loadingShen Yun Performing Arts tackar publiken på  Lincoln Center i New York, den 7 januari 2011. Det Kinesiska kommunistpartiet har börjat ta efter det framgångsrika danskompaniet som framför genuin traditionell kinesisk kultur på scener i hela världen - utom i Kina. (Foto: Epoch Times)
Shen Yun Performing Arts tackar publiken på Lincoln Center i New York, den 7 januari 2011. Det Kinesiska kommunistpartiet har börjat ta efter det framgångsrika danskompaniet som framför genuin traditionell kinesisk kultur på scener i hela världen - utom i Kina. (Foto: Epoch Times)
Opinion

Kommunistpartiet försöker ta efter Shen Yun

Epoch Times internationella redaktionsråd

Imitation sägs vara den ärligaste formen av smicker. Men när det Kinesiska kommunistpartiet (KKP) börjar imitera den New York-baserade föreställningen Shen Yun Performing Arts ingår varken uppriktighet och smicker i programmet.

Ända sedan Shen Yuns första föreställning med klassisk kinesisk dans och musik i New York 2006, har Folkrepubliken Kinas tjänstemän försökt sabotera kompaniets föreställningar.

Diplomatiska påtryckningar, ekonomisk utpressning, och hot mot teaterdirektörer är de sedvanliga metoderna som Kinas konsulära tjänstemän använt sig av för att stoppa Shen Yun.

Bakom kulisserna har en smutsig kampanj förts som inkluderar en flod av anonyma telefonsamtal, sönderskurna däck på Shen Yuns turnébuss, arrangerade falska klagomål till teaterchefer och falska brev avsedda att misskreditera föreställningens programledare.

Kommunistpartiet har envist jobbat på detta sätt i åtta år, men har uppnått mycket liten effekt.

Betänk vilket intresse som visats för att se Shen Yun. Under de fyra månader som Shen Yun har varit på turné i USA, Kanada, Sydamerika, Europa och Asien, har 90 procent av föreställningarna varit slutsålda.

I Taiwan – tvärs över sundet från fastlandet Kina – har 44 av 46 föreställningar blivit slutsålda, vid de andra två föreställningarna har det endast funnits ståplatsbiljetter kvar.

När kommunistpartiet insåg att det inte kunde stoppa Shen Yun har det nu tagit till ett nytt grepp. Enligt initierade källor, satsar KKP nu på att ”lära” från Shen Yun.

Naturligtvis planerar KKP inte på att lära från Shen Yun på ett öppet och allmänt brukligt sätt, så som en professionell symfoniorkester kan bjuda in en virtuos att komma och spela med den och ge mästarkurser. Det har inte kommit någon inbjudan till Shen Yun att komma och turnera i Kina.

Istället avser partiet att lära från Shen Yun på samma sätt som deras armé av hackers gör för att ”lära” från västerländska företag och regeringar – genom att stjäla.

Kanske är det därför följande meddelande dök upp på den kinesiska versionen av Shen Yuns hemsida den 9 april:

”Tekniker, innehåll, design och produktion av Shen Yuns föreställningar är skyddade av patent och upphovsrätt. Dessa inkluderar även synkroniseringen och samordningen mellan den digitala bakgrunden och artisterna liksom alla typer av scenövergångar och interaktioner mellan bakgrundsprojektion och artisterna, orkester, sångare, etc. Andra scenkonstkompanier, privatpersoner eller organisationer bör inte kopiera eller efterlikna dessa, eller någon aspekt av Shen Yuns föreställningar. Överträdelse kommer att åtalas.”

Enligt Shen Yuns hemsida är kompaniets uppdrag att återuppliva Kinas traditionella, gudomligt inspirerade kultur.

Under flera politiska kampanjer, och särskilt under kulturrevolutionen, försökte kommunistpartiet skära bort denna kultur – såväl dess rötter som grenar. Mängder av gamla skrifter brändes, tempel förstördes och munkar torterades och dödades.

