Kommunistpartiets internetblockad bruten

Kommunistpartiets internetblockad bruten
Epoch Times, New Tang Dynasty TV och Youmaker ledde den första nätsändningen från protesten i Washington. (Youmaker.com)

Den 30 juni sändes den första direktsända internationella TV-sändningen på kinesiska, ett samarbete mellan Epoch Times, New Tang Dynasty TV och Youmaker. Människor i och utanför fastlandskina kunde följa programmet efter att ha brutit igenom kinesiska kommunistpartiets internetblockad.

Direktsändningen ägde rum mellan klockan 11 och klockan 13 lokal tid utanför kinesiska ambassaden i Washington D.C, där människor samlats för att hålla en protest. Syftet var att väcka internationell uppmärksamhet kring de händelser nyligen där stora grupper av taiwanesiska medborgare skickades hem från Hongkong.

En blandad skara människor deltog i protesterna. Människorättsaktivister, förespråkare för Hongkongs frihet, Falun Gong-utövare och människor som ville visa stöd hade samlats. TV-sändningen visade flera tal som hölls av olika människor som fördömde kinesiska kommunistpartiet för deras förtryck av frihet, demokrati och mänskliga rättigheter sedan de tog över Hongkong från Storbritannien 1997. Jiang Zemins och Luo Gans grupp nämndes särskilt, för deras grymma förföljelse av Falun Gong som också nått utanför kinesiskt territorium.

Enligt organisatörerna bakom demonstrationen hade Immigrationsdepartementet i Hongkong identifierat och illegalt skickat hem stora grupper av Falun Gong-utövare. Den 29 juni hade närmare 500 personer skickats hem. Dessa avvisningar är de mest omfattande i Hongkongs historia. De har uppmärksammats av flera länder och blivit en internationell diplomatisk angelägenhet. Syftet med demonstrationen var att skapa internationell uppmärksamhet kring detta.

Under demonstrationen var direktsänt ljud och bild från Youmaker klart och sammanhängande.

Direktsändningarna annonserades via Youmaker vilket gjorde att en stor mängd internetanvändare kunde följa demonstrationen live.

Galen Wu, talesman för Youmaker, sade att detta var den första direktsändning av utländska TV-nyheter som brutit igenom kommunistpartiets blockad mot nyhetssändningar från utanför Kina.

Översatt från: http://en.epochtimes.com/news/7-7-3/57222.html

Gilla oss på Facebook!