loadingFacebook tänker lansera gratis internet i Afrika och Indien under 2016. (Foto: Omar Havana/Getty Images)
Facebook tänker lansera gratis internet i Afrika och Indien under 2016. (Foto: Omar Havana/Getty Images)
Utrikes

Kritik mot Facebooks satsning på gratis internet

Epoch Times Sverige

Facebook planerar att ge miljontals fattiga tillgång till internet. Det är en satsning som nu kritiseras för att användarna bara kan komma till Facebook-anslutna webbplatser.

Facebooks skapare och huvudägare Mark Zuckerberg har planer på att ge miljoner människor i Afrika och Indien tillgång till internet 2016. Satelliten ska drivas av organisationen internet.org där Facebook har stora intressen, rapporterar SVT.

Zuckerberg anser att om alla kan bli anslutna till internet är det en av mänsklighetens största möjligheter. Människor kommer att få bättre information om hälsa, utbildning och jobb.

Den indiska affärsmannen Mahesh Murthy i Bombay är av en annan åsikt. Han säger till SVT, att det är en strategi av Facebook, som tjänar mindre än Google per användare, att skaffa nya användare som inte kan skickas vidare till Google. Därför lanserar de ett mycket begränsat internet som inte tillåter Google och Youtube.

Även Dagens Nyheters teknikskribent, Linus Larsson, håller med om att ”internet.org” är tveeggat. Han säger att det naturligtvis är positivt att erbjuda internet till människor som annars inte skulle ha råd, samtidigt som det finns en kritik mot vilken typ av internet Facebook driver igenom. Detta gäller också samarbeten som Facebook har med operatörer i utvecklingsländer idag, som får gratis tillgång till Facebook och ett fåtal andra utvalda sajter, men inget fullständigt internet.

– Det finns drygt fyra miljarder människor som inte använder internet idag och det är mycket viktigt för ett företag som Facebook att de börjar använda Facebook och inte en lokal indisk, rysk eller kinesisk sajt, säger Larsson till SVT.

Han säger också att Facebook älskar att klä satsningen i en skrud av välgörenhet.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFacebook tänker lansera gratis internet i Afrika och Indien under 2016. (Foto: Omar Havana/Getty Images)
Facebook tänker lansera gratis internet i Afrika och Indien under 2016. (Foto: Omar Havana/Getty Images)
Utrikes

Kritik mot Facebooks satsning på gratis internet

Epoch Times Sverige

Facebook planerar att ge miljontals fattiga tillgång till internet. Det är en satsning som nu kritiseras för att användarna bara kan komma till Facebook-anslutna webbplatser.

Facebooks skapare och huvudägare Mark Zuckerberg har planer på att ge miljoner människor i Afrika och Indien tillgång till internet 2016. Satelliten ska drivas av organisationen internet.org där Facebook har stora intressen, rapporterar SVT.

Zuckerberg anser att om alla kan bli anslutna till internet är det en av mänsklighetens största möjligheter. Människor kommer att få bättre information om hälsa, utbildning och jobb.

Den indiska affärsmannen Mahesh Murthy i Bombay är av en annan åsikt. Han säger till SVT, att det är en strategi av Facebook, som tjänar mindre än Google per användare, att skaffa nya användare som inte kan skickas vidare till Google. Därför lanserar de ett mycket begränsat internet som inte tillåter Google och Youtube.

Även Dagens Nyheters teknikskribent, Linus Larsson, håller med om att ”internet.org” är tveeggat. Han säger att det naturligtvis är positivt att erbjuda internet till människor som annars inte skulle ha råd, samtidigt som det finns en kritik mot vilken typ av internet Facebook driver igenom. Detta gäller också samarbeten som Facebook har med operatörer i utvecklingsländer idag, som får gratis tillgång till Facebook och ett fåtal andra utvalda sajter, men inget fullständigt internet.

– Det finns drygt fyra miljarder människor som inte använder internet idag och det är mycket viktigt för ett företag som Facebook att de börjar använda Facebook och inte en lokal indisk, rysk eller kinesisk sajt, säger Larsson till SVT.

Han säger också att Facebook älskar att klä satsningen i en skrud av välgörenhet.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024