Efter kulturrevolutionens galenskaper försökte regimen att ersätta Kinas traditionella kultur med en principlös önskan om att bli rik och en dogmatisk ateism.

En artikel 17 december 2011 från partiets språkrör Xinhua är en av många som fastslår KKP:s ståndpunkt. Med rubriken ”Kommunistpartiets medlemmar ska inte tro på någon religion”, förklarar man att inte tro på religion har alltid varit en princip inom KKP. Den uppmanar partimedlemmar att propagera för ateism och varnar för att religiös tro kommer att ”erodera och förslappa partiets muskler.”

Enligt Shen Yuns publik gör föreställningen det gudomliga synligt och tar fram det bästa i människor.

Daniel Brélaz, borgmästare i Lausanne i Schweiz, säger efter att ha sett Shen Yun i mars, att föreställningen har ”en permanent förbindelse med himlen och det gudomliga.”

Bluette Pache, pensionär som bor i Lausanne, säger efter att ha sett Shen Yun, ”Jag upplever det som att jag är i en gudomlig värld, underbart, nästan overkligt.”

Louis Fairbain i Montreal, Kanada, såg föreställningen i januari. Det fick honom att vilja ”vara snäll mot mina medmänniskor, hjälpa till när jag kan, och bara försöka att göra gott för alla.”

Mr Xu Zhen-Ji är före detta ordförande i Ulsan Culture Center i Sydkorea. Efter att ha sett showen i Daegu i början av april sade han, ”Vem som än ser den [Shen Yun] skulle lovorda den för att vara full av ren uppriktighet, överflödande medkänsla och ren skönhet.”

”Andliga saker är osynliga, men de finns i våra hjärtan, och de är svåra att uttrycka”, säger Xu Zhen-Ji. ”Men Shen Yun synliggjorde dem i form av en föreställning på scen.”

Thea Booth, musikterapeut i Brisbane i Australien, talade efter att ha sett showen i februari om hur det hela tiden fanns en underström av gudomlig nåd i Shen Yuns föreställning.

Enligt ett gammalt kinesiskt ordspråk är det i arvet från en ortodox kultur som folkviljan lutar sig mot. Den som verkligen kan tolka kinesisk kultur kommer att representera den verkliga rättrogenheten i den kinesiska nationen.

Efter att ha sett Shen Yun i februari i Washington, DC, sade den kinesiske dissidenten Wei Jingsheng: ”Shen Yun har skapat den största utmaningen för KKP. Kineserna har vaknat till av skönheten i sin egen traditionella kultur.”

”Det kinesiska folket ser att vad Shen Yun presenterar är deras sanna kultur och att det som KKP representerar är fel. I detta avseende är Shen Yun mycket viktigt för det kinesiska folket, sa Wei.

Förutom utmaningen som Wei Jingsheng beskriver möter det Kinesiska kommunistpartiet flera kriser så svåra att i februari publicerade Xinhua en artikel där man beräknar att det finns 1,18 miljoner ”nakna tjänstemän” i Kina – tjänstemän som har skickat sina familjer och tillgångar utomlands i väntan på partiets kommande kollaps.

Inför dessa hot mot sin existens behandlar nu partiet traditionell kinesisk kultur som en finkostym det kan sig klä sig i. Det tror visst att det gamla monstret kan lura det kinesiska folket med lite smink och knep.

Falska Shen Yun-föreställningar har redan börjat dyka upp i den antika staden Xi’an i nordvästra Kina och i staden Jilin i nordost.

De som sett föreställningarna har sagt: ”De [KKP:s trupper] får det tufft med att sätta sig in i essensen av traditionell kinesisk kultur. Det kan bara inte läras.”

