loadingId-kontroller är dyrt. Nu kräver kollektivtrafikbranschen ersättning från regeringen. (Arkivbild. Emil Langvad/TT)
Id-kontroller är dyrt. Nu kräver kollektivtrafikbranschen ersättning från regeringen. (Arkivbild. Emil Langvad/TT)
Inrikes

Kollektivtrafiken kräver ersättning

TT

Runt 60 miljoner kronor blir notan för id-kontrollerna, hävdar kollektivtrafikbranschen.

Regeringen krävs nu på kompensation.

– Företagen har bara drabbats av kostnader, säger Anna Grönlund på Sveriges Bussföretag.

Lagen om id-kontroller vid inresa till Sverige från Danmark började tillämpas den 4 januari.

– Ansvaret för id-kontroller borde ligga på polis och tull. Här har de vältrat över ansvaret på trafikföretagen med extremt kort varsel.

Det har inte funnits någon som helst möjlighet att ta höjd för det här, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.

Regeringen avvaktar

Infrastrukturminister Anna Johansson stänger inte dörren helt för någon form av ersättning till trafikbolagen. Frågan analyseras i regeringskansliet.

”Utgångspunkten vid ökade kostnader på grund av lagstiftning är att ersättning inte lämnas, men vi ser att situationen i

Öresundsregionen är speciell”, skriver hon i en kommentar till TT.

Hon påpekar samtidigt att en eventuell kompensation måste anpassas till EU:s regler för statsstöd.

”Vi för en tät dialog med inblandade aktörer för att minska besväret för resenärer och operatörer så mycket som möjligt”, lägger hon till.

Personal utbildas

Bussföretagen uppskattar sin kostnad för det första halvåret av kontroller till mer än 30 miljoner kronor. Främst är det turist- och beställningstrafiken som drabbas eftersom de inte har kunnat justera sina priser. Turistresorna har bokats långt innan lagen trädde i kraft.

– De har fått skicka ut information om att id måste tas med och utbildat sin personal bland annat. Det finns över 300 svenska bussföretag som kör beställningstrafik, säger Anna Grönlund.

Tågtrafiken beräknas sammantaget fram till mars månad ha drabbats av en merkostnad på närmare 5,4 miljoner kronor. Färjebolaget HH Ferries, som trafikerar Helsingborg-Helsingör, räknar med en kostnad på 20-25 miljoner kronor det första halvåret i år.

Id-kontroller från Danmark
  • Lagen som kontrollerna grundas på började gälla den 21 december, men först i dag, den 4 januari, börjar den tillämpas.
  • Företag som kör bussar, tåg eller färjor från Danmark till Sverige måste kontrollera att passagerarna har giltigt id med foto.
  • Den som saknar giltigt id får inte åka med. Reglerna gäller även bilresenärer.
  • Undantag görs för barn som reser tillsammans med föräldrar.
  • Ensamkommande barn måste ha giltigt id.
  • Transportörerna kan få böta 50 000 kronor om de inte har gjort de kontroller som krävs och låter personer utan giltigt id åka med.
  • Polisen ska kontrollera att transportörerna gör det de ska.

Källa: Näringsdepartementet

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingId-kontroller är dyrt. Nu kräver kollektivtrafikbranschen ersättning från regeringen. (Arkivbild. Emil Langvad/TT)
Id-kontroller är dyrt. Nu kräver kollektivtrafikbranschen ersättning från regeringen. (Arkivbild. Emil Langvad/TT)
Inrikes

Kollektivtrafiken kräver ersättning

TT

Runt 60 miljoner kronor blir notan för id-kontrollerna, hävdar kollektivtrafikbranschen.

Regeringen krävs nu på kompensation.

– Företagen har bara drabbats av kostnader, säger Anna Grönlund på Sveriges Bussföretag.

Lagen om id-kontroller vid inresa till Sverige från Danmark började tillämpas den 4 januari.

– Ansvaret för id-kontroller borde ligga på polis och tull. Här har de vältrat över ansvaret på trafikföretagen med extremt kort varsel.

Det har inte funnits någon som helst möjlighet att ta höjd för det här, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.

Regeringen avvaktar

Infrastrukturminister Anna Johansson stänger inte dörren helt för någon form av ersättning till trafikbolagen. Frågan analyseras i regeringskansliet.

”Utgångspunkten vid ökade kostnader på grund av lagstiftning är att ersättning inte lämnas, men vi ser att situationen i

Öresundsregionen är speciell”, skriver hon i en kommentar till TT.

Hon påpekar samtidigt att en eventuell kompensation måste anpassas till EU:s regler för statsstöd.

”Vi för en tät dialog med inblandade aktörer för att minska besväret för resenärer och operatörer så mycket som möjligt”, lägger hon till.

Personal utbildas

Bussföretagen uppskattar sin kostnad för det första halvåret av kontroller till mer än 30 miljoner kronor. Främst är det turist- och beställningstrafiken som drabbas eftersom de inte har kunnat justera sina priser. Turistresorna har bokats långt innan lagen trädde i kraft.

– De har fått skicka ut information om att id måste tas med och utbildat sin personal bland annat. Det finns över 300 svenska bussföretag som kör beställningstrafik, säger Anna Grönlund.

Tågtrafiken beräknas sammantaget fram till mars månad ha drabbats av en merkostnad på närmare 5,4 miljoner kronor. Färjebolaget HH Ferries, som trafikerar Helsingborg-Helsingör, räknar med en kostnad på 20-25 miljoner kronor det första halvåret i år.

Id-kontroller från Danmark
  • Lagen som kontrollerna grundas på började gälla den 21 december, men först i dag, den 4 januari, börjar den tillämpas.
  • Företag som kör bussar, tåg eller färjor från Danmark till Sverige måste kontrollera att passagerarna har giltigt id med foto.
  • Den som saknar giltigt id får inte åka med. Reglerna gäller även bilresenärer.
  • Undantag görs för barn som reser tillsammans med föräldrar.
  • Ensamkommande barn måste ha giltigt id.
  • Transportörerna kan få böta 50 000 kronor om de inte har gjort de kontroller som krävs och låter personer utan giltigt id åka med.
  • Polisen ska kontrollera att transportörerna gör det de ska.

Källa: Näringsdepartementet

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024