loadingKina har avbrutit alla nya järnvägsprojekt samtidigt som kontroverser diskuteras av landets höghastighetsnät nästan tre veckor efter att en dödlig krasch utlöste oro för säkerheten. (Foto: STR / AFP / Getty Images)
Kina har avbrutit alla nya järnvägsprojekt samtidigt som kontroverser diskuteras av landets höghastighetsnät nästan tre veckor efter att en dödlig krasch utlöste oro för säkerheten. (Foto: STR / AFP / Getty Images)
Utrikes

Kris i Kinas järnvägsministerium

Jane Lin & Shanshan Wu, Epoch Times

Kinas järnvägsministerium har stoppat 90 procent av sina projekt på grund av bristande finansiering. Detta har lett till att många järnvägsstationer, broar och tunnlar som byggs i olika delar av Kina står ofärdiga. Tiotusentals migrantarbetare har inte heller fått ut sina löner.

Järnvägsministeriet har stoppat projekt som påverkar omkring 10 000 kilometer järnvägsspår, sade Wang Mengshi, biträdande chef på China Railway Tunnel Group, till kinesisk media.

När järnvägsministeriet inte kunde betala de över 130 miljarder yuan det var skyldigt till de två stora järnvägskonstruktionsbolagen China Railway Construction Corporation och China Railways Group, stoppades de flesta projekten, enligt vad Wang sade till Yangcheng Evening News.

Wang sade även att många migrantarbetare inte fått betalt på över sex månader och att bara inom China Railways Group har 2 000 migrantarbetare krävt att få sina obetalda löner eller protesterat.

Dessutom kräver tiotusentals personer som arbetar på Langyujärnvägen, en stor bana mellan Gansu och Chongqing, sina obetalda löner på sammanlagt 300 miljoner yuan, enligt Economic Observer.

De här störningarna är av en helt annan omfattning än vad som tidigare skådats i Kinas järnvägshistoria, sade en högt uppsatt person på ett stort, statligt ägt teknikföretag till Economic Observer. När ett projekt stoppas sätter det igång en dominoeffekt. Många inblandade, bland annat migrantarbetare, byggfirmor och utrustnings- och materialleverantörer påverkas.

En chef på en byggplats sade till First Financial Daily att han har arbetat inom järnvägsindustrin i 23 år, men aldrig sett en så  allvarlig situation.

Det här året har järnvägsministeriet plågats av skandaler kring korruption och dålig byggkvalitet.

Liu Zhijun, före detta järnvägsminister, sparkades i februari och sattes i fängelse för att ha tillskansat sig en privat förmögenhet på runt 800 miljoner yuan. Han lämnade ett arv av misskötsel och skulder efter sig. Strax därefter fick även Zhang Shugang, som var chefsingenjör på ministeriet, gå. Han anklagas för att ha fört över närmare 20 miljarder yuan till utländska bankkonton.

Skandalerna har skadat ministeriets rykte, vilket lett till att banker har vägrat att finansiera projekt eller krävt högre räntor, enligt First Financial Daily.

I augusti presenterade ministeriet bokslutet för första halvåret 2011, vilket visade skulder på över 2,09 biljoner yuan och en skuldsättningsgrad på 58,53 procent.

Det ekonomiska eländet är inte ministeriets enda problem. Snabbtågsolyckan den 23 juli skapade också misstro och ilska hos allmänheten. En före detta ingenjör på järnvägsministeriet sade till Epoch Times att kraschen avslöjade massor av problem, vilket fått folk att inse att järnvägsministeriet är ett ekonomiskt svart hål. Detta har lett till att det ekonomiska stödet har upphört.

Investeringar i järnvägsinfrastruktur från januari till september 2011 var 346,9 miljarder yuan, vilket är 83 miljarder mindre än samma period förra året, enligt Economic Observer.

Översatt från engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingKina har avbrutit alla nya järnvägsprojekt samtidigt som kontroverser diskuteras av landets höghastighetsnät nästan tre veckor efter att en dödlig krasch utlöste oro för säkerheten. (Foto: STR / AFP / Getty Images)
Kina har avbrutit alla nya järnvägsprojekt samtidigt som kontroverser diskuteras av landets höghastighetsnät nästan tre veckor efter att en dödlig krasch utlöste oro för säkerheten. (Foto: STR / AFP / Getty Images)
Utrikes

Kris i Kinas järnvägsministerium

Jane Lin & Shanshan Wu, Epoch Times

Kinas järnvägsministerium har stoppat 90 procent av sina projekt på grund av bristande finansiering. Detta har lett till att många järnvägsstationer, broar och tunnlar som byggs i olika delar av Kina står ofärdiga. Tiotusentals migrantarbetare har inte heller fått ut sina löner.

Järnvägsministeriet har stoppat projekt som påverkar omkring 10 000 kilometer järnvägsspår, sade Wang Mengshi, biträdande chef på China Railway Tunnel Group, till kinesisk media.

När järnvägsministeriet inte kunde betala de över 130 miljarder yuan det var skyldigt till de två stora järnvägskonstruktionsbolagen China Railway Construction Corporation och China Railways Group, stoppades de flesta projekten, enligt vad Wang sade till Yangcheng Evening News.

Wang sade även att många migrantarbetare inte fått betalt på över sex månader och att bara inom China Railways Group har 2 000 migrantarbetare krävt att få sina obetalda löner eller protesterat.

Dessutom kräver tiotusentals personer som arbetar på Langyujärnvägen, en stor bana mellan Gansu och Chongqing, sina obetalda löner på sammanlagt 300 miljoner yuan, enligt Economic Observer.

De här störningarna är av en helt annan omfattning än vad som tidigare skådats i Kinas järnvägshistoria, sade en högt uppsatt person på ett stort, statligt ägt teknikföretag till Economic Observer. När ett projekt stoppas sätter det igång en dominoeffekt. Många inblandade, bland annat migrantarbetare, byggfirmor och utrustnings- och materialleverantörer påverkas.

En chef på en byggplats sade till First Financial Daily att han har arbetat inom järnvägsindustrin i 23 år, men aldrig sett en så  allvarlig situation.

Det här året har järnvägsministeriet plågats av skandaler kring korruption och dålig byggkvalitet.

Liu Zhijun, före detta järnvägsminister, sparkades i februari och sattes i fängelse för att ha tillskansat sig en privat förmögenhet på runt 800 miljoner yuan. Han lämnade ett arv av misskötsel och skulder efter sig. Strax därefter fick även Zhang Shugang, som var chefsingenjör på ministeriet, gå. Han anklagas för att ha fört över närmare 20 miljarder yuan till utländska bankkonton.

Skandalerna har skadat ministeriets rykte, vilket lett till att banker har vägrat att finansiera projekt eller krävt högre räntor, enligt First Financial Daily.

I augusti presenterade ministeriet bokslutet för första halvåret 2011, vilket visade skulder på över 2,09 biljoner yuan och en skuldsättningsgrad på 58,53 procent.

Det ekonomiska eländet är inte ministeriets enda problem. Snabbtågsolyckan den 23 juli skapade också misstro och ilska hos allmänheten. En före detta ingenjör på järnvägsministeriet sade till Epoch Times att kraschen avslöjade massor av problem, vilket fått folk att inse att järnvägsministeriet är ett ekonomiskt svart hål. Detta har lett till att det ekonomiska stödet har upphört.

Investeringar i järnvägsinfrastruktur från januari till september 2011 var 346,9 miljarder yuan, vilket är 83 miljarder mindre än samma period förra året, enligt Economic Observer.

Översatt från engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024