Hur kan de som hängett sig åt en ateistisk kultur någonsin förstå essensen av en gudomligt inspirerad kultur? Antingen skulle kommunistpartiet behöva överge sin egen essens eller så skulle KKP behöva erbjuda en förfalskad version av Kinas traditionella kultur.

Om regimen på något sätt kunde iscensätta en verklig representation av Kinas gamla kultur, skulle den samtidigt skriva under sin egen dödsdom.

Cheng (pseudonym) reste med sin familj från Kina till Daegu i Sydkorea för att se föreställningen den 6 april. ”Du kan inte se den här sortens föreställning i Kina. Man kan faktiskt säga att det är helt otänkbart”, sade han.

”Det uppmuntrar människor att tro på gudarna… Om människor i Kina inte har någon tro, kan de göra vad ont som helst, till och med mord. Det Kina verkligen behöver är en tro som kan väcka folk,” sade Cheng.

Zhang Tianliang, kommentator i kinesisk politik, skrev om Shen Yun i Epoch Times 2008: ”När tron på traditionell kultur och moraliska värderingar återupplivas kommer människors samvete också att vakna. Upplösningen av partiets kultur är oundvikligt. När det händer, kommer KKP, detta ondskefulla politiska system att förlora de förutsättningar som den är beroende av för sin överlevnad.”

Karl Marx, kommunistpartiets andlige förfader, skrev de berömda orden om att historien först visas upp som en tragedi och sedan som en fars.

Folket i Kina har genomlevt den kommunistiska tragedin. Nu kommer de att få se hur partiet gör sig löjligt.

När det ateistiska KKP försöker kopiera den gudomliga Shen Yun, kommer showen, när den visas på Kinas scener, att framstå som fullkomligt skamlös och maktlysten.

Varje falsk Shen Yun-föreställning i Kina kommer allt tydligare att visa originalets skönhet. Helt av sig själv kommer partiet att stärka det kinesiska folkets längtan efter att återvända till sitt sanna arv.

Översatt från.

Läs gärna intervjun med Cheng som nämns ovan. Klicka här.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingShen Yun Performing Arts tackar publiken på  Lincoln Center i New York, den 7 januari 2011. Det Kinesiska kommunistpartiet har börjat ta efter det framgångsrika danskompaniet som framför genuin traditionell kinesisk kultur på scener i hela världen - utom i Kina. (Foto: Epoch Times)
Shen Yun Performing Arts tackar publiken på Lincoln Center i New York, den 7 januari 2011. Det Kinesiska kommunistpartiet har börjat ta efter det framgångsrika danskompaniet som framför genuin traditionell kinesisk kultur på scener i hela världen - utom i Kina. (Foto: Epoch Times)
Opinion

Kommunistpartiet försöker ta efter Shen Yun

Epoch Times internationella redaktionsråd

Imitation sägs vara den ärligaste formen av smicker. Men när det Kinesiska kommunistpartiet (KKP) börjar imitera den New York-baserade föreställningen Shen Yun Performing Arts ingår varken uppriktighet och smicker i programmet.

Ända sedan Shen Yuns första föreställning med klassisk kinesisk dans och musik i New York 2006, har Folkrepubliken Kinas tjänstemän försökt sabotera kompaniets föreställningar.

Diplomatiska påtryckningar, ekonomisk utpressning, och hot mot teaterdirektörer är de sedvanliga metoderna som Kinas konsulära tjänstemän använt sig av för att stoppa Shen Yun.

Bakom kulisserna har en smutsig kampanj förts som inkluderar en flod av anonyma telefonsamtal, sönderskurna däck på Shen Yuns turnébuss, arrangerade falska klagomål till teaterchefer och falska brev avsedda att misskreditera föreställningens programledare.

Kommunistpartiet har envist jobbat på detta sätt i åtta år, men har uppnått mycket liten effekt.

Betänk vilket intresse som visats för att se Shen Yun. Under de fyra månader som Shen Yun har varit på turné i USA, Kanada, Sydamerika, Europa och Asien, har 90 procent av föreställningarna varit slutsålda.

