loadingKräftorna är klara för festen. (Foto:Epoch Times)
Kräftorna är klara för festen. (Foto:Epoch Times)
Hälsa & Livsstil

Kräftskiva i månskenet

Barbro Plogander - Epoch Times

En kräftskiva är typiskt svenskt och det visas upp på ett nytt frimärke. Ändå kommer traditionen att äta kräftor från kontinenten till Sverige på medeltiden.

– Våra frimärken ska spegla Sverige ur flera perspektiv – vår natur, vår kultur, vårt näringsliv, vår historia och vår samtid. Att äta kräftor är något som är typiskt svenskt och som passar bra att visa på frimärke, säger Britt-Inger Hahne, chef för Posten Frimärken, i ett pressmeddelande.

Visserligen får kräftor säljas året runt numera, men är man traditionsbunden är det augusti som gäller. En tid då månen visar upp sin stora gula runda skiva så vackert för oss. Tidigare var det den 8 augusti, och från 1982 den andra torsdagen i augusti, som gällde för kräftpremiären men regleringen av kräftfisket togs bort 1994.

Även om de sägs att kräftor är en typiskt svenskt maträtt så kommer seden från kontinenten. Under fastan rådde köttförbud och eftersom kräftan räknades som fisk kunde munkarna äta kräftor. De konsumerade stora mängder enligt skriftliga källor. Det blev senare mode hos de kungliga hoven och adeln att äta kräftor. Detta spreds till Sverige.

I vallgravarna runt Kalmar slott odlade Erik XIV kräftor. Numera äter vi kräftor hela och kalla, med då var de ingrediens i olika sorters färser och stuvningar. Till systern Annas bröllop år 1562 befallde kungen att så många kräftor som möjligt skulle skaffas fram.

Idag äter vi som sagt kräftorna efter att de kallnat i sin lag, som doftar så härligt av dillkronor. På bordet står bröd, kryddad ost och varför inte komplettera kräftorna med andra smörgåsbordsrätter. En kräftskiva tar tid eftersom det tar tid att få i sig en kräfta och så ska det dessutom sjungas däremellan.

Källa: Nordiska Museet

Mest lästa

Rekommenderat

loadingKräftorna är klara för festen. (Foto:Epoch Times)
Kräftorna är klara för festen. (Foto:Epoch Times)
Hälsa & Livsstil

Kräftskiva i månskenet

Barbro Plogander - Epoch Times

En kräftskiva är typiskt svenskt och det visas upp på ett nytt frimärke. Ändå kommer traditionen att äta kräftor från kontinenten till Sverige på medeltiden.

– Våra frimärken ska spegla Sverige ur flera perspektiv – vår natur, vår kultur, vårt näringsliv, vår historia och vår samtid. Att äta kräftor är något som är typiskt svenskt och som passar bra att visa på frimärke, säger Britt-Inger Hahne, chef för Posten Frimärken, i ett pressmeddelande.

Visserligen får kräftor säljas året runt numera, men är man traditionsbunden är det augusti som gäller. En tid då månen visar upp sin stora gula runda skiva så vackert för oss. Tidigare var det den 8 augusti, och från 1982 den andra torsdagen i augusti, som gällde för kräftpremiären men regleringen av kräftfisket togs bort 1994.

Även om de sägs att kräftor är en typiskt svenskt maträtt så kommer seden från kontinenten. Under fastan rådde köttförbud och eftersom kräftan räknades som fisk kunde munkarna äta kräftor. De konsumerade stora mängder enligt skriftliga källor. Det blev senare mode hos de kungliga hoven och adeln att äta kräftor. Detta spreds till Sverige.

I vallgravarna runt Kalmar slott odlade Erik XIV kräftor. Numera äter vi kräftor hela och kalla, med då var de ingrediens i olika sorters färser och stuvningar. Till systern Annas bröllop år 1562 befallde kungen att så många kräftor som möjligt skulle skaffas fram.

Idag äter vi som sagt kräftorna efter att de kallnat i sin lag, som doftar så härligt av dillkronor. På bordet står bröd, kryddad ost och varför inte komplettera kräftorna med andra smörgåsbordsrätter. En kräftskiva tar tid eftersom det tar tid att få i sig en kräfta och så ska det dessutom sjungas däremellan.

Källa: Nordiska Museet

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024