På en fem våningar hög reklamskylt i Guangzhou syns svenska kronprinsessan Viktoria och prins Daniel festklädda och leende blickande ut mot betraktaren. I bakgrunden syns ett pulserande Guangzhou ”by night”.
På reklamskylten kan man läsa att det finns 122-200 kvadratmeter stora lyxlägenheter till salu. Avsändaren är Jiayu-gruppen ett företag inom fastighetsbranschen i Guangzhou.
Bilden på affischen togs i Guangzhou av danska Politikens korrespondent i Kina, Kim Rathcke Jensen, som lade upp den på Twitter. Under bilden skrev Rathcke Jensen ”Jag älskar Kinas kärlek för att slumpmässigt använda vita människor i reklam. Dessa ansikten kommer att vara välkända i Skandinavien.”
Att kronprinsessparet figurerade i reklam i Guangzhou var inte bekant för hovet, innan de kontaktades av media. När Epoch Times kontaktar hovet svarar pressekreteraren kort via mejl: ”I nuläget kan jag meddela att våra juridiska rådgivare undersöker frågan.”
Chen Ying, ansvarig utgivare för den kinesiska utgåvan av Epoch Times i Norden, tror att fastighetsföretaget medvetet har valt Victoria och Daniel, även om det inte finns någon koppling mellan det svenska kronprinsessparet och försäljning av lyxfastigheter i Kina.
– Det är fint att titta på och företaget vill antagligen locka västerlänningar och kineser med kapital att köpa lyxlägenheter.
Chen Ying menar att kronprinsessparet signalerar hög standard och företaget vill troligen rikta in sig internationellt och mot västerlänningar.
– Företaget vill nog gärna nå västerlänningar i Kina eftersom man har en dyrare taxa för västerlänningar och en billigare taxa för kineser, säger Chen Ying.