: ”I nuläget kan jag meddela att våra juridiska rådgivare undersöker frågan.”

Chen Ying, ansvarig utgivare för den kinesiska utgåvan av Epoch Times i Norden, tror att fastighetsföretaget medvetet har valt Victoria och Daniel, även om det inte finns någon koppling mellan det svenska kronprinsessparet och försäljning av lyxfastigheter i Kina.

– Det är fint att titta på och företaget vill antagligen locka västerlänningar och kineser med kapital att köpa lyxlägenheter.

Chen Ying menar att kronprinsessparet signalerar hög standard och företaget vill troligen rikta in sig internationellt och mot västerlänningar.

– Företaget vill nog gärna nå västerlänningar i Kina eftersom man har en dyrare taxa för västerlänningar och en billigare taxa för kineser, säger Chen Ying.

Mest lästa

Rekommenderat

loading Kronprinsessparet på en fem våningar hög reklamskylt i Guangzhou. Fastighetsföretaget säljer lyxlägenheter. (Foto: Kim Rathcke Jensen)
Kronprinsessparet på en fem våningar hög reklamskylt i Guangzhou. Fastighetsföretaget säljer lyxlägenheter. (Foto: Kim Rathcke Jensen)
Utrikes

Kronprinsessparet används för att sälja lyxlägenheter i Guangzhou i Kina

Epoch Times Sverige

På en fem våningar hög reklamskylt i Guangzhou syns svenska kronprinsessan Viktoria och prins Daniel festklädda och leende blickande ut mot betraktaren. I bakgrunden syns ett pulserande Guangzhou ”by night”.

På reklamskylten kan man läsa att det finns 122-200 kvadratmeter stora lyxlägenheter till salu. Avsändaren är Jiayu-gruppen ett företag inom fastighetsbranschen i Guangzhou.

Bilden på affischen togs i Guangzhou av danska Politikens korrespondent i Kina, Kim Rathcke Jensen, som lade upp den på Twitter. Under bilden skrev Rathcke Jensen ”Jag älskar Kinas kärlek för att slumpmässigt använda vita människor i reklam. Dessa ansikten kommer att vara välkända i Skandinavien.”

Att kronprinsessparet figurerade i reklam i Guangzhou var inte bekant för hovet, innan de kontaktades av media. När Epoch Times kontaktar hovet svarar pressekreteraren kort via mejl: ”I nuläget kan jag meddela att våra juridiska rådgivare undersöker frågan.”

Chen Ying, ansvarig utgivare för den kinesiska utgåvan av Epoch Times i Norden, tror att fastighetsföretaget medvetet har valt Victoria och Daniel, även om det inte finns någon koppling mellan det svenska kronprinsessparet och försäljning av lyxfastigheter i Kina.

– Det är fint att titta på och företaget vill antagligen locka västerlänningar och kineser med kapital att köpa lyxlägenheter.

Chen Ying menar att kronprinsessparet signalerar hög standard och företaget vill troligen rikta in sig internationellt och mot västerlänningar.

– Företaget vill nog gärna nå västerlänningar i Kina eftersom man har en dyrare taxa för västerlänningar och en billigare taxa för kineser, säger Chen Ying.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024