I Taiwan – tvärs över sundet från fastlandet Kina – har 44 av 46 föreställningar blivit slutsålda, vid de andra två föreställningarna har det endast funnits ståplatsbiljetter kvar.

När kommunistpartiet insåg att det inte kunde stoppa Shen Yun har det nu tagit till ett nytt grepp. Enligt initierade källor, satsar KKP nu på att ”lära” från Shen Yun.

Naturligtvis planerar KKP inte på att lära från Shen Yun på ett öppet och allmänt brukligt sätt, så som en professionell symfoniorkester kan bjuda in en virtuos att komma och spela med den och ge mästarkurser. Det har inte kommit någon inbjudan till Shen Yun att komma och turnera i Kina.

Istället avser partiet att lära från Shen Yun på samma sätt som deras armé av hackers gör för att ”lära” från västerländska företag och regeringar – genom att stjäla.

Kanske är det därför följande meddelande dök upp på den kinesiska versionen av Shen Yuns hemsida den 9 april:

”Tekniker, innehåll, design och produktion av Shen Yuns föreställningar är skyddade av patent och upphovsrätt. Dessa inkluderar även synkroniseringen och samordningen mellan den digitala bakgrunden och artisterna liksom alla typer av scenövergångar och interaktioner mellan bakgrundsprojektion och artisterna, orkester, sångare, etc. Andra scenkonstkompanier, privatpersoner eller organisationer bör inte kopiera eller efterlikna dessa, eller någon aspekt av Shen Yuns föreställningar. Överträdelse kommer att åtalas.”

Enligt Shen Yuns hemsida är kompaniets uppdrag att återuppliva Kinas traditionella, gudomligt inspirerade kultur.

Under flera politiska kampanjer, och särskilt under kulturrevolutionen, försökte kommunistpartiet skära bort denna kultur – såväl dess rötter som grenar. Mängder av gamla skrifter brändes, tempel förstördes och munkar torterades och dödades.

Efter kulturrevolutionens galenskaper försökte regimen att ersätta Kinas traditionella kultur med en principlös önskan om att bli rik och en dogmatisk ateism.

En artikel 17 december 2011 från partiets språkrör Xinhua är en av många som fastslår KKP:s ståndpunkt. Med rubriken ”Kommunistpartiets medlemmar ska inte tro på någon religion”, förklarar man att inte tro på religion har alltid varit en princip inom KKP. Den uppmanar partimedlemmar att propagera för ateism och varnar för att religiös tro kommer att ”erodera och förslappa partiets muskler.”

Enligt Shen Yuns publik gör föreställningen det gudomliga synligt och tar fram det bästa i människor.

Daniel Brélaz, borgmästare i Lausanne i Schweiz, säger efter att ha sett Shen Yun i mars, att föreställningen har ”en permanent förbindelse med himlen och det gudomliga.”

Bluette Pache, pensionär som bor i Lausanne, säger efter att ha sett Shen Yun, ”Jag upplever det som att jag är i en gudomlig värld, underbart, nästan overkligt.”

Louis Fairbain i Montreal, Kanada, såg föreställningen i januari. Det fick honom att vilja ”vara snäll mot mina medmänniskor, hjälpa till när jag kan, och bara försöka att göra gott för alla.”

Mr Xu Zhen-Ji är före detta ordförande i Ulsan Culture Center i Sydkorea. Efter att ha sett showen i Daegu i början av april sade han, ”Vem som än ser den [Shen Yun] skulle lovorda den för att vara full av ren uppriktighet, överflödande medkänsla och ren skönhet.”

”Andliga saker är osynliga, men de finns i våra hjärtan, och de är svåra att uttrycka”, säger Xu Zhen-Ji. ”Men Shen Yun synliggjorde dem i form av en föreställning på scen.”

