Runt 60 miljoner kronor blir notan för id-kontrollerna, hävdar kollektivtrafikbranschen.
Regeringen krävs nu på kompensation.
– Företagen har bara drabbats av kostnader, säger Anna Grönlund på Sveriges Bussföretag.
Lagen om id-kontroller vid inresa till Sverige från Danmark började tillämpas den 4 januari.
– Ansvaret för id-kontroller borde ligga på polis och tull. Här har de vältrat över ansvaret på trafikföretagen med extremt kort varsel.
Det har inte funnits någon som helst möjlighet att ta höjd för det här, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.
Regeringen avvaktar
Infrastrukturminister Anna Johansson stänger inte dörren helt för någon form av ersättning till trafikbolagen. Frågan analyseras i regeringskansliet.
”Utgångspunkten vid ökade kostnader på grund av lagstiftning är att ersättning inte lämnas, men vi ser att situationen i
Öresundsregionen är speciell”, skriver hon i en kommentar till TT.
Hon påpekar samtidigt att en eventuell kompensation måste anpassas till EU:s regler för statsstöd.
”Vi för en tät dialog med inblandade aktörer för att minska besväret för resenärer och operatörer så mycket som möjligt”, lägger hon till.
Personal utbildas
Bussföretagen uppskattar sin kostnad för det första halvåret av kontroller till mer än 30 miljoner kronor. Främst är det turist- och beställningstrafiken som drabbas eftersom de inte har kunnat justera sina priser. Turistresorna har bokats långt innan lagen trädde i kraft.
– De har fått skicka ut information om att id måste tas med och utbildat sin personal bland annat. Det finns över 300 svenska bussföretag som kör beställningstrafik, säger Anna Grönlund.
Tågtrafiken beräknas sammantaget fram till mars månad ha drabbats av en merkostnad på närmare 5,4 miljoner kronor. Färjebolaget HH Ferries, som trafikerar Helsingborg-Helsingör, räknar med en kostnad på 20-25 miljoner kronor det första halvåret i år.
Id-kontroller från Danmark |
Källa: Näringsdepartementet |