Thea Booth, musikterapeut i Brisbane i Australien, talade efter att ha sett showen i februari om hur det hela tiden fanns en underström av gudomlig nåd i Shen Yuns föreställning.

Enligt ett gammalt kinesiskt ordspråk är det i arvet från en ortodox kultur som folkviljan lutar sig mot. Den som verkligen kan tolka kinesisk kultur kommer att representera den verkliga rättrogenheten i den kinesiska nationen.

Efter att ha sett Shen Yun i februari i Washington, DC, sade den kinesiske dissidenten Wei Jingsheng: ”Shen Yun har skapat den största utmaningen för KKP. Kineserna har vaknat till av skönheten i sin egen traditionella kultur.”

”Det kinesiska folket ser att vad Shen Yun presenterar är deras sanna kultur och att det som KKP representerar är fel. I detta avseende är Shen Yun mycket viktigt för det kinesiska folket, sa Wei.

Förutom utmaningen som Wei Jingsheng beskriver möter det Kinesiska kommunistpartiet flera kriser så svåra att i februari publicerade Xinhua en artikel där man beräknar att det finns 1,18 miljoner ”nakna tjänstemän” i Kina – tjänstemän som har skickat sina familjer och tillgångar utomlands i väntan på partiets kommande kollaps.

Inför dessa hot mot sin existens behandlar nu partiet traditionell kinesisk kultur som en finkostym det kan sig klä sig i. Det tror visst att det gamla monstret kan lura det kinesiska folket med lite smink och knep.

Falska Shen Yun-föreställningar har redan börjat dyka upp i den antika staden Xi’an i nordvästra Kina och i staden Jilin i nordost.

De som sett föreställningarna har sagt: ”De [KKP:s trupper] får det tufft med att sätta sig in i essensen av traditionell kinesisk kultur. Det kan bara inte läras.”

Hur kan de som hängett sig åt en ateistisk kultur någonsin förstå essensen av en gudomligt inspirerad kultur? Antingen skulle kommunistpartiet behöva överge sin egen essens eller så skulle KKP behöva erbjuda en förfalskad version av Kinas traditionella kultur.

Om regimen på något sätt kunde iscensätta en verklig representation av Kinas gamla kultur, skulle den samtidigt skriva under sin egen dödsdom.

Cheng (pseudonym) reste med sin familj från Kina till Daegu i Sydkorea för att se föreställningen den 6 april. ”Du kan inte se den här sortens föreställning i Kina. Man kan faktiskt säga att det är helt otänkbart”, sade han.

”Det uppmuntrar människor att tro på gudarna… Om människor i Kina inte har någon tro, kan de göra vad ont som helst, till och med mord. Det Kina verkligen behöver är en tro som kan väcka folk,” sade Cheng.

Zhang Tianliang, kommentator i kinesisk politik, skrev om Shen Yun i Epoch Times 2008: ”När tron på traditionell kultur och moraliska värderingar återupplivas kommer människors samvete också att vakna. Upplösningen av partiets kultur är oundvikligt. När det händer, kommer KKP, detta ondskefulla politiska system att förlora de förutsättningar som den är beroende av för sin överlevnad.”

Karl Marx, kommunistpartiets andlige förfader, skrev de berömda orden om att historien först visas upp som en tragedi och sedan som en fars.

Folket i Kina har genomlevt den kommunistiska tragedin. Nu kommer de att få se hur partiet gör sig löjligt.

När det ateistiska KKP försöker kopiera den gudomliga Shen Yun, kommer showen, när den visas på Kinas scener, att framstå som fullkomligt skamlös och maktlysten.

Varje falsk Shen Yun-föreställning i Kina kommer allt tydligare att visa originalets skönhet. Helt av sig själv kommer partiet att stärka det kinesiska folkets längtan efter att återvända till sitt sanna arv.

Översatt från.

Läs gärna intervjun med Cheng som nämns ovan. Klicka här.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024